Turbo till cbr 600

johanrehn80 skrev:
Skit i alla puckade amatörer.

Så här ska du göra:

Skaffa ett turboaggregat från en Volvo S80 T6. Dessa har dubbelturbo och kan leverera max 300hk ganska exakt med sina originalturbos.

Att använda en sådan ges således ett max luft till 150 hk. Dessa har väldigt små turbiner som ger mycket god respons vid lägre varvtal så man kan undvika att hamna på tanken varje gång. 150 hästar kanske vissa tycker är lågt, men då kurvan blir som på en dubbelt så stor motor kan den ju vara skön att köra.

/Johan
vilket agg är det på t6:an? dubbla TD04-13T ?
vi räknar lite BMEP, (jaja jag vet det är väl ingen exakt vetenskap men det funkar väl hjälpligt)
Okej, Volvon ==> (200*13000)/(2,9*6000)=203,2
sen, CBR'n ==> (100*13000)/(0,6*12000)=180,5
tja, det kanske skulle kunna funka?!
sen det där med effekten, visst klarar väl dom där agg. något mer än 150 hk, jag tror inte att volvo krämar ur allt ur dom!?

Last edited:
-=[Dexzter]=- skrev:
vilket agg är det på t6:an? dubbla TD04-13T ?
vi räknar lite BMEP, (jaja jag vet det är väl ingen exakt vetenskap men det funkar väl hjälpligt)
Okej, Volvon ==> (200*13000)/(2,9*6000)=203,2
sen, CBR'n ==> (100*13000)/(0,6*12000)=180,5
tja, det kanske skulle kunna funka?!
sen det där med effekten, visst klarar väl dom där agg. något mer än 150 hk, jag tror inte att volvo krämar ur allt ur dom!?

Den ligger ju på 280 original tror jag. Enligt turbocenter i tullinge är 150 gränsen för dessa aggregat.

turbo

Mirran....
Ser fram emot detta o skit i vad alla surkartade besservissers säger...jag håller på er
Ska själv turbo konventera en busa i vinter (om ekonomin hänger på!)
Ang turbon..... är inte hundra säker men jag skulle nog satsa på ett lite större agg än ifrån S80....risken finns att vridet kommer väldigt tidigt i registret och gör hojen en aning stingslig på gasen! :tungan
Lycka till

Mawerick skrev:
Mirran....
Ser fram emot detta o skit i vad alla surkartade besservissers säger...jag håller på er
Ang turbon..... är inte hundra säker men jag skulle nog satsa på ett lite större agg än ifrån S80....risken finns att vridet kommer väldigt tidigt i registret och gör hojen en aning stingslig på gasen! :tungan
Lycka till

så hojen skulle inte bli stingslig om effekten kom senare i registret :kocko :tungan

Mawerick skrev:
Mirran....
Lycka till
Tack,det blir turbo på gubbens hoj,min gamla härk försöker jag nog att sälja,vill ha en gsx-r 750. :banana

Blir så trött när jag läser tråden, och dessutom är en av fjantpellarna moderator, hur nu det går ihop.

turbo

Det jag menar är att med effekten senare i registret så blir hojen betydligt mer lättkörd i typ stadstrafik.....inte kul med ketchupeffekt vid lägre varv...

Mirran skrev:
Den är very nice!
Kan nog hålla med dig lite,är nog inte värt att slänga ut så mycket kosing,men till en verkstad behöver den inte,skruvar gör väl alla själv?eller?????
då borde du ju veta på ett ungefär vad det kommer kosta

blom skrev:
då borde du ju veta på ett ungefär vad det kommer kosta
ja det är klart att jag vet ungefär hur mycket det kommer att kosta om jag gör det själv, vad jag ville veta var hur mycket en färdig sats skulle kosta om det nu finns nå'n som har köpt en så'n nå'n gång. Men vad jag förstår så lär det kosta upp emot 40KSEK att köpa färdigt så det är inte aktuellt. Jag gör som så många andra, drömmer om en hetare och snabbare hoj :banana som jag kan torka av dyra nya hojar i parti och minut med. Det är en underbar känsla att åka ifrån sån'na typer, som har spenderat en halv förmögenhet på senaste modellen, med en lite och oansenlig hoj som min. Att man sedan är tjej är ju ännu mer förkrossande för stackars lilla rikalånatpengaravpappa-grabbar. :yoparty

.....och förresten lite seriöst nu, om jag använder ett sånt där agg. från volvo som johanrehn80 föreslår, och kanske siktar på ca 150HK, Skulle min hoj inte bli lite som en 1000cc till karaktären? dvs. lite mer vridmoment på lägre varv och ett vansinnigt ryt på toppen?

