turbo till hoj!

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Tjena!
jag satt och kollade igenom bilderarkivet här på forumet, och då såg jag någon/några bilder på nån som turbokonverterat.
Det ja tänkte på finns det färdiga t-kit till hojjar?
någon som vet vart man kan hitta sånna (om det finns)?

ha det

shoik skrev:
Tjena!
jag satt och kollade igenom bilderarkivet här på forumet, och då såg jag någon/några bilder på nån som turbokonverterat.

ha det

Kanske inte till rs125 men www.mc-xpress.com har ett ganska fint utbud

//200+ :yoparty

shoik skrev:
Glömde skriva INTE till min RS!!!
Om någon har länkar så posta SNÄLLA

Skulle kunna bli mycket intressant iof med turboöverladdning med din RS, du kan få riktigt löjliga effektuttag om du gör det rätt.

/J

Get real!

Turbo på mellanklasshoj? Hur blir det då med mellanklass? En ostrypt sporthoj överstiger ju mellanklass som fan utan turbo.

Skaffa en mellanhoj och lär dig hantera den först, därefter en fullstor hoj utan turbo. Sen kan det vara läge för turbo om man nu fortfarande vill ha mer.

Jag lovar att redan en 750/1000/1100 UTAN turbo överstiger 125:an med råfet marginal.

shoik skrev:
Tjena!

ha det

Om du vill kan du kolla denna tråden där jag postade bilder och uppdateringar från när jag turbokonverterade min R1:a i höstas (Mc-Xpress kit)...länkar till sidan där de första bilderna fanns...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=25893&page=4

Om det var denna tråd som ledde till att hojen sen blev stulen när den var sågott som klar får jag väl aldrig veta men kanske :mad:

RG500-Johannes skrev:
Skulle kunna bli mycket intressant iof med turboöverladdning med din RS, du kan få riktigt löjliga effektuttag om du gör det rätt.

/J

Det har gjorts en TZR125a turbomatades ju, och visst teoretiskt effektuttag var väl en 70-80 hk, m,en kopplingen höll väl bara för lite mer än hälften, man ska nog inet glömma att sånna här hojar inte är speciellt våldsamt överdimensionerade.

Robban_C skrev:
Get real!

Turbo på mellanklasshoj? Hur blir det då med mellanklass? En ostrypt sporthoj överstiger ju mellanklass som fan utan turbo.

Skaffa en mellanhoj och lär dig hantera den först, därefter en fullstor hoj utan turbo. Sen kan det vara läge för turbo om man nu fortfarande vill ha mer.

Jag lovar att redan en 750/1000/1100 UTAN turbo överstiger 125:an med råfet marginal.

jo det är jag mkt väl medveten om att dom gör...
men min tanke är en annan, det är en idé och inget annat... kul tanke att leka med, om att kanske turbokonv. om ekonomin tillåter så kanske man stoppar på en turbo. men seriöst hur jag än gör så, blir det för att det är kul och skruva.. och testa olika idéer så vad gör det dig igentligen att jag kanske vill montera en turbo på en hoj?

Jag köper skruvarargumentet med hull och hår men anser att det är direkt olämplig att gå från 125:a till 150-200 hk. Jag vill inte se fler svarta tidningsrubriker.
Hur mycket har du kört större hojar?
Redan från 125 -> 600:a är en enorm skillnad.

cbjorkman skrev:
Om du vill kan du kolla denna tråden där jag postade bilder och uppdateringar från när jag turbokonverterade min R1:a i höstas (Mc-Xpress kit)...länkar till sidan där de första bilderna fanns...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=25893&page=4

Om det var denna tråd som ledde till att hojen sen blev stulen när den var sågott som klar får jag väl aldrig veta men kanske :mad:

trevligt :D synd att den blev stulen :(
fan vad irriterande att folk inte kan låta andras grejor vara :fatta! :brinnerup

