Hej!
Har haft planer ett tag på att turbomata den gammla cb,n jag har från 1980.
Har hållt på mycket med bilar och byggt om och moddat för turbo och har en hyggligt god förståelse för vad överladdning har för påverkan på en motor med bland annat kamtider, tänning, kompressionsförhållande mm.
Självklart blir detta bygge bara på "skoj" inget 200 hk bygge utan bara för att se om man kan få det att funka någorlunda. Om jag får en effektökning på 20 hk är jag nöjd
Turbon som jag tänkt är en Garrett Gt17 från en Saab.
Första problemet jag stötte på var oljereturen från turbon. Då jag inte hittar något bra ställe att sätta den. Vill inte klyva motorn annars hade det funkat att svetsa den på lämpligt ställe i vevhuset. Jag är inne på att montera en pump o sen pumpa tillbaka returen till oljepåfyllningslocket alternativt tigsvetsa en nippel/ banjo i kopplingskåpan.
Har läst att folk använt denna pump för att pumpa tillbaka oljeretur:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/
Ett annat bekymmer är bränslet, det sitter "traditionella" trotelförgasare dvs inte cv/vacumförgasare. Jag har läst folk som använt vanliga trotelförgasare för turbo som fått det att funk med en bra returfjäder. Räcker det med att trycksätta undre flotörhuset med en slang från plenum? Fattar inte riktigt det där med pilot rör..
bränslepump och bränsletrycksregulator hur gör man med det?
kan man köra med vilken bränslepump som helst och sen ha en bränsletrycksregulator från mc-express typ denna: http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7
Antar att man sätter den "inline" med förgasaren och sedan en returledning tillbaka in i tanken?
Plenum hadde jag tänkt bygga i vanligt galvrör. Först böjar med typ grenrörsböjar från förgasarna till ett 3,5 tumsrör som får fungera som plenum/uppsamlingsrör för de som kommer från förgasarna.
Tänkte sedan montera dit en bredbandslambda för att förenkla förgasarbestyckningen.
Än en gång detta är ett projekt bara för att se om man kan få det att funka för en relativt låg kostnad och kanske lära sig något under byggets gång
Har haft planer ett tag på att turbomata den gammla cb,n jag har från 1980.
Har hållt på mycket med bilar och byggt om och moddat för turbo och har en hyggligt god förståelse för vad överladdning har för påverkan på en motor med bland annat kamtider, tänning, kompressionsförhållande mm.
Självklart blir detta bygge bara på "skoj" inget 200 hk bygge utan bara för att se om man kan få det att funka någorlunda. Om jag får en effektökning på 20 hk är jag nöjd
Turbon som jag tänkt är en Garrett Gt17 från en Saab.
Första problemet jag stötte på var oljereturen från turbon. Då jag inte hittar något bra ställe att sätta den. Vill inte klyva motorn annars hade det funkat att svetsa den på lämpligt ställe i vevhuset. Jag är inne på att montera en pump o sen pumpa tillbaka returen till oljepåfyllningslocket alternativt tigsvetsa en nippel/ banjo i kopplingskåpan.
Har läst att folk använt denna pump för att pumpa tillbaka oljeretur:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/
Ett annat bekymmer är bränslet, det sitter "traditionella" trotelförgasare dvs inte cv/vacumförgasare. Jag har läst folk som använt vanliga trotelförgasare för turbo som fått det att funk med en bra returfjäder. Räcker det med att trycksätta undre flotörhuset med en slang från plenum? Fattar inte riktigt det där med pilot rör..
bränslepump och bränsletrycksregulator hur gör man med det?
kan man köra med vilken bränslepump som helst och sen ha en bränsletrycksregulator från mc-express typ denna: http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7
Antar att man sätter den "inline" med förgasaren och sedan en returledning tillbaka in i tanken?
Plenum hadde jag tänkt bygga i vanligt galvrör. Först böjar med typ grenrörsböjar från förgasarna till ett 3,5 tumsrör som får fungera som plenum/uppsamlingsrör för de som kommer från förgasarna.
Tänkte sedan montera dit en bredbandslambda för att förenkla förgasarbestyckningen.
Än en gång detta är ett projekt bara för att se om man kan få det att funka för en relativt låg kostnad och kanske lära sig något under byggets gång
Last edited: