Turbo vertikalt?

postrom

Right behind you....
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stallarholmen
Hoj
Vmax -00, Kawasaki 500 H1 -71
Hej,

Jag skulle vilja montera en Mitsubishi TD04 på liknande sätt som den Aerocharger som är monterad på HD'n enligt bild.
Vertikalt.jpg

Har läst lite om Aerochargern, http://www.aerocharger.com/aerochargers.php, och de har något de kallar ”Self-contained lubrication”, på detta sätt skiljer den sig ifrån en TD04.

Har sett bilder på hojar som har TD04 monterad med upp till 45 graders vinkel men inte helt vertikalt.

Det jag funderar över är om det finns risk att oljeevakueringen inte fungerar ordentligt om man monterar en TD04 vertikalt?

Någon som vet?

/Pelle
 
Det finns inte bara en risk, utan det är ett garanterat haveri ifall du vinklar en glidlagrad turbo så.
 
Det finns inte bara en risk, utan det är ett garanterat haveri ifall du vinklar en glidlagrad turbo så.

OK, tack för svaret. Misstänkte som sagt att det inte var en bra idé. Vet du hur mycket man max kan luta turbon eller är det bara att glömma och sätta den horisontellt istället?
 
Lagren är ett problem, oljereturen en annan, det kommer läcka runt axeltätningen och skicka med olja i avgaserna.

/J
 
OK, tack för svaret. Misstänkte som sagt att det inte var en bra idé. Vet du hur mycket man max kan luta turbon eller är det bara att glömma och sätta den horisontellt istället?

Det borde gå räkna ut ungefär om du kollar i returhålet för oljan på turbon, när du vinklar turbon kommer det ligga kvar olja där och rinner den inte ut innan nivån når upp till lagringen är det risk för problem.
 
Det borde gå räkna ut ungefär om du kollar i returhålet för oljan på turbon, när du vinklar turbon kommer det ligga kvar olja där och rinner den inte ut innan nivån når upp till lagringen är det risk för problem.

OK, då borde det gå att luta den litegrann, typ som på MCX V-roden i inlägget ovan. Skall kika på det, försökte underlätta "rörmokeriet" men är det för stor risk för strul så får det bli horisontellt.
Tack för svaren.
 
Varför turbo på hd?:va

Meningen med hojen är väl att den ska var fet, ofunktionell samt snygg.

Lägg en skruvkompressor mellan voltpaken o framhjulet. -Brutalt och snyggt!
 
Jag har fått lära mig att turbinaxeln inte ska luta alls, den ska oxå sitta antingen 90 grader mot färdriktningen eller längs färdriktningen allt annat är livslängdsavkortande.

Detta förutom de sedvanliga problemen med oljeevakueringen.

Du kan dock luta axeln om du uppgraderar snurran med reverserande kryptonlager, då är det bara oljeevakueringen som begränsar lutningen.
 
Om ni bemödade er å kolla vilken utveckling som sker på turboaggregat så hade ni sett att det är keramiska kullager som sitter endast på den "kalla" kompressorsidan.
Detta gör att olja kommer aldrig in i den heta avgasdelen.
Och att smörjsystemet är skilt från motorns smörjsystem.
Så att vinkla aggregatet är helt beroende på om det "internmörjsystemet" fungerar vinklat 90 grader dels p att suga olja och evakuering till den interna behållaren.

En fördel med kullagring är att det inte är krav på ett högt oljetryck.

En mycket intressant konstruktion detta :tummenupp

http://aerocharger.com/technology.php#Bearing

Förtydligande angående vinkling av turboaggregat.
OM tillverkaren anger att deras aggregat KAN vinklas från horisontalplanet är det ju OK, annars MÅSTE man kontrollera via TILLVERKAREN annars och inte ställa frågan här inne.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top