Turbo till Busa

Capoeira_gbg skrev:
D ska jag låta va osagt från mig..Men vet däremot att keramiska aggregat gör att proppellern snurra på lättare å då börja ladda tidigare i rpm:et.
Den e mer lättkörd också när den snurra lättare å inte gå trögt för att sen få tillräckligt med kraft å *BANG* så komemr allt på en gång :tummenner

Precis, blir det för mycket ketchup effekt går inte hästkrafterna att använda.
 
Capoeira_gbg skrev:
D ska jag låta va osagt från mig..Men vet däremot att keramiska aggregat gör att proppellern snurra på lättare å då börja ladda tidigare i rpm:et.
Den e mer lättkörd också när den snurra lättare å inte gå trögt för att sen få tillräckligt med kraft å *BANG* så komemr allt på en gång :tummenner
en kullagrad turbo laddar inte tidigare i registret, den har snabbare spoolup dvs. den bygger upp laddtrycket snabbare. Det finns även i vart fall två nackdelar, dels så är dom nästan dubbelt så dyra och sedan övervarvar dom direkt om en tryckslang släpper. Sedan får man gräva djupt i guldbyxorna igen. På en hoj kan det nog snarast va svårare att använda en sån turbo det blir nog otäckt när trycket kommer så direkt, man behöver nog segheten från den glidlagrade tubon!?
 
[PlastRaket] skrev:
en kullagrad turbo laddar inte tidigare i registret, den har snabbare spoolup dvs. den bygger upp laddtrycket snabbare. Det finns även i vart fall två nackdelar, dels så är dom nästan dubbelt så dyra och sedan övervarvar dom direkt om en tryckslang släpper. Sedan får man gräva djupt i guldbyxorna igen. På en hoj kan det nog snarast va svårare att använda en sån turbo det blir nog otäckt när trycket kommer så direkt, man behöver nog segheten från den glidlagrade tubon!?

Vet inte din erfarenhet..Men min T-04 jag hade i min sierra började vid 2.800rpm,medans andras kompisars cossies med samma med icke kullagrad började först på 3.500rpm. Men jag hade ett avgashus från T-36:an vilket gör sin fördel också såklart.
 
Keramiska lager? Det lät intressant, kan någon berätta mer? Eller menas kullagrade?

Kullagrade turbos ger faktiskt en viss förbättring steady state också, den totala verkningsgraden stiger något på grund av de mindre friktionsförlusterna. Men så klart är det de transienta egenskaperna som lockar mest.

/Jl
 
ka må til for å klemme ut 400hk av en busa på 98okt??
holder d me racekittet til mc-xpress eller trenger man i tillegg turbo-kolvar å pc for å stille ned tenning ved ladetrykk??
 
Ok nu är ett turboaggregat införskaffat :) Det blev ett KKK 24K. Spridare är också fixade.

Då kommer nästa problem att lösa. Grenröret!
Vilket material brukar användas?
Jag vill inte ha turbon där den normalt sitter på motorcyklar utan flytta den så att den hamnar på höger sida av motorn. Dessutom vill jag placera den så lågt som det bara är möjligt.
Hur gör jag då med oljereturen från turbon. Räcker en elektrisk oljepump för att pumpa tillbaka oljan till tråget?
Hur kommer det långa grenröret att påverka gasresponsen?
Något annat man bör tänka på?
 
Hayabusa Rush skrev:
Ok nu är ett turboaggregat införskaffat :) Det blev ett KKK 24K. Spridare är också fixade.

