Turbo till hojen...

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
Marsipulami: Om du är seriös och verkligen har pengar för att satsa på ett bygge så kan du PM:a mig för att komma i kontakt med Peter A i Upplands Väsby.
Peter har byggt många turbohojar och har mycket erfarenhet på området, dock har han förkärlek till Suzuki och kanske inte är intresserad men men...
Hans egen hoj är bänkad till 430 bakhjulshästar (tror att No1 hade detsamma ca, eller har jag fel).
Puts o finish i toppklass och en otrolig körbarhet såväl på låga varv som höga, helt brutalt, går inte att beskriva upplevelsen.
Peter tittar in här titt som tätt på Sporthoj så kanske han ser tråden och svarar själv :)

Min åsikt är att dom som pratar om dåligt bottendrag m.m. har inte kört en "riktig" turbohoj utan jämnför kanske mer mot upplevelsen som åskådare i klassen Super Street på 402m.

Ta chansen med No1 så är alla dina tvivel ut världen.

/Nitrous

Katana turbo

Har en Katana 1168cc -82 med turbo. Tyvärr står hojen för närvarande, har inte haft tid. Men jag kan kort berätta om hur den är att köra. Bra klipp från 6000 rpm och hur långt upp som helst. Dvs så långt man törs hålla stumt.
Måttligt klipp från botten. Beror på kompförhållande och cylindervolym. En halvtrött 1168 har massor av bottenvrid relaterat en "pigg" 750. Hade dåligt bestyckade fuggar på min hoj = spännande att köra. Vet inte hur många gånger jag har tittat på polstjärnan framför knarren och funderat på att kliva av.
Personligen tycker jag det är vettlöst med turbo på sporthoj. En sportknarr är kort, hög och lätt. En Katana är lång, låg och tung men vill likförbannat hjula mest hela tiden. Dvs om den har turbo. Det jag menar är alltså att en sporthoj med turbo inte längre är nån sporthoj, den är... Ja, jag vet inte men är rätt övertygad om att den mister merparten av sina goda vägegenskaper när den får stressfläkt. Men jag tror på turbo på knarrar som är lägre o längre och som inte nödvändigtvis måste kunna svänga bra. Dvs bete sig bra bland böjarna. Men detta är ju min aåsikter.
Har även haft en Corvette -69 med turbo. Idel snikgrejor, smogspis med mer men stressfläkten gjorde nytta, jag lovar!

Nitrous skrev:
Marsipulami: Om du är seriös och verkligen har pengar för att satsa på ett bygge så kan du PM:a mig för att komma i kontakt med Peter A i Upplands Väsby.
Peter har byggt många turbohojar och har mycket erfarenhet på området, dock har han förkärlek till Suzuki och kanske inte är intresserad men men...
Hans egen hoj är bänkad till 430 bakhjulshästar (tror att No1 hade detsamma ca, eller har jag fel).
Puts o finish i toppklass och en otrolig körbarhet såväl på låga varv som höga, helt brutalt, går inte att beskriva upplevelsen.
Peter tittar in här titt som tätt på Sporthoj så kanske han ser tråden och svarar själv :)

Min åsikt är att dom som pratar om dåligt bottendrag m.m. har inte kört en "riktig" turbohoj utan jämnför kanske mer mot upplevelsen som åskådare i klassen Super Street på 402m.

Ta chansen med No1 så är alla dina tvivel ut världen.

/Nitrous

Du har självklart PM nu :tummenupp

Re: Katana turbo

Robban_C skrev:
Det jag menar är alltså att en sporthoj med turbo inte längre är nån sporthoj, den är... Ja, jag vet inte men är rätt övertygad om att den mister merparten av sina goda vägegenskaper när den får stressfläkt.

Bullshit!!
Visst är det svårare men
det går hur bra som helst att köra på bana med en turbohoj, man får bara vara lite försiktigare med gasen.
Jag var på Kinnekulle(tjejkörningen) och Gelleråsen(för BIKE-prenumeranter) och körde för någon vecka sedan och kan bara säga att det var inga större problem.
Jag tror att det finns ganska många här på forumet som kan intyga det.

Re: Re: Katana turbo

Biker_R1 skrev:
Bullshit!!
Visst är det svårare men
det går hur bra som helst att köra på bana med en turbohoj, man får bara vara lite försiktigare med gasen.
Jag var på Kinnekulle(tjejkörningen) och Gelleråsen(för BIKE-prenumeranter) och körde för någon vecka sedan och kan bara säga att det var inga större problem.
Jag tror att det finns ganska många här på forumet som kan intyga det.

Precis så är det :tummenupp

Har oxå losat runt hojen på bana å det är inga större problem OM man är försiktig på gasen.

Det är ju inga prolem att hänga med dom utan turbo när det svänger. Sedan imellan kurvorna har man kört om dom. :D

Har en länk när jag låg å filmade Blondie på Knutstorp.
http://www.wcx.nu/download/knutstorp.wmv

Last edited:
Här är en länk till en firma i USA som säljer Peter A's turbokit.
http://www.hayabusaparts.com/turbo_and.htm

Observera att dom kiten är av den snälla varianten med "endast" 320 bhp för att kunna framföras som vilken snäll motorcykel som helst.

Se gärna bilderna för att få en förståelse på priset eftersom stor tyngd ligger på kvalitén och behandlingen av delarna som tillverkas, inge bond-snickeri direkt !

/Nitrous

Napoleon skrev:
Det e som gubbarna säger :fakta , men det finns ju alternativ för helsika :p

- Dynojet/Powercommander
- Justera tändkurvan
- Ökad komp
- Polera insuget
- KN-filter
- Porta topen
- 'Bättre' tändstift
- Starkare spole
- Grövre tändkablar
- Dreva ner !
- Bänka den(brukar göras samtidigt som Dynojep/PwrComm)

Jag är rätt ny så det finns säkert många andra som kan hjälpa dig bättre men här e ialla fall mina tips.

Lycka till :tummenupp

/n

Detta plus 50 hästar till får du om du lägger samma peng på turbo.

Mest hk/krona får du med turbo.

Min FD turbohoj är det skönaste i mcväg jag kört. Totalt kontrollerbar om man inte var tvungen att hålla spettet hela tiden. Dvs pulvret kommer då man gasar på och vrider man inte rullen längst bak så kommer heller inte effekten.

Dessutom är det ju ganska roligt när man räcker långnäsan åt likvärdiga hojjar och mycket värre hojjar dessutom.

Allt utan turbo var relativt chanslöst mot min fd 750 med turbo. Iaf om man körde på rull.

Från 0-100 är nog inte skillnaden stor dock.

OLJEKYLD GSXR skrev:
NAckdelen med massor med tryck på låga varv är ju att det blir okörbart i tex regn, 150 nm vid 3000 varv är kanske inte nån lyckad kombination med blöt/kall vägbana. det är därför kompressorbyggen på hojar inte brukar funka bra. Men som sagt tidigare, låt mig prova en turbo-moppe så kanske jag ändrar mig!! Snälla ;)

Såg en GSX-R 1000 med turbo. Hade en vippa på styret med 0,2 0,4 och 0,6 att välja på tror jag det var. Då kan man ju välja 0,2 vid regn så bör det ju gå fint :)

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back