Turbohojen bluddrar över 0,6 bar... Varför?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Nu har jag problem igen med min turbohoj... Den misständer när trycket går över ca 0,6 bar :huvet Förra gången den gjorde det så bytte jag stiften (hade knackat ihop dem till 0,50 i gap) och då gick den som ett skott igen. Nu har den inte gjort så på ett år, och så började den nu igen. Så jag skaffade nya stift, knackade ihop dem till 0,50 och stoppade i dem, men utan resultat. Samma skit fortfarande... Jag hade ju lite problem i förra veckan med ett böjt spjäll, men det fixade jag och så gick hojen några mil INNAN de nya problemen uppstod. Då borde det ju inte vara något med förgasarna iaf. Obs, hojen fungerade ett tag! Sen helt plötsligt började den rycka lite på laddtryck, och sen blev det bludder över 0,6 bar. Bluddar den så får den ju för mycket soppa, men om det skulle vara läckage på någon liten slang så ska den gå för snålt! Och det har den inte gjort, annars skulle jag haft hål i mina kolvar nu. Har laddat över 1 bar. Dessutom har jag rensat förgasarna tre gånger förra veckan... Hojen går jämnt och fint i hela registret om man ligger på lågt laddtryck och den suger på fint ända upp till 0,6 bar, men sen går den inte lika fint längre.. Så förgasarna borde det inte vara.
Nu har jag börjat fundera på om det är något tändningsrelaterat. Jag har Dyna2000 tändsystem. Stiften är bytta och ihopknackade. Jag byggde en synkroniserningsgrunka idag, så förgasarna är synkade.

-->Kan man mäta upp tändkablarna på något sätt? Det är kablarna som följde med tändsystemet.
-->Kan man få på tändkablarna från originalspolarna på Dynateks spolar, och kan man prova med dem utan att förstöra elektronikdosan om det är fel resistans i kablar och hattar?
-->Skiljer det något i resistans mellan original kablar och hattar, och Dynateks grejor?
-->Sist med inte minst, kan jag prova med original tändspolar, kablar och hattar tillsammans med Dynateks elektronik?

Några andra idéer och tips? Tacksam för svar...

//lahi

Eftersom du har meckat rätt mycket på sistonde gissar jag på att du har en läcka för trycksättningen av flottörhusen. Hade du haft en läcka för soppatregulatorn hinner den bössa fullt tills kopparna blir tömda.

andersbrink skrev:
2310239 Eftersom du har meckat rätt mycket på sistonde gissar jag på att du har en läcka för trycksättningen av flottörhusen. Hade du haft en läcka för soppatregulatorn hinner den bössa fullt tills kopparna blir tömda.
Mycket meckande blir det... :hihi Men borde den inte leana ut blandningen väldigt mycket om jag har en läcka i trycksättningen till flottörhusen? Eller tänker jag fel nu? Den låter precis likadant nu vid lite högre tryck som den gjorde när stiften var kass, dvs. det där bludderljudet som uppstår när någon cylinder inte riktigt hinner med att tända allt. Jag kan ändå få upp trycket (laddtrycksnålen pinnar på ganska bra uppåt skalan), men det händer inte så mycket...

lahi skrev:
2310155Dessutom har jag rensat förgasarna tre gånger förra veckan... //lahi

Har du tillräckliga soppafilter..? Så att det är flotörnivåerna som spökar?
Min tank e lite smårostig innuti och kör jag utan bra soppafilter börjar den pluddra (tokfett pga för hög flotörnivå)över 6000 som ett brev på posten..

Silverryggen skrev:
2310995 Har du tillräckliga soppafilter..? Så att det är flotörnivåerna som spökar?
Min tank e lite smårostig innuti och kör jag utan bra soppafilter börjar den pluddra (tokfett pga för hög flotörnivå)över 6000 som ett brev på posten..
Jodå, ordentliga hiflow-filter sitter på. Ett före pumpen, och om det skulle släppa igenom något så sitter det ett filter innan regulatorn också. Jag rensade dem häromdagen eftersom det var lite rostflagor i det första filtret. Det andra var rent och fint, men det bluddrar ändå... Jag har kört med dubbla filter ända sedan jag byggde turbogrejorna och det har fungerat fint. Den började bluddra under körning och allt är rensat flera gånger, så det borde inte vara skit någonstans. Jag har inte hittat några läckor i några småslangar heller... ska leta lite till när jag har tid nästa gång, men jag har redan letat så jag har blivit knäpp. Släpper jag ner trycket till under 0,6 bar när jag kör så går den bra igen...

