Turbo till mini ... haha

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Aprlia Rs125 -94
En kompis påstod sej skulle köpa en turbo från tyskland för 800kr.
Jag sa då att det omöjligt fanns turbo till en lite 2takt mini för 800kr å det var ruskigt svårt att ens fixa turbo till 2takt.
Han visade mej sidan å det stod TURBO men kollade jag nogrant på bilden å översatte lite tyska så förstod jag, det var en så kallad luffar turbo som trycksätter luftburken. den monterades på förgasaren ( där luftfiltertt ska sitta ) och drevs på el, altså en slags fläkt :va
Så nu undrar han ( och jag ) hur mkt effekt ger en sådan :confused: hans mini har 49cc varvar 20,000rpm och har ca 12hk.
Total priset för hela kittet skulle landa på ca 1000-1200kr Är det värt det undrar han :rolleyes:

ingen av oss 2 e särskillt bra på minisar :hihi

min erfarna gissning blir.. ca inget... åtminstonde inget över 0.0001hk..
finns ca 100 skäl till at det inte funkar... sök på forumet på turbo o 2takt...

RF_Racing skrev:
min erfarna gissning blir.. ca inget... åtminstonde inget över 0.0001hk..
finns ca 100 skäl till at det inte funkar... sök på forumet på turbo o 2takt...

Den enda "turbo" man kan hitta är väl typ en boost bottle, eller? :)

Macke.. skrev:
En kompis påstod sej skulle köpa en turbo från tyskland för 800kr.
Jag sa då att det omöjligt fanns turbo till en lite 2takt mini för 800kr å det var ruskigt svårt att ens fixa turbo till 2takt.
Han visade mej sidan å det stod TURBO men kollade jag nogrant på bilden å översatte lite tyska så förstod jag, det var en så kallad luffar turbo som trycksätter luftburken. den monterades på förgasaren ( där luftfiltertt ska sitta ) och drevs på el, altså en slags fläkt :va
Så nu undrar han ( och jag ) hur mkt effekt ger en sådan :confused: hans mini har 49cc varvar 20,000rpm och har ca 12hk.
Total priset för hela kittet skulle landa på ca 1000-1200kr Är det värt det undrar han :rolleyes:

ingen av oss 2 e särskillt bra på minisar :hihi

Har haft bild på denna prylen. En turbo i leksaks-plast. Lär för övrigt inte ge nån effekt mer än flashig text under "hoj: Mini med turbo". :)

Som nämt tidigare så skapar inte en eldriven fläkt av normal kaliber något övertryck, den accelererar bara luft.

Jonathan skrev:
Som nämt tidigare så skapar inte en eldriven fläkt av normal kaliber något övertryck, den accelererar bara luft.

Dessutom kräver den ström, från en tämligen ineffektiv generator (som väl inte ens finns på en mini? :va ) Hela vägen är det bara effektförluster, dvs förlorar man effekt på att driva en fläkt som inte ger någn effektökning! :fakta

Macke in da house:
En kompis påstod sej skulle köpa en turbo från tyskland för 800kr

Huuummmm Tyskar kan dom eller hur.....

wsee2005-0598.jpg

DP says: To turbo or not to turbo that's a Zatzy question....

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla