Turbomodifiering av Mikuniförgasare?

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Någon som vet vad som behöver göras på Mikunis vacuumförgasare vid turbomontering(förutom trycksättning av flottörhusen och ombestyckning)?

Förgasarna sitter på en Bandit.
 
Tack för tipset,det var en bra site!

Någon som gjort denna operation på en Suzuki?
 
Banditens CV är väl inte de mest optimala utan de tidiga CV34'orna från gamla GSXR'er, dvs de som har plåtlock över trottlarna och fyra skruvar.

Rent monteringsmässigt ska du täta med epoxy på alla ställen där du har o-ringar, dvs länkarna mellan förgasarna.

CV-setupen har diskuterats flera gånger på turbo-mailinglistan. Om du söker i deras arkiv hittar du förmodligen rätt mycket du funderar över.

Har du lyckats perfekt med din turbo-setup ska din förgasarbestyckning vara exakt densamma som originalet.

Tänk dig in rent tekniskt hur en CV-förgasare funkar in i detalj och du förstår hur du ska sätta upp en blow-through turbo.

Högst tryck ska bränsleregulatorn ha. Näst högst tryck till flottörhuset. Det är (nästan) allt du behöver tänka på.

Dvs sett från turbokompressorn ska du först tappa av till sopparegulatorn, och lite senare (närmare förgasaren) ska du tappa av till flottörhuset. Avtappningarna i tryckröret ska monteras så att de befinner sig mitt i luftströmmen. Avtappningen kan vara en 90-graders vinklat ändrör i rätt grov dimension (mer än 4 mm) eller en 90-graders böj.

Vill du se närbilder kan du få se de MC-Express-prylar jag har hemma. PM'a isf.
 
Last edited:
Du har PM Anders!
 
Vill inte hålla på att tjata men har jag fattat placeringen av avtappningrören rätt?. :confused:
 

Bifogat

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    10.5 KB · Visningar: 169
Hightuned skrev:
Vill inte hålla på att tjata men har jag fattat placeringen av avtappningrören rätt?. :confused:

Så där ser det ut från t.ex. Marklund. Det finns ett litet "men" (som man kan/bör bortse från) och det är att förhållandet mellan de två avtappningarna inte blir exakt linjärt vid olika laddtryck (strömningar/laminareffekter etc). Det idealiska är att ha de båda avtappningarna på samma (raka) rör efter varandra med ca 10 - 15 cm mellanrum. Sopparegulatorn ställer du iaf till 1 hg (ca 1.5 PSI) högre än laddtrycket. Det går inte att få det (förhållandet mellan de två) absolut 100 men rätt nära.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top