Turbokonvertering Yamaha R1 -01

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
Hej! Har planer på att turbokonvertera min Yamaha R1:a från 2001, den har gått ca 1800 mil, och är väldigt fin i motor och låda. Min fråga är om någon har gett sig an en R1 turbo, har mest sett GSXR hojjar och en del hayabusor. Är väldigt ny på området, så några tips skulle vara bra. Tex, vilket agg är bäst på R1:a, hur ska tändningen stå, (har för mig att den ska vridas tillbaka 20 grader, eller har jag fel?) Vilken IC ska jag använda, och kan man ha kvar orginal spridarna osv? Tacksam för svar! Cheers /Tobias

Klart du ska överladda rettan:tummenupp En Mitsu 16-19T funkar kanon, eller ett KKK24 agg från volvo s60R Förra säsongen åkte jag med switzer snurran som marklund säljer. Plockade ur 250 bhp med den. Den är lite och smidig men inget att ha om man ska plocka ur mer än 250 hk. Och tro mig det kommer du vilja efter ett tag. Den här säsongen ska jag åka med en 18T snurra. Sen måste du kompsänka, Mc express säljer tjockare toppackningar, en bränsletrycksregulator och en bränslepump behövs oxå,sen är det bara fantasin som sätter gränserna..ut i garaget och bygg!!!:yoparty

Dainese skrev:
2657117 Klart du ska överladda rettan:tummenupp En Mitsu 16-19T funkar kanon, eller ett KKK24 agg från volvo s60R Förra säsongen åkte jag med switzer snurran som marklund säljer. Plockade ur 250 bhp med den. Den är lite och smidig men inget att ha om man ska plocka ur mer än 250 hk. Och tro mig det kommer du vilja efter ett tag. Den här säsongen ska jag åka med en 18T snurra. Sen måste du kompsänka, Mc express säljer tjockare toppackningar, en bränsletrycksregulator och en bränslepump behövs oxå,sen är det bara fantasin som sätter gränserna..ut i garaget och bygg!!!:yoparty

Låter kanon de där! Du som redan har byggt turbo på rettan, har du några tips och ideer som du har kommit på längs vägen, typ vad man ska göra och inte göra, känns lite som ett sådant här forum är till för att ställa dumma frågor *skrattar* Och val av agg, jag tycker 150 hk räcker en bit, men mycket vill ha mer, så nu får flickvännen ha lite överseende att jag kommer spendera några timmar i garaget i vinter..

Bizzo skrev:
2657138 Låter kanon de där! Du som redan har byggt turbo på rettan, har du några tips och ideer som du har kommit på längs vägen, typ vad man ska göra och inte göra, känns lite som ett sådant här forum är till för att ställa dumma frågor *skrattar* Och val av agg, jag tycker 150 hk räcker en bit, men mycket vill ha mer, så nu får flickvännen ha lite överseende att jag kommer spendera några timmar i garaget i vinter..

Du får nog lära dig leta info så mycket du kan själv. Känner en tendens till att folk inte är så sugna på att hjälpa till! Men all kredit till ni som svarar!!!
Håller själv på lite och lovar att svara om jag kan på någon fråga du har!

Det finns mkt info på forumet om allt ni behöver veta, sen så är det bara att börja bygga och lösa problemen eftersom och hitta egna lösningar.

Steen skrev:
2657191 Här står det mesta du behöver veta http://www.turbo-bike.net/svenska/index.htm
Vilken grym sida! Tack så mycket, där finns ju en hel del matnyttiga tips för att få snurr på turbinen *ler* :yoparty :tummenupp :)

kraschandburn skrev:
2657199 Du får nog lära dig leta info så mycket du kan själv. Känner en tendens till att folk inte är så sugna på att hjälpa till! Men all kredit till ni som svarar!!!
Jag har tyvärr inte haft den uppfattningen av forumet på sporthoj, jag tycker att folk delar med sig en hel del om sina erfarenheter och kunskaper till oss som är oinvigda! Men det finns säkert många delade meningar ang. de! Jag lovar att fråga även i fortsättningen om jag springer på några hinder i mitt bygge=) /Tobias

Last edited:
Såg att det finns en del "ärligt" besiktade R1 or med turbo..
Är det inge problem att besikta dom? Blir det ombyggt fordon eller vad är det som gäller.
Och knallar försäkringen upp massa med mer registerade hästar?(Eller är turbo hojarna besiktade med orginal effekt vid BP)

Nån som vet?

