Turbokunniga efterlyses

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Jag har ställt samma fråga på Nordicaudi men det är noll respons så nu ställer jag frågan till SH:s samlade hjärntrust..

Igår vid hemfärd uppdagades ett illavarslande ljud och bilen blev i princip orkeslös. Det är ett ylande som jag är ganska säker på att det kommer från turbon. Det följer min upplevda laddtryckskurva (har ingen mätare), börjar vid ~2200 varv och ökar i styrka ju mer man gasar.

Jag upplever det som att det är turbinljudet jag hör..

Avgaserna ser helt normala ut, motorn går jämt. Luktar en aning av varm metall.

Jag har kollat anslutningar och slangar så gått det går och allt verkar helt.

Om det nu är haveri på aggregatet, vad ska jag byta till? Ett likadant? Ett större? Audi A4 1.8T -01, 19k mil och är steg1 chippad hos DBR.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Kan försöka spela in ljudet ifall det är önskvärt.

Är det inte så enkelt som att röret till intercoolern som har lossnat?
Har råkat ut för det själv, iof på en lastbil.
Men den lät skumt som fan och blev helt orkeslös.
Ja, det låter lite som en luftläcka. Hade turbon havererat borde det ha bolmat svarta avgaser. Fast det borde ju iofs ryka om den inte får tillräckligt med luft heller. Kan egentligen ingenting om bensin/bilmotorer så jag ska nog hålla tyst kom jag på. :)

En lastbil jag hade började vissla vid belastning.

Min smarta chef satte sig i o började gasa på tomgång, "nä det låter ju ingenting"....

SÅ det fick det vara så då...

Men borde det inte kunna vara ett lager som håller på o ge upp.

Är dom ingjutna eller går det o bara byta ett lager?

En lastbil jag hade började vissla vid belastning.

Min smarta chef satte sig i o började gasa på tomgång, "nä det låter ju ingenting"....

SÅ det fick det vara så då...

Men borde det inte kunna vara ett lager som håller på o ge upp.

Är dom ingjutna eller går det o bara byta ett lager?

Det här är lite mer än ett visslande.. hehe. Det verkligen YLAR.. dessutom orkar bilen knappt röra sig framåt.

Kan vara som påpekats av de andra att det är läckage men jag lyckas då inte hitta det :(

En liknande sak hände för mig på en Audi A4 1.9TDi. Den hade varit inne på kamremsbyte och när jag skulle köra hem så lät den bara "BÖÖÖÖÖÖL!" blandat med något ljusare ljud samtidigt som den gick som en gammal dieselmerca från 70-talet. När jag kom tillbaka till verkstan så visste meken exakt vilken slang det var han hade råkat komma åt och jag var därifrån på ett par minuter med en bil som funkade som den skulle igen. :)

Luftläck.. om den ylar som du säger så kan det mycket väl vara den lilla slangen till kompressorhuset som lossnat. Ylar rätt duktigt när man trycker ut en jäkla massa luft genom ett munstycke på 3-4mm..

Lagerras låter annorlunda

Luftläck.. om den ylar som du säger så kan det mycket väl vara den lilla slangen till kompressorhuset som lossnat. Ylar rätt duktigt när man trycker ut en jäkla massa luft genom ett munstycke på 3-4mm..

Lagerras låter annorlunda

:) Har röjt i garaget och kört in bilen, väntar bara på att den ska svalna sen ska det undersökas lite bättre än vad jag gjort hittils.

Man håller ju tummarna för att det ska vara något billigare än en havererad snurra.

Aldrig får man vara riktigt glad. Hittar inga trasiga slangar men däremot olja runt inloppet (eller vad det heter) på turbon. Kan ju aldrig vara bra?

Last edited:
:) Har röjt i garaget och kört in bilen, väntar bara på att den ska svalna sen ska det undersökas lite bättre än vad jag gjort hittils.

Man håller ju tummarna för att det ska vara något billigare än en havererad snurra.

