FreddaGädda
Guest
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av att köra en bil med skuren turbo, men vad jag har hört så ska bilen gå som en påse nötter. Om turbon inte laddar men ändå snurrar med motstånd så blir det ju som en rejäl kork i utblåset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det ska inte tugga sig runt, det ska snurra på fint. Hur är glappet? Radiellt är nån millimeters glapp ingen fara, tvärtom så ska det vara lite glapp. Axiellt ska du dock inte ha glapp alls.
Rucka impellern upp och ner = Radiellt.
Trycka impellern in och ut = Axiellt.
Tycker det låter som ett skuret lager om den tuggar sig fram. Tänk dig hur tuggandet låter i ett par tusen rpm. Jag vill föreställa mig att det viner tämligen hårt.
ojojojoj. Den rör sig kanske 1-2mm axiellt och man hör ett klick. Radiellt känns som mer än det.
Jag blev tvungen att kolla, har iofs redan beställt ett nytt aggregat men nyfikenheten tog över![]()
Synd att du bor i Falun, annars hade jag gärna fått ditt gamla aggregat. Har lite idéer om hur man kan använda det som en kitchig inredningsartikel![]()
Klart det går byta lager i turbon, men den måste lämnas in för axeln och impellern måste balanseras om. Men på ett så "vanligt" agg som på din audi så är det nästan lika billigt med ett utbytes agg. Men 19k på ett sånt turbo agg är inte mycket?? Även fast den är chippad så antar jag att du inte åker på sånt ladd så turbon "bottnar"och svettas. Hur ofta byter du olja/ filter samt luftfilter? Det agget borde snura å X antal mil till!?
Okej...tycker det låter väldigt konstigt att turbon redan har gett upp. Vad kör du på för olja? Har du kollat oljetrycket så det är som det ska? Vet om bilar som turbo aggregaten har snurrat dubbelt så långt som din och fortfarande funkar kanon! Har du skjutit lös nåntryck slang vid fullt last/laddtryck nångång? Då kan en turbo kasta in handuken pga av övervarv.
Jo d är klart..d kan ha en bidragande faktor. Visst kan turbo aggregat rasa, d vet jag...har avverkat några genom årenShit happens. Men oftast har dom rasat på pga av för högt tryck en längre tid eller att olja ha blivit för varm så oljan har tappat smörj förmågan. Men men...vi får hoppas att den nya snurran håller och att du har motorvärmarn i och att du varmkör riktigt innan du börjar bygga ladd vid riktigt kalla dagar.
Det är nog ingen dum idé att byta olja samt rengöra oljesil+oljetråg när du bytt aggregatet, risken finns att det har skickat ner seriöst med skit i tråget när det gamla agget gick sönder.
LMM är också bytt en gång.
Jahapp, idag rev jag bort den gamla turbon och kan bekräfta haveri. Impellern på avgassidan är demolerad. En vinge är krokig och det glappar ordentligt.
Jahapp, idag rev jag bort den gamla turbon och kan bekräfta haveri. Impellern på avgassidan är demolerad. En vinge är krokig och det glappar ordentligt.
Då kommer nästa fråga.. hur gick det till? Någon som har en bra teori? Kan det vara så att lagret skurit och sedan har impellern slagit i kanten och därav blivit krokig?
Jag har aldrig varit med om att impellern tar i "väggen"??
Precis, ibland kan man se att det nuddat/slipat litegrann men lisom inte krokat i...![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |