Turbomata blade med etanol som bränsle ?

om man kör på e85 o räknar med den ökade bränsle förbrukningen så kostar det ca 8,50kr milen att köra , om bilen drar 1 liter milen på vanlig bensin

Problemet med att turbo konvertera utan att sänka kompet är att få sakerna att hålla, övertrycket som turbon ger ökar ju den aktuella kompressionen.
Om du då inte har sänkt "kompet" så kommer du få en hiskelig påfrestning på motorn, det första som far är väl topplockspackningen men om man har otur så far väl det mesta, kör själv en Cbr 900 turbo, där jag har sänkt kompet ganska mycket, och enligt tillverkarna av packningen så ska man inte ladda mer än 0.7 för att få driftsäkerhet.

Men å andra sidan "gasa tills d rasar" jag har då laddat 1.3 och d höll.
Rolig idé, jag tycker du ska försöka

Badbowtie skrev:
Problemet med att turbo konvertera utan att sänka kompet är att få sakerna att hålla, övertrycket som turbon ger ökar ju den aktuella kompressionen.
Om du då inte har sänkt "kompet" så kommer du få en hiskelig påfrestning på motorn, det första som far är väl topplockspackningen men om man har otur så far väl det mesta, kör själv en Cbr 900 turbo, där jag har sänkt kompet ganska mycket, och enligt tillverkarna av packningen så ska man inte ladda mer än 0.7 för att få driftsäkerhet.

Men å andra sidan "gasa tills d rasar" jag har då laddat 1.3 och d höll.
Rolig idé, jag tycker du ska försöka

Fördelen med E85 är att du oftast inte behöver sänka grund kompet då spriten kyler så mycket samt att det brinner långsammare så på något lustigt sätt så går det inte alltid bara gå på ron+mon/2, det stämmer att cylindertrycket ökar men om man inte gör helt fel och hamnar en bra bit över 3000psi (i cyl pres.) så ska man klara sig ;). Knack index är löjligt lågt

Edit: Kul att veta, en kolv i en volvomotor (eller en med liknande förhållande) utsätts för nästan 5000g (4950) vid TDC i 9000rpm ("bara" 3000g vid 7000rpm) gäller att det är lätta grejjer när man ska varva. :banana

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...