Turbo!!!!

Har sett Tvåtaktare med turbo....
En TZR 125 med runt 55-60 hp.
Det stora problemet var smörjningen till turbon en tvåtaktare har ju inget oljetryck det andra var expansionskammaren.
Tror att det finns bild på den i gamla GIK turbokatalog.
 
Problemet med turboladdning av 2T motorer är att 2T motorerna (helt till skillnad från 4T) är extremkänsliga vad gäller avgasmotstånd... En 4T cykel 'klämmer' ju ut avgaserna med hjälp av kolven, medan en 2T klämmer ut avgaserna under en extremt kort tidsperiod med hjälp av de nya inblåsande gaserna från vevhuset... Sätter man på en turbo så blir ju naturligtvis motståndet på avgaserna extremt högt, eller i.af. kanske mer korrekt formulerat, extremt mycket 'högre' än utan turbo... Gaserna stallar i cylindern och trycket från inkommande gas (från vevhus) räcker inte för att klämma ut de gamla förbrända gaserna...
Kör man istället en mekaniskt driven turbo (ie. en som drivs från motoraxel med rem eller kugg) så blir situationen en helt annan... ( Kompressormatning är turbomatning och vice versa men av någon anledning har det blivit kultur att 'kalla' avgasdriven turbo för just 'turbo' och mekaniskt driven turbo för 'kompressor' )... De allra flesta 2T motorer bör gå att kompressormata ganska så enkelt, kompressormatningen är förövrigt den första formen av turbo och uppfanns av Rolls Royce någon gång runt 1930, och de testade / utvecklade kompressorteknologin på både 4T och 2T med goda resultat... ( Även om 2T Turbon aldrig gick i produktion pga. krigsslutet ligger RR ännu i historien som tillverkarna av en av de mest skräckinjagande 2T-Turbo som tillverkats, den största modellen vilken var avsedd för små plan som Spitfire etc. lämnade omkring 6000HP och då inte i 'extremtrimmat' utförande utan avsedd att arbeta kontinuerligt som bruksmotor i den effektnivån, redan på denna tiden hade de aluminiumblock och motorn låg på en vikt omkring 500KG )...
Det som skulle bli lite underligt och nog skapa lite problem om man kompressormatade en crosscykel vore reedventilerna, dessa skulle 'kanske' uppföra sig mycket underligt tillsammans med laddtryck, ie. eventuellt vägra sluta sig då gasen skall tryckas upp i cylindern med risk för bakåtgående gas etc... Du skulle nog behöva tala med turbobyggare för en lösning av hur du skulle hantera reedventilerna i sammanhanget...

MVH Ragnar
 
Silwer skrev:
Dock har man sett 125or 2t med turbo och även rd350 med turbo, dessa uppgavs funka, så nog sjutton går det.
Men vad ska man med det till på en crossbana?

Gräva gropar kanske?!
 
Brudarna lär falla som furor när 2 takts-smattret följs av en dumpventil stor som Ronald McDonalds fishål! :D
 
Superbike Roger skrev:
Har sett Tvåtaktare med turbo....
En TZR 125 med runt 55-60 hp.

Länk?

Ragnar skrev:
...Även om 2T Turbon aldrig gick i produktion pga. krigsslutet ligger RR ännu i historien som tillverkarna av en av de mest skräckinjagande 2T-Turbo som tillverkats, den största modellen vilken var avsedd för små plan som Spitfire etc. lämnade omkring 6000HP och då inte i 'extremtrimmat' utförande utan avsedd att arbeta kontinuerligt som bruksmotor i den effektnivån, redan på denna tiden hade de aluminiumblock och motorn låg på en vikt omkring 500KG )...

En 2T motor på 500 kg med turbo betyder EFFEKT :brynad :Bugar
Fyfan när den kommer upp i varv :skrämd
 
Last edited:
Ragnar skrev:
.... De allra flesta 2T motorer bör gå att kompressormata ganska så enkelt,


MVH Ragnar



Från Snowriders Forum !

En kompressor är mycket svår att använda på 2T motorer då man ökar insugstrycket men inte avgasmottrycket.
Vid BDC blir det enorma färskgasförluster.
På 4T fungerar kompressor(hjälpligt) men är underlägset turbo gällande prestanda då man kör på bensin och ni nästan alla andra aspekter också.
Turbo är framtiden, kompressor är historia.
Minst 30% går till drivning, kolla remdimensionen på en dragracer.

Har någon en kompressormotor i en skoter eller i en mc som fungerar bjuder MC Xpress på bänkning, hör av er.

__________________

Alf Sundström SnowRider / MC Xpress





Du kommer att blåsa gasen genom motorn när kolven är i det nedre läget, och då kan man inte bygga upp något högre tryck, och därmed ingen vettig effekt heller

/S

Se även Länk Snowrider Forum

Läs vad Alf skriver om Kompressor vs Turbo
 
Last edited:
Tjo!