Last edited:
kraschandburn skrev:
2657199 Du får nog lära dig leta info så mycket du kan själv. Känner en tendens till att folk inte är så sugna på att hjälpa till! Men all kredit till ni som svarar!!!

Det finns åtminstonde en tidigare vattenkyld gsxr750 som vi på SH hjälpt till lite att bli turbomatad, Fredics. han om någon sitter inne med alla "hemligheter". Fast hemligheter är det ju inte då allt finns beskrivet i forumen. Googlar man och avgränsar med "site:sporthoj.com" får man upp precis det man söker efter och blir inte begränsad av den urusla inbyggda sökfunktionen.

andersbrink skrev:
2657781 Det finns åtminstonde en tidigare vattenkyld gsxr750 som vi på SH hjälpt till lite att bli turbomatad, Fredics. han om någon sitter inne med alla "hemligheter". Fast hemligheter är det ju inte då allt finns beskrivet i forumen. Googlar man och avgränsar med "site:sporthoj.com" får man upp precis det man söker efter och blir inte begränsad av den urusla inbyggda sökfunktionen.

Tack för tipset, jag ska börja höra mig omkring ang. turbon nu, har kanske en kompis som har ett passande agg på hyllan som jag kan få köpa för en billig penning. sen är det ju resten som måste fixas och donas med, sen finns det ju ingen mätare för oljetryck på min hoj=/ så man får väl inskaffa en sådan för att vara på den säkra sidan, var ju en här i forumet som har fått ras på två turbos och en motor till Yamaha R1 pga oljetrycket tror jag. Tur att man har lovat tjejen en resa till grekland nu så kanske hon har lite överseende med att jag spenderar alla kvällar i garaget :D /Tobias

Bizzo skrev:
2657060 Hej! Har planer på att turbokonvertera min Yamaha R1:a från 2001, den har gått ca 1800 mil, och är väldigt fin i motor och låda. Min fråga är om någon har gett sig an en R1 turbo, har mest sett GSXR hojjar och en del hayabusor. Är väldigt ny på området, så några tips skulle vara bra. Tex, vilket agg är bäst på R1:a, hur ska tändningen stå, (har för mig att den ska vridas tillbaka 20 grader, eller har jag fel?) Vilken IC ska jag använda, och kan man ha kvar orginal spridarna osv? Tacksam för svar! Cheers /Tobias

-01:a så har du väl förgasare på... -02 kom r1:an med sprut...

mycket enklare att turbo-konvertera en hoj med sprut...

på bränsle sidan så tar man "bara" och byter spridare

blir ju lite drygare att konvertera om en fuggis...
nu finns det ju ett gäng tappra människor på S-H som gjort detta på r1:an 98-01... så det finns nog bra tips att få angående bestyckning av fuggis
nu ska man väl ligga 0,2 bar högre på bränslet än på turbo-trycket så inte soppan trycks tillbaks när turbon börjar ladda... det finns BTR:er som e gjorda för att följa bränsle-trycket linjärt +0,2 hela ladd-kurvan..

sen så lär man sänka kompen alt. byta bränsle till typ E-85...

prata med Anders brink..han kan massor....mer än oss!!!

sx-pojken skrev:
2658650 -01:a så har du väl förgasare på... -02 kom r1:an med sprut...

mycket enklare att turbo-konvertera en hoj med sprut...