Robban_C skrev:
Jag köper skruvarargumentet med hull och hår men anser att det är direkt olämplig att gå från 125:a till 150-200 hk. Jag vill inte se fler svarta tidningsrubriker.
Hur mycket har du kört större hojar?
Redan från 125 -> 600:a är en enorm skillnad.

har kört en hel del 600cc någon yamaha offroad komemr inte ihåg vad den heter.... och ja.... det kommer att vara en jätte stor skillnad med ytterligare 100hk, fan du skulle ju teoretiskt sätt kunna bryta benet när du kliver ur sängen på morgonen. Men jag fatar ju vad du menar och tänkter inte säga att du inte behöver vara oroliga för att jag inte kommer krasha, det är inget man kan vet om man kommer göra eller inte, det man däremot kan göra är att ta det säkra före det osäkra. jag är ingen idiot som sätter mig på en r1 och gasar gärnet... det är klart man ska lära sig köra med effekten först!
Men och ett stort MEN som jag sa det var en tanke och inget som säkert ska utföras! :4skrika

Jättestor skillnad mellan en Yam offroad och en 600 sporthoj, jag lovar!
Bygg gärna turbo men tänk dig för när du kör, det händer många konstiga grejor när man vrider på rullen! :va

Jag vill alltså inte vara otrevlig även om jag framstår sådan, vill bara att hojåkarna ska åka mer och krascha mindre. Men mitt tips är att åka lite mer med mellanklass och få mer erfarenhet av vad som händer när man kör hoj innan du bygger värre hojar. :tummenupp

Robban_C skrev:
Jättestor skillnad mellan en Yam offroad och en 600 sporthoj, jag lovar!
Bygg gärna turbo men tänk dig för när du kör, det händer många konstiga grejor när man vrider på rullen! :va

Jag vill alltså inte vara otrevlig även om jag framstår sådan, vill bara att hojåkarna ska åka mer och krascha mindre. Men mitt tips är att åka lite mer med mellanklass och få mer erfarenhet av vad som händer när man kör hoj innan du bygger värre hojar. :tummenupp

jo jag skrev ju att jag kan tänka mig att det skulle vara stor skillnad mellan 600:orna!
förstår det att du tycker det, det gör vi väll alla eller? :va :D
tycker bara det är kul att skruva :d och bygga lite olika projekt... har dock ingen erfarenhet av att bygga turbo på en hoj och därför skulle det vara kul att skaffa sig lite, men det är väll bra att ha vädrat ut allt det där :d

Silwer skrev:
Det har gjorts en TZR125a turbomatades ju, och visst teoretiskt effektuttag var väl en 70-80 hk, m,en kopplingen höll väl bara för lite mer än hälften, man ska nog inet glömma att sånna här hojar inte är speciellt våldsamt överdimensionerade.

Jo, det var ju Lennarth här på jobbet som byggde den. Jag hörde dock aldrig att han fick problem med kopplingen... Han drog iväg på lunch just så jag får fråga honom när han kommer tillbaka.

Jag har ju snackat en del om min RG500 med honom, det första han kläckte ur sig var just om jag inte skulle överladda den... :näsblod

Men en 125:a skulle nog vara väldigt kul att lattja med. Blir rimliga pengar också.

/J

Finns det så små turbo? Bild med nåt annat på så man kan referera storleken? Borde ju vara en femkrona på den bilden? :D
Är en sån turbo lagom på en 250 4-takt? Inte för att jag ska bygga nåt sånt men är nyfiken på om man kan räkna så.

RG500-Johannes skrev:
Jo, det var ju Lennarth här på jobbet som byggde den. Jag hörde dock aldrig att han fick problem med kopplingen... Han drog iväg på lunch just så jag får fråga honom när han kommer tillbaka.

Jag har ju snackat en del om min RG500 med honom, det första han kläckte ur sig var just om jag inte skulle överladda den... :näsblod

Men en 125:a skulle nog vara väldigt kul att lattja med. Blir rimliga pengar också.

/J
Du vet inte om det finns några bilder på den hojen ute på nätet? Vore skit kul att se!
Btw.. vad jobbar ni med? Hojar?

Back