Turbokunniga efterlyses

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av att köra en bil med skuren turbo, men vad jag har hört så ska bilen gå som en påse nötter. Om turbon inte laddar men ändå snurrar med motstånd så blir det ju som en rejäl kork i utblåset.

Det ska inte tugga sig runt, det ska snurra på fint. Hur är glappet? Radiellt är nån millimeters glapp ingen fara, tvärtom så ska det vara lite glapp. Axiellt ska du dock inte ha glapp alls.
Rucka impellern upp och ner = Radiellt.
Trycka impellern in och ut = Axiellt.

Tycker det låter som ett skuret lager om den tuggar sig fram. Tänk dig hur tuggandet låter i ett par tusen rpm. Jag vill föreställa mig att det viner tämligen hårt.

ojojojoj. Den rör sig kanske 1-2mm axiellt och man hör ett klick. Radiellt känns som mer än det.

Jag blev tvungen att kolla, har iofs redan beställt ett nytt aggregat men nyfikenheten tog över :D

ojojojoj. Den rör sig kanske 1-2mm axiellt och man hör ett klick. Radiellt känns som mer än det.

Jag blev tvungen att kolla, har iofs redan beställt ett nytt aggregat men nyfikenheten tog över :D

Synd att du bor i Falun, annars hade jag gärna fått ditt gamla aggregat. Har lite idéer om hur man kan använda det som en kitchig inredningsartikel :brynad

Klart det går byta lager i turbon, men den måste lämnas in för axeln och impellern måste balanseras om. Men på ett så "vanligt" agg som på din audi så är det nästan lika billigt med ett utbytes agg. Men 19k på ett sånt turbo agg är inte mycket?? Även fast den är chippad så antar jag att du inte åker på sånt ladd så turbon "bottnar"och svettas. Hur ofta byter du olja/ filter samt luftfilter? Det agget borde snura å X antal mil till!?

Klart det går byta lager i turbon, men den måste lämnas in för axeln och impellern måste balanseras om. Men på ett så "vanligt" agg som på din audi så är det nästan lika billigt med ett utbytes agg. Men 19k på ett sånt turbo agg är inte mycket?? Även fast den är chippad så antar jag att du inte åker på sånt ladd så turbon "bottnar"och svettas. Hur ofta byter du olja/ filter samt luftfilter? Det agget borde snura å X antal mil till!?

Jag har haft bilen sen den var ny så jag har full historik. Den är servad enligt serviceindikeringen i bilen. Det är ju longlife service. Alltid servad på märkesverkstad. Säger inte så mycket om kvaliteten på servicen egentligen men man får väl hoppas att det är gjort enligt deras punkter.

Kör absolut inte som nån galning, chipet åkte i för att jag drog mycket släp med skotrar på.

Okej...tycker det låter väldigt konstigt att turbon redan har gett upp. Vad kör du på för olja? Har du kollat oljetrycket så det är som det ska? Vet om bilar som turbo aggregaten har snurrat dubbelt så långt som din och fortfarande funkar kanon! Har du skjutit lös nåntryck slang vid fullt last/laddtryck nångång? Då kan en turbo kasta in handuken pga av övervarv.

19000 mil är ändå ganska många varv, det. Och det är ju Sverige. Livslängden kan ha förkortats vesäntligt under nån av de kallare vintrarna vi haft de senaste åren. Trög olja typ 10-40 är ju seg som sirap vid kallt väder. Kan ha kört med olämplig olja och gjort många kallstarter med den.

Men ändå, haverier inträffar. Konstigare saker har hänt.

Okej...tycker det låter väldigt konstigt att turbon redan har gett upp. Vad kör du på för olja? Har du kollat oljetrycket så det är som det ska? Vet om bilar som turbo aggregaten har snurrat dubbelt så långt som din och fortfarande funkar kanon! Har du skjutit lös nåntryck slang vid fullt last/laddtryck nångång? Då kan en turbo kasta in handuken pga av övervarv.

Olja.. jadu det är Helix longlife nånting, den som VAG rekommenderar iaf. :)

Sitter en koppling mellan turbo/vevhusventilation i gummi. Den har gått åt fanders för någon månad sen. Kanske hände något olyckligt då? LMM är också bytt en gång.

