Turboexperter, se hit!

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag vet att vi snackar sporthoj här, och att det finns bilforum lite var stans. Men jag är medlem här, har alltid fått bra svar från Sporthoj, och det är fanimej panik!

Startade vår bilsemester igår i en SAAB 9-3 2002 185hk. Plötsligt i en rondell, under acceleration känner jag plötsligt hur bilen blir svagare, och turbonålen faller ner i det vita fältet. (Undre tredjedelen av mätarområdet.) Efter det vägrar trycket/luftflödet stiga upp till maxnivå, och bilen är tokslö vid acceleration. Turbonålen rör sig fortfarande vid belastning, men aldrig upp i det gula fältet.

I morse när jag körde iväg för att hitta en bilmek i Karlskrona började även motorstyrningslampan lysa på instrumentpanelen.

Andra symptom är att motorbromsningen känns mycket svagare än innan, och att motorn inte faller tillbaka i varv lika snabbt när den inte belastas.

Jag är rena novisen vid spisen, men har väl några teorier/farhågor:

1. Wastegatespjället kärvar - Turbinen snurrar aldrig upp till maxfart.
2. Magnetventilen är cocobahias - Se 1.
3. Tändkassett kaputt. Bye bye semesterkassa.

Skall försöka tränga mig in hos SAAB-verkstaden här i Karl XI:s stolthet på måndag, men om något här kan sprida lite teoretiskt ljus över frågan så skulle jag vara oerhört tacksam.

Jag säger som han i Miss Saigon, Why God, Why?

Är det inte sån tur att en tryckslang har lossnat/läcker mellan turvo och motor då?

Det kan ju faktiskt vara billigt.

Touché! :näsblod

Är det inte sån tur att en tryckslang har lossnat/läcker mellan turvo och motor då?

Ja, man kan ju alltid hoppas. Har tittat och lyssnat efter förmåga men har inte hittat något som jag har reagerat på.

Vad tror ni är bäst, att direkt prata med SAAB-tekniker eller prova Bogdans Bil och Chark först? Är det något enkelt så lär ju Bogdan vara billigare. Är det något svårt så lär ju Bogdan misslyckas.

Last edited:

min första tanke..
ganska vanligt på lite trimmade iaf ..
dra åt alla klammer o kolla sprickor mm

Saab tar hmmm 900 spänn tror jag, för att kolla felkoderna så undvik dom. Går att kolla me tech2an som många verkstäder har ...

Tappade en tryckslang en gång det var iofs på en diesel turbo men det märkte man som en "poff" och efter det gick den tokslött och rök svart. Svårt att veta var du ska börja, att stå med huvet under huven medans någon gasar kan ju vara en bra start men tänk på att turbon inte laddar just nåt om den inte har belastning så den som gasar får dra i handbromsen och slira lite på kopplingen förslagsvist med backen i (eftersom du står framför bilen) men var rädd om kopplingen ;)

Tappade en tryckslang en gång det var iofs på en diesel turbo men det märkte man som en "poff" och efter det gick den tokslött och rök svart. Svårt att veta var du ska börja, att stå med huvet under huven medans någon gasar kan ju vara en bra start men tänk på att turbon inte laddar just nåt om den inte har belastning så den som gasar får dra i handbromsen och slira lite på kopplingen förslagsvist med backen i (eftersom du står framför bilen) men var rädd om kopplingen ;)

Låt inte tjejen göra det med andra ord :D

visslar motorn mer än vanligt när du gasar på den?

Vet itne som du trimmat något nu, men jag tycker det låter som ett solklart fall av läcka någonstans! Alt. så har intercoolen spruckit, en liten spricka räcker ju för att du skall tappa trycket..

Lycka till!

Hur går det? Fått ordning på Trollhättemoppen? :)

När min wastegate kärvade så laddade den helt sjukt. När tändkasseten går sönder så brukar det vara slutkört men den kan du väl byta på garanti?
Finns iaf på garanti till min men borde väl gälla även din bil tycker jag.

Jag tror som många andra här att du fått ett tryckläckage nånstans, ner med en bryscha under huven och gasa lite.

Hur går det? Fått ordning på Trollhättemoppen? :)

Har inte kollat något på den idag. Inget visselljud från törbon, inga pysande ljud när man stoppas örat under huven. Spricka i intercoolern hade ju varit misstänkt om det varit på landsväg (stenskott rakt i smajlet) men detta var i låg fart i rondell. Kan iofs ha varit en latent spricka som brast just då.

Nåja, i morgon bitti får vi veta förhoppningsvis. Ska hänga på låset 07.00 hos SAAB här i Kallekrona. Har de inte tid tar vi närmsta alternativmek. Känns mer sannolikt att SAAB-folket kan felsöka en SAAB, och framförallt kanske de har reservdelar inne.

Rapporterar i morrn vad fan det var för något.

Är väl vissa årsmodeller av 93 som har fel konstruerad (utöver vad som är SAAB-standard) vevhus ventilation. Trycker då ur sig olja bl.a. som ska dega igen turbon. Vet dock inte vilka årsmodeller det gäller men det kan ju vara ngt för dig att kolla upp.

News update: Var in till SAAB-verkstaden i morse, men de hade fullbelagt. Meken jag talade med nämnde dock att det kunde vara wastegate-armen som hoppat av.

Jag körde iväg till en annan mek som svärmor rekommenderat, och när jag stog och väntade på att de skulle öppna kikade jag lite under huven. Lade då märke till en liten arm som hängde löst, och ett länkage hängde bredvid som gick bort till en liten dosa vid kompressorsteget. Låter ju ungefär som att det kan vara WGn som tappat fattningen. Meken skulle kolla på det och det borde ju inte bli så dyrt att pussla ihop igen. Väntar på samtal nu.

Är det ingen läcka är det säkert wg-armen som hoppat loss (som du säkert redan upptäckt vid det här laget). Har jag råkat ut för ett par ggr då den satt dåligt på en 9000aero. Lite najtråd löser biffen ute i fält. Lite varmt bara att peta tillbaka den... :gnissla

Är det ingen läcka är det säkert wg-armen som hoppat loss (som du säkert redan upptäckt vid det här laget). Har jag råkat ut för ett par ggr då den satt dåligt på en 9000aero. Lite najtråd löser biffen ute i fält. Lite varmt bara att peta tillbaka den... :gnissla

Poäng! Precis det var felet. En mek här i Karlskrona hängde på armen på länkaget och drog fast med en låssprint. Nu går bilen som ett skott igen! Semestern är räddad!

Tack för alla bra idéer och det moraliska stödet! Sporthoj.com kan man lita på! :tummenupp

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025