Turbokolvar & Stakar

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Aja...
6095:- för TRE original Carillostakar!!!!!????????

Va i helvette?
Tar de dem 10 dar att tillverka dem eller?

De hade i alla fall 3 på lager, så det var bara att beställa.
Ni som kan; vad är ett skälligt pris för 3 kolvar? :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tre Carillo-stakar för ynka 7419? Motospeed vill ha ca 4300 per STYCK för gsxr-stakarna.

Din motor:
cyl_cc: 318.61 * 3 = 956 cc
bore: 79.00 mm
stroke: 65.00 mm
head_cc: 26.00 cc
gasket_cc: 4.07 cc (0.83 mm)
deck_cc: 2.21 cc (0.45 mm)
dome_cc: 1.05 cc
squish: 1.28 mm
compression: 11.20:1

Jag räknade lite hipp-som-happ på förbränningsrum och packningar men det krävs iaf en 3 mm spacer för att gå från 11.2:1 till 8:1

cyl_cc: 318.61 * 3 = 956 cc
bore: 79.00 mm
stroke: 65.00 mm
head_cc: 26.00 cc
gasket_cc: 18.77 cc (3.83 mm)
deck_cc: 2.21 cc (0.45 mm)
dome_cc: 1.05 cc
squish: 4.28 mm
compression: 7.94:1

Ska du köra E85 är nog 9.3:1 lämpligare, dvs en 1.50 mm tjock spacer.


t.otte skrev:
Men det känns alltså som att carillos smidda stakar i originallängd är ultimat i mitt fall...
De vill ha 7419:- för att göra tre speciallängdare =( Som hittat... haha

Skickade en förfrågan till Omega Pistons också.
Förhoppningsvis har de grejerna =)

Andersson
Man skall alltså försöka ha samma klämspalt som inan, men istället en negativ kolv. Det måste ju innebära att med packningar blir det långt mellan kolv och topp, vilket INTE är bra!?

Innebär detta att jag kan dra tillbaks kamdreven till original, då jag tagit bort spacern?


Bore x stroke: 79 x 65 mm
Displacement: 955cc
Compression Ratio: 11.2:1

Observera att jag bara har tre cylindrar om det nu gör någon skillnad :3freak



Hur rekomenderas att dessa "uppbringas" :tungan
Kan man vattenskära nån typ av "standardpackning"?
Kanske räcker med 4 st 0,000001 mm (typ, hehe) rostfria vattenskurna plåtar, precis som en flerlagerspackning eller måste de vara stansade??

Vattenskäraren har ju redan gjort en spacer åt mig, så det ska säkert bli billigare än original (som kostar 650:)
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
andersbrink skrev:
Tre Carillo-stakar för ynka 7419? Motospeed vill ha ca 4300 per STYCK för gsxr-stakarna.

Din motor:
cyl_cc: 318.61 * 3 = 956 cc
bore: 79.00 mm
stroke: 65.00 mm
head_cc: 26.00 cc
gasket_cc: 4.07 cc (0.83 mm)
deck_cc: 2.21 cc (0.45 mm)
dome_cc: 1.05 cc
squish: 1.28 mm
compression: 11.20:1

Jag räknade lite hipp-som-happ på förbränningsrum och packningar men det krävs iaf en 3 mm spacer för att gå från 11.2:1 till 8:1

cyl_cc: 318.61 * 3 = 956 cc
bore: 79.00 mm
stroke: 65.00 mm
head_cc: 26.00 cc
gasket_cc: 18.77 cc (3.83 mm)
deck_cc: 2.21 cc (0.45 mm)
dome_cc: 1.05 cc
squish: 4.28 mm
compression: 7.94:1

Ska du köra E85 är nog 9.3:1 lämpligare, dvs en 1.50 mm tjock spacer.

Vad bör man kunna ladda med 9.3:1 och E85 vs 99-oktan?

Det värsta är ju att jag inte kan sätta en vanlig spacer iom. att jag inte kan ta dän cylindern. Detta medför att jag måste använda 2 st fiberpackningar och en rostfri spacer mellan dessa:
0,83+1,5= 2,33 (som jag har nu)
Den packningen jag fick är dessutom liiiite tjockare än så...
ANDERSSON???
Kommer du ihåg?
Har för mig att den var på 1,25 mm (1,25+1,5=2,75mm)
Detta medför ju att det blir den svagaste länken... 2 fiberpackningar (bara EN fiberpackning är ju illa nog).