Aldrig skjutit nån slang. :)

Jo d är klart..d kan ha en bidragande faktor. Visst kan turbo aggregat rasa, d vet jag...har avverkat några genom åren:) Shit happens. Men oftast har dom rasat på pga av för högt tryck en längre tid eller att olja ha blivit för varm så oljan har tappat smörj förmågan. Men men...vi får hoppas att den nya snurran håller och att du har motorvärmarn i och att du varmkör riktigt innan du börjar bygga ladd vid riktigt kalla dagar.

Jo d är klart..d kan ha en bidragande faktor. Visst kan turbo aggregat rasa, d vet jag...har avverkat några genom åren:) Shit happens. Men oftast har dom rasat på pga av för högt tryck en längre tid eller att olja ha blivit för varm så oljan har tappat smörj förmågan. Men men...vi får hoppas att den nya snurran håller och att du har motorvärmarn i och att du varmkör riktigt innan du börjar bygga ladd vid riktigt kalla dagar.

Alltid motorvärmare när jag kan, har en Defa Warmup monterad :)

Tydligen är det vanligt att det blir koks i en oljetryckledning som ligger lite nära grenröret, en längre variant är beställd ihop med turbon.

Det är nog ingen dum idé att byta olja samt rengöra oljesil+oljetråg när du bytt aggregatet, risken finns att det har skickat ner seriöst med skit i tråget när det gamla agget gick sönder.

Det är nog ingen dum idé att byta olja samt rengöra oljesil+oljetråg när du bytt aggregatet, risken finns att det har skickat ner seriöst med skit i tråget när det gamla agget gick sönder.

Oljebyte blir det automatiskt eftersom det går olja genom turbon och tydligen krävs tömning av kylvatten också enligt vad jag har fått förklarat för mig. Så ny olja + filter samt kylvatten. Genomgång av rör/slangar så klart för att vara säker på att det inte ligger skräp kvar och orsakar ett nytt ras. Så kul är det inte att lägga ut pengar på det där liket. :)

Jahapp, idag rev jag bort den gamla turbon och kan bekräfta haveri. Impellern på avgassidan är demolerad. En vinge är krokig och det glappar ordentligt.

Då kommer nästa fråga.. hur gick det till? Någon som har en bra teori? Kan det vara så att lagret skurit och sedan har impellern slagit i kanten och därav blivit krokig?

Last edited:
LMM är också bytt en gång.

I vissa fall ( ofta då ett ersättnings-luftfilter, typ KN, sitter monterat ) på bilar med LMM så blir det så turbulent kring den Volfram-tråd som elektroniken mäter, att den helt enkelt går av och flyger ner och lindar in sig kring inpellern i kompressordelen

Jahapp, idag rev jag bort den gamla turbon och kan bekräfta haveri. Impellern på avgassidan är demolerad. En vinge är krokig och det glappar ordentligt.

Demolerad...? Hur menar du med krokig, ser det ut som om det har krokat i avgashuset? Det låter märkligt...
Antar att du menar att det glappar ordentligt axiellt.

Är det så att ett eventuellt främmande föremål slagit sönder impellern MÅSTE du kolla upp vad det kan vara, verkar skumt att lagerhaveriet kom så plötsligt.

Tänk på att fylla upp lagerhuset med olja innan du startar första gången....:tummenupp

Last edited:

Då kommer nästa fråga.. hur gick det till? Någon som har en bra teori? Kan det vara så att lagret skurit och sedan har impellern slagit i kanten och därav blivit krokig?

Det är mycket troligt att lagret gett sig och då har impellern tagit i väggen. Är det på kompressorsidan av turbon? Alternativet är ju att den sugit i sig något som slagit sönder turbon. Men det känns som mindre trolig för då måste den antingen suga i sig något genom luftfiltret eller om det var på avgassidan så ska det kommit ut nåt bös från motorn...
Troligare att lagret gett sig och sen har skadorna uppkommit.
Brukar du köra bilen hårt och sen stänga av med väldigt varm turbo så kan ju oljan koka i den och täppa till oljekanalerna.. smörjningen blir sämre och sen skär lagret i turbon efter några år.

Kan du ta en bild på impellern å lägga upp?

Ber om ursäkt för att jag inte har använder mig av rätt terminologi. Här kommer iaf en bild på den skadade impellern.

Bifogat

• SSL20235 (Large).JPG
    SSL20235 (Large).JPG
    122.3 KB · Visningar: 113
Oj oj..den turbon är färdig för skrot lådan! Jag tycker fortfarande att det är riktigt knepigt att lagret gett sig så pass snabbt och mycket att impellern börjar ta i avgashusväggen!! Jag har aldrig varit med om att impellern tar i "väggen"??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT