Turbokonvertera Blackbirdmotor.

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Hallo.

Detta kanske är som att svära i kyrkan, men jag tar risken.
För två år sedan köpte jag en gammal bakhjulsdriven Toyota Starlet -84, som var turbokonverterad osv, men jag har aldrig fått tid att jobba tillräckligt mycket med den... =(

Men nu är det dags att bygga bilgarage hemma med lyft osv. så jag tänkte att nu jävlar ska den igång förr eller senare. Men planen är nu att skita i Starletmotorn, och istället slänga i en Blackbird motor med stressfläkt. Kan ju bli roligt...

Och jag vet att det finns några här på forumet som har turbokonv. blackbirds, så jag tänkte bara höra om ni har några tips ang. komp, laddtryck, squish och kolvar och stakar och den biten?

Tanken är att åka med Mitsu 16t turbo, Haltech E11 och kanske E85 om det skulle fungera...

Och nu vill jag inte höra något i stil med "och hur ska lådan och kopplingen klara detta?" Dom problemen tar vi sen... =)

Ha de gôtt!

Är inte så hemma på blackbird motrer, men en tjockare toppackning och kanske ett par smidda låkompkolvar för att få lämpligt komp. Stakarna hänger nog med ett tag. D beror på vad du siktar på för effekt?

Att byta bultförband till toppen är ett måste. Jag vet att en del sätter dit M12-bult men jag tycker det är fär dåligt med gods kvar för att göra det. Dessutom går vissa av hålen "in" i motorn vilket betyder att du får dela motorn för att vara säker på att alla spånor kommer väck.

ARP har M10-pinnbult och tolkantsmutter som passar dock är dom till något helt annat, PM:a mig så får du artikelnumren.

Efter att jag bytte till dessa bult så höll topplockspackningarna väsentligt längre. Men jag fräste även en klämkant på toppen för att öka trycket mot packningen ytterligare. Då höll packningen, ända tills RoLLER gjorde en flera minuter lång fullgasrepa så att kolvarna rann ut i avgassytemet, men packningen höll.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...