lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Nu har jag problem igen med min turbohoj... Den misständer när trycket går över ca 0,6 bar
Förra gången den gjorde det så bytte jag stiften (hade knackat ihop dem till 0,50 i gap) och då gick den som ett skott igen. Nu har den inte gjort så på ett år, och så började den nu igen. Så jag skaffade nya stift, knackade ihop dem till 0,50 och stoppade i dem, men utan resultat. Samma skit fortfarande... Jag hade ju lite problem i förra veckan med ett böjt spjäll, men det fixade jag och så gick hojen några mil INNAN de nya problemen uppstod. Då borde det ju inte vara något med förgasarna iaf. Obs, hojen fungerade ett tag! Sen helt plötsligt började den rycka lite på laddtryck, och sen blev det bludder över 0,6 bar. Bluddar den så får den ju för mycket soppa, men om det skulle vara läckage på någon liten slang så ska den gå för snålt! Och det har den inte gjort, annars skulle jag haft hål i mina kolvar nu. Har laddat över 1 bar. Dessutom har jag rensat förgasarna tre gånger förra veckan... Hojen går jämnt och fint i hela registret om man ligger på lågt laddtryck och den suger på fint ända upp till 0,6 bar, men sen går den inte lika fint längre.. Så förgasarna borde det inte vara.
Nu har jag börjat fundera på om det är något tändningsrelaterat. Jag har Dyna2000 tändsystem. Stiften är bytta och ihopknackade. Jag byggde en synkroniserningsgrunka idag, så förgasarna är synkade.
-->Kan man mäta upp tändkablarna på något sätt? Det är kablarna som följde med tändsystemet.
-->Kan man få på tändkablarna från originalspolarna på Dynateks spolar, och kan man prova med dem utan att förstöra elektronikdosan om det är fel resistans i kablar och hattar?
-->Skiljer det något i resistans mellan original kablar och hattar, och Dynateks grejor?
-->Sist med inte minst, kan jag prova med original tändspolar, kablar och hattar tillsammans med Dynateks elektronik?
Några andra idéer och tips? Tacksam för svar...
//lahi
Nu har jag problem igen med min turbohoj... Den misständer när trycket går över ca 0,6 bar
Förra gången den gjorde det så bytte jag stiften (hade knackat ihop dem till 0,50 i gap) och då gick den som ett skott igen. Nu har den inte gjort så på ett år, och så började den nu igen. Så jag skaffade nya stift, knackade ihop dem till 0,50 och stoppade i dem, men utan resultat. Samma skit fortfarande... Jag hade ju lite problem i förra veckan med ett böjt spjäll, men det fixade jag och så gick hojen några mil INNAN de nya problemen uppstod. Då borde det ju inte vara något med förgasarna iaf. Obs, hojen fungerade ett tag! Sen helt plötsligt började den rycka lite på laddtryck, och sen blev det bludder över 0,6 bar. Bluddar den så får den ju för mycket soppa, men om det skulle vara läckage på någon liten slang så ska den gå för snålt! Och det har den inte gjort, annars skulle jag haft hål i mina kolvar nu. Har laddat över 1 bar. Dessutom har jag rensat förgasarna tre gånger förra veckan... Hojen går jämnt och fint i hela registret om man ligger på lågt laddtryck och den suger på fint ända upp till 0,6 bar, men sen går den inte lika fint längre.. Så förgasarna borde det inte vara.Nu har jag börjat fundera på om det är något tändningsrelaterat. Jag har Dyna2000 tändsystem. Stiften är bytta och ihopknackade. Jag byggde en synkroniserningsgrunka idag, så förgasarna är synkade.
-->Kan man mäta upp tändkablarna på något sätt? Det är kablarna som följde med tändsystemet.
-->Kan man få på tändkablarna från originalspolarna på Dynateks spolar, och kan man prova med dem utan att förstöra elektronikdosan om det är fel resistans i kablar och hattar?
-->Skiljer det något i resistans mellan original kablar och hattar, och Dynateks grejor?
-->Sist med inte minst, kan jag prova med original tändspolar, kablar och hattar tillsammans med Dynateks elektronik?
Några andra idéer och tips? Tacksam för svar...
//lahi
Men borde den inte leana ut blandningen väldigt mycket om jag har en läcka i trycksättningen till flottörhusen? Eller tänker jag fel nu? Den låter precis likadant nu vid lite högre tryck som den gjorde när stiften var kass, dvs. det där bludderljudet som uppstår när någon cylinder inte riktigt hinner med att tända allt. Jag kan ändå få upp trycket (laddtrycksnålen pinnar på ganska bra uppåt skalan), men det händer inte så mycket...
Men köper man en ny spole så kommer man säkert fram till att det inte var spolarna som krånglade. Allt för att jävlas! Jag är van vid sådant, det är därför jag är fattig