Genomblåsning förhindras genom justering av avgasventilerna, de måste givetvis arbeta avstämt i förhållande till laddtrycket... Problemet som uppstår vid turbo, men inte vid kompressor, är att avgasmotståndet vid användning an en turbo inte kan justeras fram till optimal nivå utan förblir på den nivån turbinen skapar, medan man med kompressor inte har ett sådant statiskt avgasmotstånd utan kan justera som sagt med ventilerna så som man önskar...

Du och jag skall nog inte ta en diskussion kring vilket som är att föredra, turbo eller kompressor, efterom en sådan diskussion inte leder någonstans då vi nog har olika inställningar här som vi inte avviker från...

Vill du se hur skön och go en bil blir med kompressor behöver du bara se på Aston Martin's V12-kompressor. Skulle du hellre köra en turbomatad japan? Tror inte det...

Effektförlusten på 30% för drivning av kompressorn är inte heller densamma i teorin som i praktiken, vinster och fördelar med kompressorn väger på många sätt upp mot eventuella nackdelar...

PS. Vid närmare eftertanke har du nog givetvis rätt i att det blir mer komplicerat med kompressor än med turbo på t.ex. en cross. Inte bara avgasventiler utan även drivning behöver ju specialbyggas...
Var nog fel av mig att skriva att det var enkelt att kompressormata en cross, hursomehelst, om man är beredd att bygga drivning och avgasventiler samt justera detta seriöst så bör man få en trevlig motorkaraktär jämfört med hur turbon skulle misshandlat en så liten motor med turbolagg och tråkig effektkurva...

Iskall skrev:
Från Snowriders Forum !

En kompressor är mycket svår att använda på 2T motorer då man ökar insugstrycket men inte avgasmottrycket.
Vid BDC blir det enorma färskgasförluster.
På 4T fungerar kompressor(hjälpligt) men är underlägset turbo gällande prestanda då man kör på bensin och ni nästan alla andra aspekter också.
Turbo är framtiden, kompressor är historia.
Minst 30% går till drivning, kolla remdimensionen på en dragracer.

Har någon en kompressormotor i en skoter eller i en mc som fungerar bjuder MC Xpress på bänkning, hör av er.

__________________

Alf Sundström SnowRider / MC Xpress





Du kommer att blåsa gasen genom motorn när kolven är i det nedre läget, och då kan man inte bygga upp något högre tryck, och därmed ingen vettig effekt heller

/S

Se även Länk Snowrider Forum

Läs vad Alf skriver om Kompressor vs Turbo
 
Last edited:
blom skrev:
det blir lite fel avgaspullser... en 4a är optimal att slänga turbo på.

om jag får vara lite besserwisser så är en tre cylindrig 4t optimalt för turbo, v6:a med dubbel turbo får du ut grymt mycket effekt ur... :yoparty
 
blom skrev:
det blir lite fel avgaspullser... en 4a är optimal att slänga turbo på.

om jag får vara lite besserwisser så är en tre cylindrig 4t optimalt för turbo, v6:a med dubbel turbo får du ut grymt mycket effekt ur... :yoparty :kär
 
Kompressionssänkning och andra nödvändiga modifikationer plus ett IHI RHB3 (funkar för 20-140 Hk) och en lämplig intercooler kan bli kul. :banana (Vill någon ge bort en sån turbo så kan den få bo på min moped. Vissa säger att det funkar, andra säger att det inte funkar. Jag skiter i vad folk som inte har testat säger, jag testar själv... :yoparty :rolleyes: )
 
HW skrev:
Du är dessutom ganska duktig om du får det att fungera. Den ena är en 250 tvitakt och en så liten turbo blir inte lätt att hitta, den andra en 450 okänd och till den kan det kanske gå att hitta något.

Det ska till rätt stora turboaggregat för att få det att funka på en 2T, pga av att tryckbalansen över överströmningskanal och avgasport måste vara rimlig. En turbo för en mindre dieselbil skulle kunna vara ett vettigt val.

Problemet med crossar är att dom redan är maxtrimmade i förhållande till hur resten är dimensionerat så det kommer aldrig hålla.

Jepp, mycket riktigt...

blom skrev:
det blir lite fel avgaspullser... en 4a är optimal att slänga turbo på.

Håller inte med där... Sexa med dubbelturbo är nog min favvo. Har du inte utrymme för långa avgaspipor så får du problem med störpulser på en 4:a. Lämplig turbo på en fyra skulle jag nog vilja säga är en twin-scroll -just för att minska störpulsationen. Men som sagt, det beror lite på installationen också.

Lunken
 
Turbo på få-cylindriga motorer är nästan omöjligt. Verkar vara hopplöst få till det med soppan pga stora tryckvariationer på insugsidan.
Turbo på 2takt oxå att be om problem. Det är ju 'kortslutning' mellan insug o utblås på en sån under 1/3 av tiden. Snacka om svårbemästrad rundgång.

Men jag är ju obotlig pessimist/skeptiker (ev. stryk det minst passande)
/u
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top