Mirran skrev:
Det är en underbar känsla att åka ifrån sån'na typer, som har spenderat en halv förmögenhet på senaste modellen, med en lite och oansenlig hoj som min. Att man sedan är tjej är ju ännu mer förkrossande för stackars lilla rikalånatpengaravpappa-grabbar. :yoparty

Du får gärna köra ifrån mig. Jag är nog en sån som du pratar om, en fjunis på R1. Men det kommer aldrig hända. Dels för att du kör för sakta. Och dels för att jag kör för fort. Men du får gärna ta dig till Gelleråsen någongång och försöka. (Säger inte att jag är snabb för det är jag inte, men förmodligen snabbare än dig om jag inte krashar.) :tummenupp:

Btw - Turbo på en 600 lär väl bli ännu mer tvåtaktslik i karaktären och skilja sig från en tusen ännu mer?

Hagster skrev:
Du får gärna köra ifrån mig. Jag är nog en sån som du pratar om, en fjunis på R1. Men det kommer aldrig hända. Dels för att du kör för sakta. Och dels för att jag kör för fort. Men du får gärna ta dig till Gelleråsen någongång och försöka. (Säger inte att jag är snabb för det är jag inte, men förmodligen snabbare än dig om jag inte krashar.) :tummenupp:

Btw - Turbo på en 600 lär väl bli ännu mer tvåtaktslik i karaktären och skilja sig från en tusen ännu mer?
Hej du,kör säkert inte om dig,men drömma får man väl :D

Mirran skrev:
Hej du,kör säkert inte om dig,men drömma får man väl :D
Inside info till Mirran: Han kör som en liten tjej och posörskrapar puckar,
That´s it

Jag tror att du spöar honom även med din 600-hoj. Lätt.

Victor skrev:
Inside info till Mirran: Han kör som en liten tjej och posörskrapar puckar,
That´s it

Jag tror att du spöar honom även med din 600-hoj. Lätt.

Ja - du kan ju inte ens posörskrapa puckar... "Snälla Hagge, låna mina och skrapa upp dom så jag ser ut att vara riktigt snabb."

Snäll som jag är så är det klart jag ställer upp åt grabben och skrapar hans puckar.

Jag kör som en kärring men krashar som en man. :D

Ser inte det stora problemet i att turbokonvertera en MC... Varför är alla så negativt inställda? Vet ni inte EXAKT! hur en överladdad motor funkar? Det bökigaste i allt är ju att svetsa ett bra grenrör och plenum, resten är ju mest lite slangar, och sånt som tillomed min Mamma som enbart kan svinga brödkavel skulle klara av...

GO GIRL! :yoparty

Tycker att ambitionen är helt kalas. Vad de flesta som är lite emot ambitionen att turbokonvertera en gammal harv från 91 är väl att de flesta tänker väl på, fort som fan rakt fram... Hojen var bra som tusan när den kom 91. Skaffar man ett gäng hästkrafter till, bör man väl se över hela bromseriet, dämpningen osv osv. Det är ju ett plus om man får stopp på aset oxå. Mao kan det hela skjuta iväg rätt mycket i pris, om jag inte är helt fel ute. Men visst, åka jättefort rakt fram är väl skoj ibland det oxå?!

Just my 0.02$

Mawerick skrev:
Det jag menar är att med effekten senare i registret så blir hojen betydligt mer lättkörd i typ stadstrafik.....inte kul med ketchupeffekt vid lägre varv...
Ketchupeffekt på låga varv? :va

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...