Det ultimata vore turbokolvar (för kompsänkning) och originalpackning, och kanske dra toppen hårdare... har dragit den 65nm nu, men antar att den går att dra mer med andra pinbultar/gängor?! Har hört upp åt 100nm, stämmer det?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
t.otte skrev:
Vad bör man kunna ladda med 9.3:1 och E85 vs 99-oktan?

Mellan tummen och nånstans... minst 1 bar E85 (jag körde ca 1.3 bar med 9.5:1) och 0.6 bar med 98 oktan. Det är det dynamiska/effektiva kompressionförhållandet som sätter gränserna för vad soppan (och motorn) klarar av.
 

Bifogat

  • ladd-boost.jpg
    ladd-boost.jpg
    38.4 KB · Visningar: 101

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
andersbrink skrev:
Mellan tummen och nånstans... minst 1 bar E85 (jag körde ca 1.3 bar med 9.5:1) och 0.6 bar med 98 oktan. Det är det dynamiska/effektiva kompressionförhållandet som sätter gränserna för vad soppan (och motorn) klarar av.
1.3 bar blir ju otroligt kul??!!
110 bakhjulshästar (ungeffär efter kompsäk)
110x2,6=286 hp, men då har turbon sagt stopp som inte rekommenderas användas för över 280 Hp.

Eller har jag räknat fel?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
t.otte skrev:
1.3 bar blir ju otroligt kul??!!
110 bakhjulshästar (ungeffär efter kompsäk)
110x2,6=286 hp, men då har turbon sagt stopp som inte rekommenderas användas för över 280 Hp.

Eller har jag räknat fel?

110+(110*1.3) = ca 243
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
andersbrink skrev:
110+(110*1.3) = ca 243
förmodade att det var så...
Trist =(
Eller trist... Det är ju JÄTTEKUL... men vill ju ha mer om jag ändå ska lägga alla pengar!
Så för att komma vidare, vad gör man då?
Andersson kör ju fan 1,5 på 98!?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
t.otte skrev:
förmodade att det var så...
Trist =(
Eller trist... Det är ju JÄTTEKUL... men vill ju ha mer om jag ändå ska lägga alla pengar!
Så för att komma vidare, vad gör man då?
Andersson kör ju fan 1,5 på 98!?

Med vattenkyld motor kan du räkna kallt med att kunna köra korta sträckor med sval motor med en dynamisk kompression om 14:1, möjligen lite mer ändå.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
andersbrink skrev:
Med vattenkyld motor kan du räkna kallt med att kunna köra korta sträckor med sval motor med en dynamisk kompression om 14:1, möjligen lite mer ändå.

Glömt säga att jag har LLK... inverkar det inte på siffrorna ovan?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
t.otte skrev:
Glömt säga att jag har LLK... inverkar det inte på siffrorna ovan?

Med LLK och 98 oktan är 14:1 i dynamisk kompression det maximala jag skulle våga prova på strippen med en vattenkyld motor, men som det skrivits spaltmeter om... "your mileage may vary". Du vet inte gränsen för just din kombination är - förrän du har provat var gränsen går någonstans. Det går inte att säga i förhand att 1.1537 Bar är maxgränsen utan bara att 13.5:1 och vattenkyld och 12:1 är riktmärkena man bör hålla sig nära med bara 98 oktan i tanken om man vill hålla stumt ett tag.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Ska försöka sammanfatta tråden, så får ni säga om jag har rätt eller fel:

- 9.5:1 Ultimat turbokomp!?

- Med E85 och "riktig" (inte vattenkyld) LLK ca 14:1 för "omtänksamt gatbruk"!?
Ska sätta en mattematiker (min flickvän, hehe) för att räkna ut vad man ska ladda för att uppnå detta på min motor.

- Smidda stakar från Carillo och kolvar med negativ dome från JE. (Är det att funder på att svarva om originalarna, eller kommer dessa bara pajja då?)

- Försöka ha kvar "squishen" så bra det väl går.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Släng orginal kolvarna och bort med squishen, annars va det rätt (tycker iaf jag :tomten )
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med "ren" E85 skulle du kunna höja det dynamiska kompet till minst 16:1 med eller utan LLK. Med 98 oktan, max 14:1 med LLK. Originalkolvarna är inte att tänka på om du tänker ladda över 1.5 bar. Då bör du även minst ha 5 mm material i kolvtoppen på tunnaste stället. Ju tjockare kolvtopp desto mer kan du ladda innan kolven hyperventilerar. Hög grundkompression = du måste ladda med lägre laddtryck jämfört med låg grundkompression.

