Turbon la av i bilen idag:/

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har en v40 T4 -03, som turbon helt plötsligt gav upp i. Den funkade fint 10 sekunder tidigare, men helt plötsligt så slutar den bara att ladda helt och hållet. antar att det bara är en kontakt eller slang som har släppt. Någon som har ett par tips som jag kan kolla innan jag kör till verkstan med den?

FUBAR skrev:
Jag har en v40 T4 -03, som turbon helt plötsligt gav upp i. Den funkade fint 10 sekunder tidigare, men helt plötsligt så slutar den bara att ladda helt och hållet. antar att det bara är en kontakt eller slang som har släppt. Någon som har ett par tips som jag kan kolla innan jag kör till verkstan med den?
Vet ikke hvordan det er på Volvo, men prov å ta av minus polen på batteri i 1 minut.
Det kan hende at bilen har gått i "Limp home mode" eller safe modus. Da vil det virke som at turbo'n ikke virker lenger.

haxzter skrev:
Vet ikke hvordan det er på Volvo, men prov å ta av minus polen på batteri i 1 minut.
Det kan hende at bilen har gått i "Limp home mode" eller safe modus. Da vil det virke som at turbo'n ikke virker lenger.
Just fan, jag tänkte göra det på macken när jag stannade men var tvungen att flytta på mig för det kom en lastbil och ville ha min plats, sen glömde jag av det :brinnerup
Ok, ska testa det imorgon. Det går så bra att komma med mer förslag ifall det inte är det. Jag har gratis reparationer på bilen men det är lite grejer som jag måste plocka av som dom inte gillar att man har isf. (tjänstebil)

Edit: är det inte pluspolen som man ska lyfta av för att nollställa felkoderna?

FUBAR skrev:
Just fan, jag tänkte göra det på macken när jag stannade men var tvungen att flytta på mig för det kom en lastbil och ville ha min plats, sen glömde jag av det :brinnerup
Ok, ska testa det imorgon. Det går så bra att komma med mer förslag ifall det inte är det. Jag har gratis reparationer på bilen men det är lite grejer som jag måste plocka av som dom inte gillar att man har isf. (tjänstebil)

Edit: är det inte pluspolen som man ska lyfta av för att nollställa felkoderna?
Jeg har hatt problemet på min Audi, hvor begge Turbo la av og bilen gikk i safe modus. Jeg brukte da dra av minus polen og vips så fungerte den igjen. (var dårlig strøm på batteriet som utløste safe modus).

Husk bare at kodene blir borte når du tar av polen, så hvis du kjører diagnose på den, så ser dem ingen feil. Du må ta diagnose når bilen er i safe modus.

Har du otur har staget mellan avgasventilen och wastegaten gått av. Har precis haft min -03 inne för exakt samma problem. Reparationen gick ca på 1200 isärplockning och argonsvetsning. Ingen varningslampa eller nåt lyste bara ingen kraft.

Anders R skrev:
Har du otur har staget mellan avgasventilen och wastegaten gått av. Har precis haft min -03 inne för exakt samma problem. Reparationen gick ca på 1200 isärplockning och argonsvetsning.

Inte så dyrt..... :tummenupp
en annan fick byta turbon = 12.000:- :huvet (SAAB 9-5)

Anders R skrev:
Har du otur har staget mellan avgasventilen och wastegaten gått av. Har precis haft min -03 inne för exakt samma problem. Reparationen gick ca på 1200 isärplockning och argonsvetsning. Ingen varningslampa eller nåt lyste bara ingen kraft.
Spelar ingen roll om motorn hade skurit, leasar ju den bara ändå, men det är jobbigt att lämna in, måste åka 5 mil dit, 5 mil hem, sen blir det ju 5 mil för att hämta den och 5 mil hem igen. Har inte testat att lyfta av +/- kabeln än.

FUBAR skrev:
Spelar ingen roll om motorn hade skurit, leasar ju den bara ändå, men det är jobbigt att lämna in, måste åka 5 mil dit, 5 mil hem, sen blir det ju 5 mil för att hämta den och 5 mil hem igen. Har inte testat att lyfta av +/- kabeln än.

Testa att öppna motorhuven, svära och sparka på däcken!
Det funkade för mig vid samma problem :tummenupp

FUBAR skrev:

OFF TOPIC!!???!!

Anders R skrev:

Har han tur är det bara staget som kärvar och behöver smörjas. Inte helt ovanligt fel på Saab 9-5.

Tackar för tipset med att lyfta batteripolen, nu har stereon ballat ur och man måste slå in koder :tummenupp

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!