Turbo till cbr 600

heliac skrev:
Om man inte kör med för stor turbo och mycket kompsänkning är det inte så farligt. Sen kan man ju ändra kamtiderna för att få lite mer i botten och på så sätt spinna igång aggreagatet fortare.

Men helt klart är det enklare på en större maskin där man har mer botten från början.

Precis det jag skrev raderna under. Men utvecklingen har ju gått framåt om man jämför med dessa tidiga 90tals turbobyggen.

heliac skrev:
Varför tror många att turbomotorer inte är driftsäkra? En hårt trimmad sugmotor håller sämre än en turbomotor plus att det kostar mucho mer att trimma den. Å effektkurvan på en sugmotor med lika mycket kusar som en potent turbomotor e inte rolig... En bra byggd turbomotor har egentligen ett väldigt brett effekregister problemet är bara att effekten hör mer hemma i en bil än ett hojchassie.

Exakt!!

heliac skrev:
Var står det inkl. allt :va Aggregat = Turboladdare
joooo men då blir det LITE svårt att få den till att funka...snacket gick ju om man skulle byta hoj ELLER montera turbo...vilket som lönade sig...
MEN!!!är det någon som har grejor till min NINJA 6:A komp då eller näst intill..så handlar denne mannen gärna :banana

heliac skrev:
Varför tror många att turbomotorer inte är driftsäkra?Snipp ...

Hur man är jämför så kommer väl motorn bli mindre driftsäker/kräva mer underhåll om man plockar ut 150-170hk än orginalets 85? Speciellt om det görs av en amatör.
Om inte annat är väl växellådan i farozonen.

Kör hårt va fan :D

Visa upp den sen bara , kanske nått jag ska satsa på oxå :D
170hk låter ju rätt intressant. :)

mvh Mar

Victor skrev:
Hur man är jämför så kommer väl motorn bli mindre driftsäker/kräva mer underhåll om man plockar ut 150-170hk än orginalets 85? Speciellt om det görs av en amatör.
Om inte annat är väl växellådan i farozonen.
Amatör kan du va själv,du var mig en kaxig en. montera den får min man isåfall göra som kan det för han är ju kille....

vad`? du köper en snurra svetsar extraktor fixxar waste finns inga färdiga kit om det finns så är de bara onödigt dyra...

Kul att folk vågar. :tummenupp
Men jag skulle tro att du skulle bli lyckligare av att köpa en lite nyare hoj med lite fler kusar ist. för att turbokonvertera ditt gammla härk. :D

Även om den nu blir driftsäker så kommer det bli 100 gånger mer skruvande än det skulle bli med en nyare hoj.
Nu vet jag inte vad det är för hoj du tänk dig att kanske byta upp till. Men säg en 929:a.
Visst du får inte 170-200hk, men iaf. 150. Men du får ett mycket bättre chassi, bättre bromsar osv. osv.

Men turbo är ju helt klart ballt. :yoparty

Mago skrev:
Kul att folk vågar. :tummenupp
Men jag skulle tro att du skulle bli lyckligare av att köpa en lite nyare hoj med lite fler kusar ist. för att turbokonvertera ditt gammla härk. :D

Även om den nu blir driftsäker så kommer det bli 100 gånger mer skruvande än det skulle bli med en nyare hoj.
Nu vet jag inte vad det är för hoj du tänk dig att kanske byta upp till. Men säg en 929:a.
Visst du får inte 170-200hk, men iaf. 150. Men du får ett mycket bättre chassi, bättre bromsar osv. osv.

Tack för ditt seriösa svar,har tänkt på en cbr 900 kanske,den gamla hojen har ju några mil på nacken. :banana

Mago skrev:
Kul att folk vågar. Även om den nu blir driftsäker så kommer det bli 100 gånger mer skruvande än det skulle bli med en nyare hoj.

Naturligtvis ökar slitaget med ökad effekt, men 100 gånger mer skruvande blir det inte... Moderna mc-motorer är oerhört slitstarka och tål mer än man tror om dom sköts. De missöden som jag haft med min hoj har enbart berott på slarv från mig själv då man varit ivrig att få ihop grejorna. Dock inga stora grejor, nån slang som lossnat kablar som ramlat isär för att dom varit tejpade typ... Sen kör man en turbohoj annorlunda, en sughoj får man ju vrida ur till bristningsgränsen om det ska bli roligt. Med turbons vrid behöver man inte varva speciellt mycket, jag drar sällan min hoj över 9000..

Men jag skulle nog också lagt pengarna på en nyare hoj just för att man får så mycket mer...

E22 skrev:
joooo men då blir det LITE svårt att få den till att funka...snacket gick ju om man skulle byta hoj ELLER montera turbo...vilket som lönade sig...
MEN!!!är det någon som har grejor till min NINJA 6:A komp då eller näst intill..så handlar denne mannen gärna :banana

Aggregatet funkar även till din hoj.. :tummenupp

Mirran skrev:
Amatör kan du va själv,du var mig en kaxig en.

Svar: Ja, nej.

Jag är tokamatör så jag skulle aldrig ge mig på ett sånt projekt. Det är knappt så jag kan teoretiskt vad man bör göra. Och sen tillkommer det att göra en "luftbox", svetsa avgasrör på nått fint sätt och så vidare. Och sen ska väl kompet sänkas och en wastgate införskaffas osv.
Jag säger lycka till.

Med "100 gånger mer skruvande" så räknade jag även med ditskruvandet av själva turbon. :)

Det borde inte vara så svårt att turbokonvertera den om förgasaren du har klarar trycksättning.
Plenumet(tryckboxen) är väl det jobbiga att fixa till, resten går rätt smidigt.
Skulle det rasa finns det folk som säljer motorer :tummenupp

Enklast är nog att köpa färdiga krökar och färdigt plenum och sen göra resten själv. Då behöver man ju inte köpa nya prylar för mer än ca 10k.

Mirran skrev:
Amatör kan du va själv,du var mig en kaxig en. montera den får min man isåfall göra som kan det för han är ju kille....
Tjänar din man pengar på att montera turbo på motorcyklar?

En okunnighetsfråga....
Hur kyler och smörjer du turbon?
Om inte luftkylt, hur har du löst det?
Eget oljesystem?

Som sagt okunnighetsfrågor.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...