Turbokonvertera en 4-hjuling!!

Joacim

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Skara
Hoj
Raptor 700
Hej!
Är ny på detta forum och tycker det verkar gör bra av det som jag har sett :)

Är så att jag att jag har en yamaha raptor 700, Skulle vilja turbokonvertera denna men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med laddstyrningen.
Eller kan man slappa fjädern i WG så att den öppnar vid ett visst tryck??
Vilken turbo är lämplig för ändamålet?? Har läst att SMARTS kkk KB31 skulle vara lämplig.
Har ett gäng med saab turbosar liggandes hemma.
Blir en T25a för stor tro??

Tar imot alla fakta som bara går :)

Och jag vet att dahlbäck säljer kitt till dessa, Problemet är att jag inte vill lägga 40k på en sådan sats.
Får jag bara tag i en lämplig turbo och vet hur jag ska styra laddet så får jag tag i allt annat för max 5000kr

Mvh joacim
 
Vet inte riktigt hur du menar, men wastegatens uppgift är ju att styra laddtrycket. Dom sitter ju alltid inbyggda i bilaggregaten. Lastbilsagg som jag krånglat med till min bmw har ju ingen wastegate, då får man montera en extern sådan
 
Vet inte riktigt hur du menar, men wastegatens uppgift är ju att styra laddtrycket. Dom sitter ju alltid inbyggda i bilaggregaten. Lastbilsagg som jag krånglat med till min bmw har ju ingen wastegate, då får man montera en extern sådan

Precis, Men kan man slappa membranten i WG så att den bara årkar hålla till ett visst ladtryck för att sedan öppna, Eller är det bättre att skaffa en dump med slappad fjäder som öppnar vi ett visst laddtryck, Eller finns det några färdiga satser som ämnar sig för ladtrycks styrning, Så att man har kolla på spikningar och så
 
Wastegaten styr enbart laddtrycket. Ställer du till 0,1 så öpnnar den vid 0.1 så du inte får mer ladd än så. Dumpens uppgift är en helt annan.
 
Wastegaten styr enbart laddtrycket. Ställer du till 0,1 så öpnnar den vid 0.1 så du inte får mer ladd än så. Dumpens uppgift är en helt annan.

Jo jag fattar detta :) Jag har skruvat turbos ett tag så jag fattar hur det funkar :)
Det jag menar är att jag borde ju kunna Wg för att styra laddet så, Alltså
Vill jag att dt ska ladda max T.ex 1,0 bar, Så öppnar den när laddet kommer upp i rätt värde, Öppen WG = inget lad.
Eller finns det färdiga system att köpa för styrningen, Så att allt går genom en magnetventil som styr WG??
 
det går ju en slang mellan WG å kompressorhus/plenum ,,, sitter slangen fast mellan dessa 2 så har du ett grundtryck, på vad vet jag inte men tex tar du bort slangen så öppnar inte WG alls å du har max ladd för den turbon, så om man på den slangen sätter ett T-Kors med en extraslang på å i den ändan av slangen så finns det laddtryckjusterare i form av typ en ratt att justera laddtrycket med :tuttar
 
det går ju en slang mellan WG å kompressorhus/plenum ,,, sitter slangen fast mellan dessa 2 så har du ett grundtryck, på vad vet jag inte men tex tar du bort slangen så öppnar inte WG alls å du har max ladd för den turbon, så om man på den slangen sätter ett T-Kors med en extraslang på å i den ändan av slangen så finns det laddtryckjusterare i form av typ en ratt att justera laddtrycket med :tuttar


Eller göra små hål i slangen = bonnatrim :yoparty
Jag ju ha så att jag kan se hur laddet ligger = mätare + att jag vill kunna ställa laddet.
Finns det någon knacksensor som kopplas vid sidan om, Så att jag kan se när den spikar?? Alltså som en knacksensor på en bil fast en som inte är inkopplad i något system, Bara en med en lampa eller dylik så att jag kan se spikningen
 
Det finns knacksensorer att köpa ja.

Och om du nu skruvat en del turbo och wg som du skriver borde du väl veta det grundläggande? Och ändå är det just detta du frågar om?
Borra hål i slangen a´la bonnatrim e INGEN bra idé. Det borde du också veta. Styrning i form av en simpel pysventil e ju nästan gratis i sammanhanget...
 
Det finns knacksensorer att köpa ja.

Och om du nu skruvat en del turbo och wg som du skriver borde du väl veta det grundläggande? Och ändå är det just detta du frågar om?
Borra hål i slangen a´la bonnatrim e INGEN bra idé. Det borde du också veta. Styrning i form av en simpel pysventil e ju nästan gratis i sammanhanget...

Haha, Det där med att borra hål i slangen vet jag är bonnatrim = Inget för mig,
Det jag menade när jag skrev så var att jag påpekade för tohlzen att "Eller göra små hål i slangen = bonnatrim" Eller som han skrev att man kunde sätta en slang med skruv på,
Jag har inte direkt någon lust att köra med bonnatrim på en maskin som kostar över 100k ...
Ja jag har skruvat turbos en del med dock aldrig skruvat det på mc + att det sitter ju orginal laddstyrning på bilarna, Inget som man behöver pilla dit själv,
Var därför jag frågade om detta då jag undrade om det fanns någon sats att köpa och koppla in.
Har skruvat mycket saab och dom enda fulltrycks saabarna som kör utan elektroniskt laddstyrning är ju dom gammla 99a turbosarna.
Dom har jag heller aldrig skruvat något med!!
Missförstå mig inte :rolleyes:

Vet du vart man får tag i mätare till knacksensorn då??
 