Ska kolla det där med flottörhusventilationsslangarna (långt ord) en gång till också. Är det inte det, så vill jag gärna ha fler grejor jag kan kolla. T.ex. frågorna från första inlägget:

-->Kan man mäta upp tändkablarna på något sätt? Det är kablarna som följde med tändsystemet.
-->Kan man få på tändkablarna från originalspolarna på Dynateks spolar, och kan man prova med dem utan att förstöra elektronikdosan om det är fel resistans i kablar och hattar?
-->Skiljer det något i resistans mellan original kablar och hattar, och Dynateks grejor?
-->Sist med inte minst, kan jag prova med original tändspolar, kablar och hattar tillsammans med Dynateks elektronik?

Någon som är insatt i det elektriska?

Hade ett liknande problem med min mazda turbo.Gick jämt o fint på tomgång sen när man balastade den tappade man en burk.då var det en tändkabel som var kass.Böt tändkablar o sen gick den klockrent igen..

Kuben skrev:
2312051 Hade ett liknande problem med min mazda turbo.Gick jämt o fint på tomgång sen när man balastade den tappade man en burk.då var det en tändkabel som var kass.Böt tändkablar o sen gick den klockrent igen..
Tackar för svaret! Tänkte testa att byta kablarna på något sätt eller testa med original spolar eftersom jag har dem här, men jag vet inte än om jag kan göra det utan att elda upp min tändningsdosa... :hihi Får se vad elektronikgurusarna svarar. Kan man ta vilken tändkabel och hatt som helst till Dyna2000? Känns lite fel att göra det, men jag vet inte...

lahi skrev:
2312093 Tackar för svaret! Tänkte testa att byta kablarna på något sätt eller testa med original spolar eftersom jag har dem här, men jag vet inte än om jag kan göra det utan att elda upp min tändningsdosa... :hihi Får se vad elektronikgurusarna svarar. Kan man ta vilken tändkabel och hatt som helst till Dyna2000? Känns lite fel att göra det, men jag vet inte...

Inte för att jag är expert direkt. Men med lite sunt resonemang är det väl såhär.
Sidan som CDI sitter på(om spolen)så är det ju lågspänning ut, och bara ut. Det är ju ut från spolarana som det produceras högspänning.
Har dessutom för mig att det stod i min manual till Dynat att man rekomenderade byte till deras spolar och kablar. Inte att det var ett måste.
Mao det bör vara riskfritt att testa. Men har du olika kablar så ska du ju givetvis byta alla fyra vid testet. Kablar o hattar har ju även en given resistans som ska ha ett visst värde då det är hela grejer.
Har du tillgång till en verkstadshandbok så kan du ju kolla där, och jämföra med Dyna ditot.

mvh/Uffe

lahi skrev:
kan jag prova med original tändspolar, kablar och hattar tillsammans med Dynateks elektronik?

Det kan du göra för att utesluta eventuellt knas.

Vad rörande dina andra frågor... du berättar inte vad för slags tändspolar du har monterat just nu. Man kan ju misstänka att det är något överslag (oxid etc) eftersom det funkade med ett mindre avstånd på elektroderna förra gången.

Katana org skrev:
2312128 Inte för att jag är expert direkt. Men med lite sunt resonemang är det väl såhär.
Sidan som CDI sitter på(om spolen)så är det ju lågspänning ut, och bara ut. Det är ju ut från spolarana som det produceras högspänning.
Har dessutom för mig att det stod i min manual till Dynat att man rekomenderade byte till deras spolar och kablar. Inte att det var ett måste.
Mao det bör vara riskfritt att testa. Men har du olika kablar så ska du ju givetvis byta alla fyra vid testet. Kablar o hattar har ju även en given resistans som ska ha ett visst värde då det är hela grejer.
Har du tillgång till en verkstadshandbok så kan du ju kolla där, och jämföra med Dyna ditot.

mvh/Uffe
Tackar! Jag hade för mig att det kunde bli strul om man körde med spolar med fel resistans, men jag är inte så säker. Originalspolarna har kanske samma. Jag hittar inte min manual till Dyna-systemet just nu, men om de bara rekommenderar byte till deras grejor och inte kräver byte, så borde det ju gå med original. Annars hade de nog bytt ut den texten illa kvickt efter ilskna telefonsamtal från kunderna med brända boxar :hihi Ska kolla om det står något i min Haynesbok om originalresistansen. Ska bara hitta den boken också... Ska även se om jag kan leta rätt på några Dyna-tändkablar och testa. Om det är någon bekant som vill låna ut. Kanskekanske! Jag ska göra några tappra försök att få hojen att gå som den ska. Eldar jag upp något så säger jag till :hihi

Mvh
Lars

andersbrink skrev:
2312824 Det kan du göra för att utesluta eventuellt knas.