Att försöka optimera squish i turbomotor är väl kanske lite som att försöka skjuta myggor med elefantstudsare. Behöver du mer effekt? Mer laddtryck!

t.otte skrev:
Ska försöka sammanfatta tråden, så får ni säga om jag har rätt eller fel:

- 9.5:1 Ultimat turbokomp!?

- Med E85 och "riktig" (inte vattenkyld) LLK ca 14:1 för "omtänksamt gatbruk"!?
Ska sätta en mattematiker (min flickvän, hehe) för att räkna ut vad man ska ladda för att uppnå detta på min motor.

- Smidda stakar från Carillo och kolvar med negativ dome från JE. (Är det att funder på att svarva om originalarna, eller kommer dessa bara pajja då?)

- Försöka ha kvar "squishen" så bra det väl går.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jojje1963 skrev:
Släng orginal kolvarna och bort med squishen, annars va det rätt (tycker iaf jag :tomten )
Men vafan... Jag måste ju vara helt under flötet!?

TROTS en diskussion kring squshen, har jag fortfarande inte fattat vad det är!?
Är det inte sträckan kolven går från övre till undre läget i gänt emotl toppen???????
Förlåt mig att jag är korkad, men jag är bara sån! haha.

andersbrink skrev:
Att försöka optimera squish i turbomotor är väl kanske lite som att försöka skjuta myggor med elefantstudsare. Behöver du mer effekt? Mer laddtryck!

Sådär ja!
OJ! 16:1...
då kan vi ju prata hästar över 270-280... Men där säger ju turbon stopp... Och jag tror nog att jag skall lugna mig när TURBON säger stopp!
Det kan vi ju iof. återkomma om nästa höst... :hihi

Men då är jag i alla fall säker!
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Squishen är där toppen är plan och kolven går nästan ända upp. Tanken är att om det är trångt nog så ska där inte va nån bränsle/luft blanding att antända där utan all förbäning ska ske i mitten av förbänningsrummet dit all luft pressas av squishen. Problemt jag haft är att det spikar och genom att ta bort squishen (gräva ur/luta förbränningsrummet) så kan jag ladda mer.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har en liten fråga jag också ang. kompsänkning och squish:

Motorn i fråga är en Kawasaki GPZ900R som ska turboladdas, EFI, ev. LLK och med N2O (om jag törs).

Jag har borrat cylindrarna 2.5mm och satt i ett Wiseco 972cc kit, komp. ska nu vara 11:1. Är det ett alternativ att ar-borra ur förbränningsutrymmet några mm djupt i samma diameter som loppet och helt förlora squishen?

Har inte räknat på det ännu men det kommer inte att räcka till för att få ner kompen till 8-9:1 så jag funderar på att även ändra formen på förbränningsutrymmet, göra det mer dome-likt.

Om det finns nog med material i toppen för att göra detta, är det något att satsa på och låta bli att använda spacer? Resultatet blir ju ungefär samma som spacer men med en bättre? utformad topp.

Jag har iofs. en extra topp att göra detta på men synd att förstöra den i onödan.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
CPMS skrev:
Har en liten fråga jag också ang. kompsänkning och squish:

Motorn i fråga är en Kawasaki GPZ900R som ska turboladdas, EFI, ev. LLK och med N2O (om jag törs).

Jag har borrat cylindrarna 2.5mm och satt i ett Wiseco 972cc kit, komp. ska nu vara 11:1. Är det ett alternativ att ar-borra ur förbränningsutrymmet några mm djupt i samma diameter som loppet och helt förlora squishen?

Har inte räknat på det ännu men det kommer inte att räcka till för att få ner kompen till 8-9:1 så jag funderar på att även ändra formen på förbränningsutrymmet, göra det mer dome-likt.

Om det finns nog med material i toppen för att göra detta, är det något att satsa på och låta bli att använda spacer? Resultatet blir ju ungefär samma som spacer men med en bättre? utformad topp.

Jag har iofs. en extra topp att göra detta på men synd att förstöra den i onödan.






Sorry men du får ALDRIG ner kompet genom at karva i förbränningsrummet
utan att använda spacer

Även en liten varning med att turboladda en borrad cylinder på kawan
dom lider redan som standard av för tunna foder
kan bli svårt att få den tät

Bättre är att använda gpz 1000 rx cylindern ( passar rakt av)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top