Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

finns ju folk som plöjer ner makalösa pengar och ändå får massa strul så jag tar av hatten ännu en gång för denna bonnmekargud ;)

Haha, bonnmek. Du anar inte hur rätt du har... jag är uppväxt med detta folket: http://www.bonnmeck.se/
Vi är uppväxta i samma håla/hålor i skaune och har haft många "man tager vad man haver"-stunder i garagen :hihi
 
Nu har även jag krypt till korset och skaffat mig en MKR-Racing returpump! Yaaaaay! :2cool Fan vad fin den är :kär Ska se om jag hinner montera i veckan som kommer. Har iallafall hunnit med lite.

Här ligger härligheten:
1.jpg

Hålsåg!:
2.jpg

Fräsa till anliggningsytan:
3.jpg

Mitt i prick! Håligheten i nederkant ska svetsas upp och fräsas till:
4.jpg

Pumpens fästplatta:
5.jpg

Snygging:
6.jpg


Fortsättning följer!!!
 
Motorkåpan där pumpen monteras har en bula för att göra plats för oljetryckskontakten, så jag gjorde en distans för att få ut pumpen ytterligare 9 mm så den går fritt från bulan. Så nu väntar jag bara på att polaren ska svetsa lite i kåpan så jag kan fräsa till ytan så det blir tätt. Svarvade ner en M10 och gängade om till M8 (behöver en M8 med M10:ans insexskalle där pumpen ska drivas) men det blev mindre bra så det får jag göra om... kommer mer bilder när jag kommit längre.


CAM01902.jpg
CAM01903.jpg
 
Det finns hondaskruvar med M8 med stora skallen

Gå in till lokala hondameken å glo i hans lådor
 
Det finns hondaskruvar med M8 med stora skallen

Gå in till lokala hondameken å glo i hans lådor

Åfan, det ska jag göra. Marcussen håller till i grannbyn. Tackar så mycket för tipset! Om jag inte hitter den där så är det kanske någon som vet vilken det är och kan bidra med artikelnummer eller något? :gnissla
 
Såja, fixat lite till. Gjorde en M8 med M10 skalle. Marcussen kom inte på vilken Honda som har den skruven. Sen gjorde jag en hylsa till den som fungerar som distans/bricka mot "tändningsrotorn". Satte en gängtapp bakom som referens så ni ser storleken ;-) En M80. Fanns en M150 på kontoret också... lite biffig.

Och så dök det upp lite an6-grejor också!

Svetsningen av motorkåpan blev bra så jag fräste till ytan lite. Snart dags för montering av allt då!CAM01931.jpg
CAM01953.jpg
CAM01950.jpg
CAM01954.jpg
 
Vad har ni en M150 tapp till, på kontoret?
Jag har fått rycka in när försäljarkorpulens tagit ut sin rätt o knäckt nån stackars stol, på kontoret.
Men jag har oftast klarat det med ett par svetsloppor och nån ev m8 helicoil.
 
Last edited:
Vad har ni en M150 tapp till, på kontoret?
Jag har fått rycka in när försäljarkorpulens tagit ut sin rätt o knäckt nån stackars stolk, på kontoret.
Men jag har oftast klarat det med ett par svetsloppor och nån ev m8 helicoil.

Varför inte LiKxSoM? Nja, jag jobbar med utveckling av sådana mojänger så det är därför. Förresten, skrev fel innan. Det är en M170 som står här. Skickar upp en bild på den! Jag ställde en M8 vid sidan om så du kan se hur jäkla stor den är :hihi Väger 34 kg :3freak Det är något att sätta upp i svängjärnet och börja veva :tummenupp

Tapp.jpg
 
Fyfan vad sjuk! :D
 
Nu sitter pumpen där! Ska bara sätta dit skruv och distans som driver den och sen är den nog kåpan redo att monteras.

CAM01957.jpg
 
Det finns hondaskruvar med M8 med stora skallen

Gå in till lokala hondameken å glo i hans lådor

Marcussen hade sett sådan, men kom inte ihåg var. Någon här som vet var den skruven sitter? Har försökt göra om en m10 till m8, men svarven är för klonkig och sliten för att jag ska lyckas få insexfattningen helt i mitten... Så det är kanske bättre att köpa en skruv. Så om någon vet, berätta gärna! :)
 
Hur rätt måste sexkanten vara? Är det en 8mm sexkant med m8 gänga du vill ha? Hur lång skall den vara.
Är du snäll kan jag veva fram en på jobb imorgon. Är det intressant så ring eller smsa imorgon så löser vi dina skruv problem
0737307675 Patrik.
 
hej
på min 1100 gjorde jag såhär
m10 bult som svarvades ner till m8 och sen tog jag ett slipstift i insex skallen så den blev stor och inte passade sådär bra för den driver ändå,sen så lossade jag skruvarna som håller pumpen lite grann,senkörde jag på starten så att den centrerade sig själv klaaaaaart
det kommer att gå fint

mvh peterpain
 
Tackar för erbjudandet psykopatrik! Såg tyvärr inte detta förrän nu... Men jag gjorde faktiskt ett försök imorse att göra en ny skruv, och den blev faktiskt bra :) Vände på skruven och satte dubben i sexkanten och då gjorde det inget att andra änden som satt i chucken kastade någon tiondel eller två eftersom den ändå svarvades ner. Tog en 100 mm lång skruv som skulle bli 50 mm lång till slut, så då gick det ju att sätta gängan i chucken.

Tackar för förklaringen peterpain! Ska dra ut i garaget en sväng nu och skruva dit skruv och kåpa med pumpen i. Sen ska glasfiberkåporna på, och imorgon blir det nog provtur :) Yaaay!
 
Liten provtur! Hann inte köra så långt, men lite blev det iallafall och det svämmade inte över. Så pumpen verkar pumpa på som den ska :) Fan vad gött! Hade lite bekymmer först, men det var bara jag som hade glömt dra an-kopplingen till uppsamlingskärlet så den sög luft såinihelvete :rodnar När jag väl dragit den så funkade det :) Ska försöka komma ut några mil till snart och testa ordentligt, men jag har stora förhoppningar till denna pumpen. Skitfin och riktigt smidig :tummenupp
 

Bifogat

  • Båge.jpg
    Båge.jpg
    258.2 KB · Visningar: 266
Ja...du kan ju alltid palla dig över till mig. Bor numera på Bergsgård...lagom långt från dig att varmköra hojen på ! :D

Rock on Lasse,

:rock
 
Ja...du kan ju alltid palla dig över till mig. Bor numera på Bergsgård...lagom långt från dig att varmköra hojen på ! :D

Rock on Lasse,

:rock

Det börjar bli dags nu ja... Hyfsat nära ju. Bara att bröla genom stan och sen är man där. Snart så :D
 
Liten provtur! Hann inte köra så långt, men lite blev det iallafall och det svämmade inte över. Så pumpen verkar pumpa på som den ska :) Fan vad gött! Hade lite bekymmer först, men det var bara jag som hade glömt dra an-kopplingen till uppsamlingskärlet så den sög luft såinihelvete :rodnar När jag väl dragit den så funkade det :) Ska försöka komma ut några mil till snart och testa ordentligt, men jag har stora förhoppningar till denna pumpen. Skitfin och riktigt smidig :tummenupp

Galet snygg hoj! :)
 
Back
Top