Vad rörande dina andra frågor... du berättar inte vad för slags tändspolar du har monterat just nu. Man kan ju misstänka att det är något överslag (oxid etc) eftersom det funkade med ett mindre avstånd på elektroderna förra gången.
Ok, så det funkar alltså. Ska testa nästa gång jag kommer till garaget. Hänger originalspolarna med ända upp till 1,4 bar? Orkar de det?
Jag har Dynateks gråa spolar, resitans vetefan, men du vet kanske vilka jag menar :) Spolarna fick jag monterade för 5-6 år sedan och jag har inte rört dem sedan dess, så oxid är där alldeles säkert :hihi Är det mer på de spolarna som kan ge upphov till överslag? Hjälper det inte med att ta bort oxiden så är det kanske bara att byta.. billigt och bra! Om det nu fungerar med originalspolarna alltså så jag kan utesluta alla andra teorier.

lahi skrev:
Hänger originalspolarna med ända upp till 1,4 bar?

Minst 300 hästar pallar de för med 0.50 gap. Prova även 0.40 gap. De grå Dyna-spolarna är 2.2 ohm. http://www.dynaonline.com/english/sportbike_coils.htm

Med oxid menar jag intern oxid som kanske har uppstått vid en mikroskopisk skada på lindingarna. Fukt letar sig in via anslutningarna. Jag hade en lustgasad motor med 0.7 ohms spolar säsongen 2000 som funkade skitfint på 1/2 påmatad effekt (Schnitz gör fiffiga boxar) under 6k rpm (ställbart) och med full påmatad effekt över 6k. När motorn gasades så kopplas alltid full effekt in på spolen och det blev överslag på nåt vis. Bytt en av tändspolarna och hojen funkade 100 igen. Utan lustgas funkade hojen perfekt, även över 6k. Knasigt problem som tog lång tid att hitta.

Jag åker med Dyna 2000 plus orginal spolar på gatmoppen nu, pga att 2 Dyna spolar gråa pajjade på två åkturer irad....man blev ju lite skeptisk...

andersbrink skrev:
2313170 Minst 300 hästar pallar de för med 0.50 gap. Prova även 0.40 gap. De grå Dyna-spolarna är 2.2 ohm. http://www.dynaonline.com/english/sportbike_coils.htm

Med oxid menar jag intern oxid som kanske har uppstått vid en mikroskopisk skada på lindingarna. Fukt letar sig in via anslutningarna. Jag hade en lustgasad motor med 0.7 ohms spolar säsongen 2000 som funkade skitfint på 1/2 påmatad effekt (Schnitz gör fiffiga boxar) under 6k rpm (ställbart) och med full påmatad effekt över 6k. När motorn gasades så kopplas alltid full effekt in på spolen och det blev överslag på nåt vis. Bytt en av tändspolarna och hojen funkade 100 igen. Utan lustgas funkade hojen perfekt, även över 6k. Knasigt problem som tog lång tid att hitta.
Kanoners! Jag ska knacka ihop stiften lite till och montera originalspolar. Har inte hunnit testa något än, ibland blir det fullt upp här hemma...
Hehe, det här med elektonik kan jag inte ett dugg, så det är lite jobbigt när det börjar strula. Det är ju inte så att man bara går och köper en Dyna-spole bara för att testa så det inte är de spolarna man har som krånglar. Kostar ju lite :näsblod Men köper man en ny spole så kommer man säkert fram till att det inte var spolarna som krånglade. Allt för att jävlas! Jag är van vid sådant, det är därför jag är fattig :hihi

Wibbe skrev:
2313199 Jag åker med Dyna 2000 plus orginal spolar på gatmoppen nu, pga att 2 Dyna spolar gråa pajjade på två åkturer irad....man blev ju lite skeptisk...
Hmmm, där ser man... det borde ju vara lite kvalitet, tycker jag! Men det är väl amerikanskt... :rolleyes:

Fixat :) Nu går den som fan igen :) Jag lånade hem två nya gråa Dyna-spolar med tändkablar, men det räckte med att byta tändkablarna. Fyra nya för 250 spänn ungefär :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg