Turbofråga

krille krokodil skrev:
hallåhejsan!!
Planerar (som många andra) att komma ut ur garderoben med att vara turboälskande GSX fundamentalist :confused:
Hade en diskussion med LAHI ang kopplingen och fjädrarna där.
fråga:
är det inte solfjäder till kopplingen på en GSX 1100R-91:a
LAHI har en tidigare och visste inte heller.
Tänkte bara om någon visste på rak arm, annar blir det en sådan där "jaaa jaaa" när man lättar kopplingkåpan.
Förstår att det är många som redan åker Turbohoj runt sthlm trakten, hur många har lyckats reggade med turbon :confused:
Är det någon besiktning som är bättre än någon annan??
"Anderssons turbo" världen är bra liten runt dig tror jag.
Först är jag på ett seminarium och träffar folk från NIRA där och då dyker din hoj upp på tapeten (jag förstår att du har munkavle och bakbundna så vi behöver ju inte gå in närmare på den firman), sedan talar jag med min glade skytteinstruktör och då får jag plötsligt klart för mig vilken busa NIRA-folket snackade om :hihi
Och som pricken över i:et kommer brorsan och jag in på dig och då vet även han vem du är (och detta trots att hans passion är busjänk) och då får jag plötsligt klart för mig VEM det är som monterar och lämnar en stackars bänkslip utomhus!!!
Ja, jävlar världen ÄR liten.
Eller så är "vi" en liten grupp :lol
Trevlig helg!

HAHA Ja vi är nog en liten förtappad skara , vi motormänniskor

Skriv gärna ett pm om vad Nira folket hadde å tycka

jag står nog inte högt i kurs där längre :D

Bänkslipen är föresten min polare polermaskinen, den skitar ner nåt så förjävligt
Den har tyvär fått flytta in temporärt då ja inte uppskattar väderleken så här års :D

Bifogat

• HPIM0454.JPG
    HPIM0454.JPG
    84.2 KB · Visningar: 98
Last edited:
andersbrink skrev:
Jag vet att 90-92 har solfjäder, möjligen även 89.

Ja, jag hade känslan av att det skulle vara solfjäder där.
OK, hur funkar kombinationen solfjäder-turboladdning där då?
Håller det verkligen :3freak eller vad gör man för att tygla drivet?
Om man byter ut fjädern, vad byter du till då/var handlar du grejorna?

krille krokodil skrev:
Om man byter ut fjädern, vad byter du till då/var handlar du grejorna?

En fräsch originalkopplingen som man har kört in, dvs innan man belastar den fullt ut, håller för ca 250 hästar. Stack-höjden (står i manualen hur man mäter den) bör ligga på mindre än 5 mm. Ersätter man då den bakersta lilla diafragma/solfjäder-distansen med en tredje fjäder (och tar bort distansen) tål den bra långt över 300 hästar.

andersbrink skrev:
En fräsch originalkopplingen som man har kört in, dvs innan man belastar den fullt ut, håller för ca 250 hästar. Stack-höjden (står i manualen hur man mäter den) bör ligga på mindre än 5 mm. Ersätter man då den bakersta lilla diafragma/solfjäder-distansen med en tredje fjäder (och tar bort distansen) tål den bra långt över 300 hästar.

jahaaaaa, men är det gränsfall när det gäller originalkopplingen.
Alltså, kommer den att bete sig oberäkneligt tex ordentlig varm motor och ett rejäl snabbväxling :va
Var får du tag på den där lilla ängeln då som du ersätter med :confused:

Får ingen respons på regfrågan där, är det så tunt :hihi
Är det NÅGON då som reggat (lahi, dig vet jag redan) :hihi

Last edited:
krille krokodil skrev:
Var får du tag på den där lilla ängeln då som du ersätter med :confused:

KGK Suzuki? Annars MC-Xpress säljer Barnett-fjädrar, kostar väl runt 200 pix för två stycken hårdare fjädrar som klarar av mer än 300 hästar, dvs med enbart två fjädrar.

andersbrink skrev:
KGK Suzuki? Annars MC-Xpress säljer Barnett-fjädrar, kostar väl runt 200 pix för två stycken hårdare fjädrar som klarar av mer än 300 hästar, dvs med enbart två fjädrar.

Kalas :tummenupp
Blir den mycket tyngre med fjädrarna monterade :va

Back