Turbo till cbr 600

Victor skrev:
Hur man är jämför så kommer väl motorn bli mindre driftsäker/kräva mer underhåll om man plockar ut 150-170hk än orginalets 85? Speciellt om det görs av en amatör.
Om inte annat är väl växellådan i farozonen.

85? Den har 100 i original såvitt jag vet (ser ut som en -91). Dessutom tycker jag att du bör fundera på att tvätta bort lite fördomar om tjejer och mek. Jag känner flera tjejer som mekar bättre än de flesta killar, varav ett par jobbar som bilmekaniker.

Skalman skrev:
85? Den har 100 i original såvitt jag vet (ser ut som en -91). Dessutom tycker jag att du bör fundera på att tvätta bort lite fördomar om tjejer och mek. Jag känner flera tjejer som mekar bättre än de flesta killar, varav ett par jobbar som bilmekaniker.

Hum, jag har aldrig hört någon som har haft 100 på slangen men det är möjligt att fabriken har uppgett det.
Och angående min fördomar så har du så rätt så och det vet jag. Inte för att jag känner någon som kan skruva men det finns det säkert. Och det finns en oerhört många flera killar som lämnar in sin hoj för att bensinen tog slut i tanken oxå.
Men just i det här fallet så känns det lite magstarkt att sätta igång ensam utan mera kött på benen, håller du inte med?

Skalman skrev:
Stämmer den har 100hk,ja,det var väldigt vilka fördommar det finns här. :(

Mirran skrev:
Det kan du väl inte uttala dig om. :va

Han syftar nog på att om man inte tävlar eller i detta fallet jobbar med att montera turbos så är man amatör. Dock känner jag många amatörer som är bättre än "proffs".
Det är inte svårt att turbokonvertera, det jobbiga kan nog vara att få en jämn och fin effektkurva på en förgasarmotor för en lekman.

Uhm, turbo är säkert jätteskoj o gillar man att pilla för pillandets skull så förstår jag varför man provar, men allvarligt. Varför sätta turbo på en gammal gunghäst? :va :)

CorbenDallas skrev:
Uhm, turbo är säkert jätteskoj o gillar man att pilla för pillandets skull så förstår jag varför man provar, men allvarligt. Varför sätta turbo på en gammal gunghäst? :va :)

Pissenkelt.
Varför trimma en äldre hoj när du kan få en grymmare hoj genom att byta upp dig?
Varför renovera och trimma en 30 år gammal bil?
Varför göra cab av en 140?

FÖR ATT DET GÅR!

Det är ju bara en fråga om vad som är skoj?

Victor skrev:
Jajävlar. Rätt svar på den frågan måste väl vara att man är född Värmlänning?

Nice try men jag är bara här för pökat.
Sen åker jag hem till Bohuslän när det är avklarat.

(men du har nog rätt egentligen. Dom är inte kloka här uppe)

Ja det gäller att kyla turbon ordentligt, så det inte går som för min kusin :brinnerup kan bli ordentligt varma sniglarna..

HanneZ skrev:
Då är han en amatör!
Tjena gossar :arsele
Kan inte du, som är BLOND och gillar att virka. :kocko , och den där slapptasken Victor som är halvdansk & kör EU-moped slå er ihop och införskaffa en legobyggsats för 3-5 åringar så kanske även ni kan lyckas att bygga ihop någonting tillsammans!? Att ge sig på en för er helt okänd och seriös person som Mirrans gubbe, som är ytterst kompetent på området, (ja, jag känner honom) är som att be om trubbel:7peta, dubbelt trubbel :fatta!
Ni uppvisar ett obegåvat och ouppfostrat beteende som oftast annars ses och hörs på BIKE's forum....................
Det är inte sådana personer som ni som har gjort att den tekniska utvecklingen har gått framåt utan just sådana personer som Mirran som drömmer om att skapa något själv och faktiskt kanske bara söker ett moraliskt stöd för att våga gå hela vägen ut och testa, MODIGT Mirran MODIGT

Jaha... Det är vi som är obegåvade som helst plöstligt byter mening på svenska ord?

Oj va modigt... måste starta en ryggdunkartråd för att hon ska våga låta sin man bygga om sin motorcykel.

Dessutom har jag inte på något sett kritisierat denna mek som säkert är duktig. Get real!

/ Hannes

R1 wannabe skrev:
En okunnighetsfråga....
Hur kyler och smörjer du turbon?
Om inte luftkylt, hur har du löst det?
Eget oljesystem?

Som sagt okunnighetsfrågor.

Smörjningen löser de flesta jag pratat med genom att sätta en T-koppling vid oljetyckskontakten och sedan ha retur till tråget.

Kylningen brukar vi som kör fort lösa genom fartvind, men för dig blir det nog att............. :tungan

-=[Dexzter]=- skrev:
Klipp....
Det är inte sådana personer som ni som har gjort att den tekniska utvecklingen har gått framåt utan just sådana personer som Mirran som drömmer om att skapa något själv och faktiskt kanske bara söker ett moraliskt stöd för att våga gå hela vägen ut och testa, MODIGT Mirran MODIGT

Jag klippte lite i ditt inlägg. Du har rätt i att alla "halvdanskar" är lite tröga i kolan men det är inte mitt fel, jag hävdar att det är inavel.

Om det är moraliskt stöd hon ville ha så får hon väl säga det också och inte fråga om det hon gjorde. Att som frågan var från början montera turbo på en 600 från -91 är i min mening skitdumt. Och hur mycket tekniska framsteg det ger i värden är i bästa fall diskutabelt. Hursomhelst tycker jag fortfarande att det är en skitdum ide.

Har du flera synpunkter på vad jag skrivit här så är du välkommen att skicka ett PM, det gör du enklast genom att klicka på mitt namn och hitta länken "Skicka ett Privat Meddelande till Victor".
Och jag hänger inte nånting på bike för där är det bara en massa griniga människor som använder för mycket smilies.

Mirran skrev:
Hallo,har lite funderingar att fixa turbo till min gamla häck i stället för att byta upp mig,hur många hästar går det få upp den till och pris,om ngn, vet? :tomten

Skit i alla puckade amatörer.

Så här ska du göra:

Skaffa ett turboaggregat från en Volvo S80 T6. Dessa har dubbelturbo och kan leverera max 300hk ganska exakt med sina originalturbos.

Att använda en sådan ges således ett max luft till 150 hk. Dessa har väldigt små turbiner som ger mycket god respons vid lägre varvtal så man kan undvika att hamna på tanken varje gång. 150 hästar kanske vissa tycker är lågt, men då kurvan blir som på en dubbelt så stor motor kan den ju vara skön att köra.

/Johan

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...