Aldrig får man vara riktigt glad. Hittar inga trasiga slangar men däremot olja runt inloppet (eller vad det heter) på turbon. Kan ju aldrig vara bra?

Olja som i färsk, droppande olja? Eller olja som i gammal ingrodd olja?
Vevhusventilationen skickar sitt avfall till insugsröret vid turbons inlopp. I alla fall gissningsvis. Har aldrig kollat hur det är på Audi. Men har den ingen oljefälla, eller en icke fräsch sådan, så har oljedimman från vevhusventen en tendens att klegga ner allting som har med insug att göra. Dvs insugsrör, turbo, tryckrör, IC, spjällhus och plenum.

Olja som i färsk, droppande olja? Eller olja som i gammal ingrodd olja?
Vevhusventilationen skickar sitt avfall till insugsröret vid turbons inlopp. I alla fall gissningsvis. Har aldrig kollat hur det är på Audi. Men har den ingen oljefälla, eller en icke fräsch sådan, så har oljedimman från vevhusventen en tendens att klegga ner allting som har med insug att göra. Dvs insugsrör, turbo, tryckrör, IC, spjällhus och plenum.

Det är inte rinnande olja utan mer kletigt och det droppar definitivt inte men den ser inte ut som ingrodd gammal olja heller.

Är i valet och kvalet ifall jag ska riva ner skiten och besikta slangarna lite mer ingånde. Det är ju kopiöst trångt så att se och känna på slangar/anslutningar är inte det enklaste.

Jag har ställt samma fråga på Nordicaudi men det är noll respons så nu ställer jag frågan till SH:s samlade hjärntrust..

Igår vid hemfärd uppdagades ett illavarslande ljud och bilen blev i princip orkeslös. Det är ett ylande som jag är ganska säker på att det kommer från turbon. Det följer min upplevda laddtryckskurva (har ingen mätare), börjar vid ~2200 varv och ökar i styrka ju mer man gasar.

Jag upplever det som att det är turbinljudet jag hör..

Avgaserna ser helt normala ut, motorn går jämt. Luktar en aning av varm metall.

Jag har kollat anslutningar och slangar så gått det går och allt verkar helt.

Om det nu är haveri på aggregatet, vad ska jag byta till? Ett likadant? Ett större? Audi A4 1.8T -01, 19k mil och är steg1 chippad hos DBR.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Kan försöka spela in ljudet ifall det är önskvärt.

Låter som ett lager eller något i turbon är trasigt..

Sen skulle jag aldrig rekomendera någon att lämna in sin bil hos DBR..

Jävla lurendrejare.

Låter som ett lager eller något i turbon är trasigt..

Sen skulle jag aldrig rekomendera någon att lämna in sin bil hos DBR..

Jävla lurendrejare.

Jag tror du har rätt :( Alla slangar ser helt ok ut. Tog av inloppsslangen och rullade på impellern (med rena fingrar så klart!). Det känns som att den tuggar sig runt. Fast å andra sidan kanske det är så det normalt känns. Jag är som sagt rudis när det gäller turbo.

Vanligt förekommande på den här motorn är ju att wastegaten fastnar i öppet läge, om den nu skulle ha gjort det är det då möjligt att detta ylande uppkommer? Jag gissar på att svaret är nej..

hehe, chipet från DBR har funkat fint iaf :)

Jag tror du har rätt :( Alla slangar ser helt ok ut. Tog av inloppsslangen och rullade på impellern (med rena fingrar så klart!). Det känns som att den tuggar sig runt. Fast å andra sidan kanske det är så det normalt känns. Jag är som sagt rudis när det gäller turbo.

Vanligt förekommande på den här motorn är ju att wastegaten fastnar i öppet läge, om den nu skulle ha gjort det är det då möjligt att detta ylande uppkommer? Jag gissar på att svaret är nej..

hehe, chipet från DBR har funkat fint iaf :)

Det ska inte tugga sig runt, det ska snurra på fint. Hur är glappet? Radiellt är nån millimeters glapp ingen fara, tvärtom så ska det vara lite glapp. Axiellt ska du dock inte ha glapp alls.
Rucka impellern upp och ner = Radiellt.
Trycka impellern in och ut = Axiellt.

