Kuritas
Mansplaining MC
Jag vet att vi snackar sporthoj här, och att det finns bilforum lite var stans. Men jag är medlem här, har alltid fått bra svar från Sporthoj, och det är fanimej panik!
Startade vår bilsemester igår i en SAAB 9-3 2002 185hk. Plötsligt i en rondell, under acceleration känner jag plötsligt hur bilen blir svagare, och turbonålen faller ner i det vita fältet. (Undre tredjedelen av mätarområdet.) Efter det vägrar trycket/luftflödet stiga upp till maxnivå, och bilen är tokslö vid acceleration. Turbonålen rör sig fortfarande vid belastning, men aldrig upp i det gula fältet.
I morse när jag körde iväg för att hitta en bilmek i Karlskrona började även motorstyrningslampan lysa på instrumentpanelen.
Andra symptom är att motorbromsningen känns mycket svagare än innan, och att motorn inte faller tillbaka i varv lika snabbt när den inte belastas.
Jag är rena novisen vid spisen, men har väl några teorier/farhågor:
1. Wastegatespjället kärvar - Turbinen snurrar aldrig upp till maxfart.
2. Magnetventilen är cocobahias - Se 1.
3. Tändkassett kaputt. Bye bye semesterkassa.
Skall försöka tränga mig in hos SAAB-verkstaden här i Karl XI:s stolthet på måndag, men om något här kan sprida lite teoretiskt ljus över frågan så skulle jag vara oerhört tacksam.
Jag säger som han i Miss Saigon, Why God, Why?
Startade vår bilsemester igår i en SAAB 9-3 2002 185hk. Plötsligt i en rondell, under acceleration känner jag plötsligt hur bilen blir svagare, och turbonålen faller ner i det vita fältet. (Undre tredjedelen av mätarområdet.) Efter det vägrar trycket/luftflödet stiga upp till maxnivå, och bilen är tokslö vid acceleration. Turbonålen rör sig fortfarande vid belastning, men aldrig upp i det gula fältet.
I morse när jag körde iväg för att hitta en bilmek i Karlskrona började även motorstyrningslampan lysa på instrumentpanelen.
Andra symptom är att motorbromsningen känns mycket svagare än innan, och att motorn inte faller tillbaka i varv lika snabbt när den inte belastas.
Jag är rena novisen vid spisen, men har väl några teorier/farhågor:
1. Wastegatespjället kärvar - Turbinen snurrar aldrig upp till maxfart.
2. Magnetventilen är cocobahias - Se 1.
3. Tändkassett kaputt. Bye bye semesterkassa.
Skall försöka tränga mig in hos SAAB-verkstaden här i Karl XI:s stolthet på måndag, men om något här kan sprida lite teoretiskt ljus över frågan så skulle jag vara oerhört tacksam.
Jag säger som han i Miss Saigon, Why God, Why?