på bränsle sidan så tar man "bara" och byter spridare

blir ju lite drygare att konvertera om en fuggis...
nu finns det ju ett gäng tappra människor på S-H som gjort detta på r1:an 98-01... så det finns nog bra tips att få angående bestyckning av fuggis
nu ska man väl ligga 0,2 bar högre på bränslet än på turbo-trycket så inte soppan trycks tillbaks när turbon börjar ladda... det finns BTR:er som e gjorda för att följa bränsle-trycket linjärt +0,2 hela ladd-kurvan..

sen så lär man sänka kompen alt. byta bränsle till typ E-85...

prata med Anders brink..han kan massor....mer än oss!!!

Mitt fel, *skrattar* Självklart har jag förgasare, men ibland hänger inte hjärnan med alla gånger när man har pluggat hela dan.:D Jag har iofs inte börjat tagit tag i alla bitarna eller sökt all information jag behöver för att genomföra de. Men det kommer de oxå, eller vad ska man säga. Snackade med en kompis nyss oxå, han har ett mitsu T17 agg liggande, som jag kan få låna om jag är snäll =) och ang. BTR:en, var hittar man dem? Tack för att ni svarar på mina dumma frågor.. *ler* Men frågar man inget får man inget veta. Så är det! Cheers mates /Tobias

D är INTE enklare att turbokonvertera en cykel med insprut! Att trycktäta förgasarna på rettan är en barnlek, och har man gjort allt rätt så ska man knappt behöva bestycka om den nått. Sen vet jag inte vad d är för Turbo du hittat, för mig veterligen finns det ingetn Mitsu 17T. Dom finns i 16, 18, 19T. MC Express har allt du behöver i bränsle väg. Kom i håg att du måste ha en retur på bränslet in i tanken oxå.

Dainese skrev:
2658969Sen vet jag inte vad d är för Turbo du hittat, för mig veterligen finns det ingetn Mitsu 17T. Dom finns i 16, 18, 19T. MC Express har allt du behöver i bränsle väg..

Jag ska höra med min kompis igen, för han berätta att han hade ett mitsu 17T på hyllan. Sen är jag en neewbie på detta området så jag har faktiskt ingen aning om vilka turbos det finns eller inte finns. Kan lika gärna varit han som har sagt fel eller jag hört fel. Men men, jag ska träffa honom i morron så det ordnar sig nog. Tack för tipset om mc express, finns väl en del att inhandla under vinter. Men jag ska nog ta lite hjälp av en som har byggt turbohoj innan. Får se hur projekten fortlöper, men information kommer upp under tiden som bygget pågår. Thanks Mate ! /Tobias

Dainese skrev:
2658969 D är INTE enklare att turbokonvertera en cykel med insprut! Att trycktäta förgasarna på rettan är en barnlek, och har man gjort allt rätt så ska man knappt behöva bestycka om den nått. Sen vet jag inte vad d är för Turbo du hittat, för mig veterligen finns det ingetn Mitsu 17T. Dom finns i 16, 18, 19T. MC Express har allt du behöver i bränsle väg. Kom i håg att du måste ha en retur på bränslet in i tanken oxå.

med tanke på att det är ett väl-beprövat knep att överladda r1:an med förgasare _98-01... så ska väl inte ex. storlek på munstycken mm vara nåt problem...

nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet på fuggis-turbos...och inte heller på hojar...

men VET att det går att räkna ut vad du behöver för spridare vid ett visst soppa/ladd-tryck...

och det är ju här det blir lättare...

sen kan man ställa rätt lamda-värde i hela registret med sprut...

kan tänka mig att mång fuggis-hojar går rätt fett på mellan/högregistret.....

du kan ju aldrig på rätt lamda-värde i hela registret som på en insprutning där du kan köra svep över hela registret med en bred-bandslamda och se ett diagram över A/F-värdet...,..

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...