Eftersom du säger dig ha skruvat turbo en del borde du känna till exempelvis Svensk turboservice eller GIK turboteknik, de har vad du söker. Elektronisk laddtrycksstyrning är inget du måste ha, mekanisk wg funkar finfint sålänge du inte ska ta ut absolut maxeffekt.

Eller har du bara bytt ett turboaggregat på din bil?
Det finns hur mycket som helst att lära/läsa i ämnet, lycka till!

Edit: Nu fattar jag vad du menar. Det behövs ingen elektronik för att begränsa laddtrycket, Det kan ske helt på mekanisk väg med den wg som sitter på aggregatet. Det är då laddtrycket som arbetar mot ett fjädertryck, när fjädertrycket övervinns öppnar wg och laddtrycket regleras.

Om du vill öka/minska laddtryck justerar du längden på staget som går ut från wgklockan. Öka kan du bara göra till en viss gräns sen måste du köpa en större klocka/hänga på mera fjäder/eller pysventil, vilket man gör är en smaksak.
 
Last edited:
En reflektion... Du ska turbokonvertera en enstånka, men frågar saker som är väldigt basic?
 
Eftersom du säger dig ha skruvat turbo en del borde du känna till exempelvis Svensk turboservice eller GIK turboteknik, de har vad du söker. Elektronisk laddtrycksstyrning är inget du måste ha, mekanisk wg funkar finfint sålänge du inte ska ta ut absolut maxeffekt.

Eller har du bara bytt ett turboaggregat på din bil?
Det finns hur mycket som helst att lära/läsa i ämnet, lycka till!

Edit: Nu fattar jag vad du menar. Det behövs ingen elektronik för att begränsa laddtrycket, Det kan ske helt på mekanisk väg med den wg som sitter på aggregatet. Det är då laddtrycket som arbetar mot ett fjädertryck, när fjädertrycket övervinns öppnar wg och laddtrycket regleras.

Om du vill öka/minska laddtryck justerar du längden på staget som går ut från wgklockan. Öka kan du bara göra till en viss gräns sen måste du köpa en större klocka/hänga på mera fjäder/eller pysventil, vilket man gör är en smaksak.


:confused: :confused:
Jag och kontaktat GIK via mail om saken men dom har inte svarat än.

Det enda jag ville veta var om det var någon bra ide att styra det så här.
Och när jag ändå var i farten så kunde jag ju lika gärna montera ett helt elektriskt system om det finns det.
Man vill ju inte köra på gränsen om det ändå finns system som gör detta lättare,

Och som jag skrev förut,
Jag har typ aldrig rivit i dom elektriska källorna till laddstyrningen.
Och NEJ, Jag har inte vara bytt en turbo.
Jag har renoverat och uppgraderat en del också, Om nu en uppgradering från 200hk till 550hk räknas som det:confused:
Sen har jag ju inte gjort detta på någon mc förut.
Men så som du skrev om WG hade jag tänkt att göra från början, Skulle bara kolla om det fanns ett system att installera så att laddet ställs ner vid spikning och dylik..

Nu kan jag börja bygga på allvar :)
 
haru läst trådar här om att turbo konvertera stånkor?

jag prova skicka ett mail till mc-express o fick svar att det finns inget gemensamt hur man trimmar en stånka.. verkar som alla vill ha så olika saker..
 
Spikningar kan du ju avstyra genom att styra så du får rätt mängd soppa osv...

Men om du nu uppgraderat en bil fråmn 200 till 550 kusar så borde du ju ha benkoll på hur allt sånt styrs och fungerar...
 
Spikningar kan du ju avstyra genom att styra så du får rätt mängd soppa osv...

Men om du nu uppgraderat en bil fråmn 200 till 550 kusar så borde du ju ha benkoll på hur allt sånt styrs och fungerar...

Jo det vet jag väl, Men det kan ju kännas skönt att ha en säkerhet där ju, Om något skulle gå fel.
Jag behöver väl inte ha benkoll på det vid en sådan uppgradering!
Sån sköter dom som mappar ju :)
Är inte hemma på elen, Det mekaniska är bättre.
Det var fan vad alla hänger upp sig på det då!!
 
Wastegaten har precis den funktionen som du pratar om. Den öppnar vid ett visst tryck, det är det som är vitsen med den. Vill du inte ha någon styrning gör du som sagts ovan och justerar staget. Annars finns det wastegateklockor att köpa hos turboföratag som öppnar vid olika tryck tex, 1,2 eller 1,0 bar eller så använder du en pysventil som lurar wastegaten (samma princip som att sticka hål på slangen). Vill du ha styrning så är ju inte en konventionell pysventil något att ha. Den ställer man ju bara in på ett visst värde och sen är det det som gäller, då kan inte systemet själv ändra trycket om det känner av spikning. För att kunna göra det måste den här pysventilen kunna skötas på elektronisk väg och det sköts på 99% av alla turbobilar efter 1980-talet med en magnetventil.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top