Tycker det låter som ett skuret lager om den tuggar sig fram. Tänk dig hur tuggandet låter i ett par tusen rpm. Jag vill föreställa mig att det viner tämligen hårt.

Det ska inte tugga sig runt, det ska snurra på fint. Hur är glappet? Radiellt är nån millimeters glapp ingen fara, tvärtom så ska det vara lite glapp. Axiellt ska du dock inte ha glapp alls.
Rucka impellern upp och ner = Radiellt.
Trycka impellern in och ut = Axiellt.

Tycker det låter som ett skuret lager om den tuggar sig fram. Tänk dig hur tuggandet låter i ett par tusen rpm. Jag vill föreställa mig att det viner tämligen hårt.

Jo, nåt speciellt glapp kände jag inte men kan kolla upp det. En sak förbryllar mig.. säg att lagret har skurit, borde jag inte få tryck ändå? Sämre men ändå lite? Som det är nu går ju bilfan sämre än en Lada från -73.

Äh va fan. Imorrn beställer jag ett utbytesagg. Kan ju inte bli sämre iaf.

Stort tack för er input :Bugar Inte lätt att felsöka via internet! :)

Last edited:
Jo, nåt speciellt glapp kände jag inte men kan kolla upp det. En sak förbryllar mig.. säg att lagret har skurit, borde jag inte få tryck ändå? Sämre men ändå lite? Som det är nu går ju bilfan sämre än en Lada från -73.

Äh va fan. Imorrn beställer jag ett utbytesagg. Kan ju inte bli sämre iaf.

Stort tack för er input :Bugar Inte lätt att felsöka via internet! :)

Har du kollat så du inte har någon spricka i IC eller i någon av tryckslangarna?

Det ska iofs gå att snurra turbinhjulet rätt lätt utan missljud, så du har kanske ett lagarhaveri.

Är en turbo så jävla dumt konstruerad så att du inte kan byta lagren??

Har du kollat så du inte har någon spricka i IC eller i någon av tryckslangarna?

Det ska iofs gå att snurra turbinhjulet rätt lätt utan missljud, så du har kanske ett lagarhaveri.

Oljudet kommer från den sidan turbon sitter på. Har kollat slangarna där, de på insugssidan har jag haft loss. Känt, och tittat på utgående framför allt den till ICn. Ser helt ok ut. Tyvärr får man väl säga.

Är en turbo så jävla dumt konstruerad så att du inte kan byta lagren??

Kan man säkert, men inte jag. Kan bara gissa mig till vilka toleranser det ska vara i den där visselpipan. Det är ju inte några enstaka rpm de snurrar med.. :)

Last edited:
2707493 Oljudet kommer från den sidan turbon sitter på. Har kollat slangarna där, de på insugssidan har jag haft loss. Känt, och tittat på utgående framför allt den till ICn. Ser helt ok ut. Tyvärr får man väl säga.

Kan man säkert, men inte jag. Kan bara gissa mig till vilka toleranser det ska vara i den där visselpipan. Det är ju inte några enstaka rpm de snurrar med.. :)
men det borde väl vara biligare o lämna in o pressa i o ur lager än att köpa en ny ?

Eller?

Dalan, sånt här ska väl du veta....

2707475 Är en turbo så jävla dumt konstruerad så att du inte kan byta lagren??
Klart du kan byta lager i de flesta turbos. Precis som att man kan byta lager i de flesta motorer.

Det är dock en fråga om kunskap och tid. I vissa fall är det billigare att köpa nytt/begagnat och byta ut.

2707513 Klart du kan byta lager i de flesta turbos. Precis som att man kan byta lager i de flesta motorer.

Det är dock en fråga om kunskap och tid. I vissa fall är det billigare att köpa nytt/begagnat och byta ut.
Aha, tack då fick jag veta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...