Då kommer nästa problem att lösa. Grenröret!
Vilket material brukar användas?
Jag vill inte ha turbon där den normalt sitter på motorcyklar utan flytta den så att den hamnar på höger sida av motorn. Dessutom vill jag placera den så lågt som det bara är möjligt.
Hur gör jag då med oljereturen från turbon. Räcker en elektrisk oljepump för att pumpa tillbaka oljan till tråget?
Hur kommer det långa grenröret att påverka gasresponsen?
Något annat man bör tänka på?
om turbon monteres over olje nivået på motoren trenger du ingen returpumpe, bare å montere returslangen dit bunnpluggen sitter orginalt.
 
hur va de nu de va väl en bil du byggde eller??

i så fall lär du få större problem med returen på grund av sidokrafterna som inte finns på hoj bästa lösningen är att montera en liten behållare under turbon som suges ren med den vevaxeldrivna pump som marklund säljer
behållaren måste även avluftas utåt så att man inte suger direkt på turbon det klarar dom inte (börjar ryka då)
 
andersson turbo skrev:
hur va de nu de va väl en bil du byggde eller??

i så fall lär du få större problem med returen på grund av sidokrafterna som inte finns på hoj bästa lösningen är att montera en liten behållare under turbon som suges ren med den vevaxeldrivna pump som marklund säljer
behållaren måste även avluftas utåt så att man inte suger direkt på turbon det klarar dom inte (börjar ryka då)

Ok, det börjar luta åt torrsump då med andra ord. Inte billigt....
 
Hayabusa Rush skrev:
Ok, det börjar luta åt torrsump då med andra ord. Inte billigt....
Nej nej inte torrsump vevaxeldrivna evakuerinspumpar har använts rätt länge på hojsidan och är inte specielt dyra

men du kan nog därimot behöva skvalp-plåt i oljetråget
TTS i england har nåt sådant kitt prata med christer johansson han kan hjälpa dig med alla delar


Inte för att torrsump är dåligt men det lär vara apdyrt
 
NLR skrev:
Hej Mattias och andra.
Nu är det lite missupfattningar på gång, laddaren i MCX´s stora kit
tog jag fram, både det gamla (singel) och det nya aggett (twin) givetvis
i samarbete med mcx. Det är en K26-K27 kombination ,men som inte finns
i något annat sammanhang. Brink, laddaren på Ronnys hoj har Jag tänkt
ut och levererat till honom , Kurt´s turbo är en av dom tidigare nämda
K26-K27 aggenn från mcx. Nu kanske nån blir sur, men så är det i alla fall.
/Christer



Vad är skillnaden på "K26-K27" och ett vanligt K26?? och om man redan har en K26 går det då göra om till "K26-27" lättvindigt och för en billig peng?

Låter nästan som om jag ruvar på en K26 va :D :banana
 
andersson turbo skrev:
Nej nej inte torrsump vevaxeldrivna evakuerinspumpar har använts rätt länge på hojsidan och är inte specielt dyra

men du kan nog därimot behöva skvalp-plåt i oljetråget
TTS i england har nåt sådant kitt prata med christer johansson han kan hjälpa dig med alla delar


Inte för att torrsump är dåligt men det lär vara apdyrt

Jo, jag känner till de vevaxeldrivna evakueringspumparna. Det jag tänkte var att om man ändå ska in och modifiera oljesystemet varför då inte löpa linan fullt ut. TTS tar 1034£ för sitt torrsumpskitt. Sen tillkomer en elektrisk vattenpump och slangar. Jag försöker i nuläget köpa loss själva torrsumpspumpen från tillverkaren. Då kan det bli lite mer humana priser.
 
PD skrev:
Vad är skillnaden på "K26-K27" och ett vanligt K26?? och om man redan har en K26 går det då göra om till "K26-27" lättvindigt och för en billig peng?

Låter nästan som om jag ruvar på en K26 va :D :banana


Jovisst kan man det men frågan är om det blir billigare
jag skulle tro att man får betala för en renovering modell utbytes

har för mig att priset är runt 6000:- för detta

Så om du har en hyggligt frisk k26 så har den ju ett visst värde
lämnar du den som stomme så betingar den jusst bara stomvärdet




Ps det är kompressorn som är k27 men det finns olika sådana



Peter
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top