Hayabusa Rush
Ny medlem
lassnig skrev:Fast å andra sidan... verkar det inte lite halvt livsfarligt med en skrevraket som har mer hästar an vad man har i vissa sportbilar?? :kocko
Titta inte på mig, jag skulle aldrig våga åka mc med turbo

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
lassnig skrev:Fast å andra sidan... verkar det inte lite halvt livsfarligt med en skrevraket som har mer hästar an vad man har i vissa sportbilar?? :kocko
Capoeira_gbg skrev:D ska jag låta va osagt från mig..Men vet däremot att keramiska aggregat gör att proppellern snurra på lättare å då börja ladda tidigare i rpm:et.
Den e mer lättkörd också när den snurra lättare å inte gå trögt för att sen få tillräckligt med kraft å *BANG* så komemr allt på en gång![]()
en kullagrad turbo laddar inte tidigare i registret, den har snabbare spoolup dvs. den bygger upp laddtrycket snabbare. Det finns även i vart fall två nackdelar, dels så är dom nästan dubbelt så dyra och sedan övervarvar dom direkt om en tryckslang släpper. Sedan får man gräva djupt i guldbyxorna igen. På en hoj kan det nog snarast va svårare att använda en sån turbo det blir nog otäckt när trycket kommer så direkt, man behöver nog segheten från den glidlagrade tubon!?Capoeira_gbg skrev:D ska jag låta va osagt från mig..Men vet däremot att keramiska aggregat gör att proppellern snurra på lättare å då börja ladda tidigare i rpm:et.
Den e mer lättkörd också när den snurra lättare å inte gå trögt för att sen få tillräckligt med kraft å *BANG* så komemr allt på en gång![]()
[PlastRaket] skrev:en kullagrad turbo laddar inte tidigare i registret, den har snabbare spoolup dvs. den bygger upp laddtrycket snabbare. Det finns även i vart fall två nackdelar, dels så är dom nästan dubbelt så dyra och sedan övervarvar dom direkt om en tryckslang släpper. Sedan får man gräva djupt i guldbyxorna igen. På en hoj kan det nog snarast va svårare att använda en sån turbo det blir nog otäckt när trycket kommer så direkt, man behöver nog segheten från den glidlagrade tubon!?
om turbon monteres over olje nivået på motoren trenger du ingen returpumpe, bare å montere returslangen dit bunnpluggen sitter orginalt.Hayabusa Rush skrev:Ok nu är ett turboaggregat införskaffatDet blev ett KKK 24K. Spridare är också fixade.
Då kommer nästa problem att lösa. Grenröret!
Vilket material brukar användas?
Jag vill inte ha turbon där den normalt sitter på motorcyklar utan flytta den så att den hamnar på höger sida av motorn. Dessutom vill jag placera den så lågt som det bara är möjligt.
Hur gör jag då med oljereturen från turbon. Räcker en elektrisk oljepump för att pumpa tillbaka oljan till tråget?
Hur kommer det långa grenröret att påverka gasresponsen?
Något annat man bör tänka på?
andersson turbo skrev:hur va de nu de va väl en bil du byggde eller??
i så fall lär du få större problem med returen på grund av sidokrafterna som inte finns på hoj bästa lösningen är att montera en liten behållare under turbon som suges ren med den vevaxeldrivna pump som marklund säljer
behållaren måste även avluftas utåt så att man inte suger direkt på turbon det klarar dom inte (börjar ryka då)
Nej nej inte torrsump vevaxeldrivna evakuerinspumpar har använts rätt länge på hojsidan och är inte specielt dyraHayabusa Rush skrev:Ok, det börjar luta åt torrsump då med andra ord. Inte billigt....
NLR skrev:Hej Mattias och andra.
Nu är det lite missupfattningar på gång, laddaren i MCX´s stora kit
tog jag fram, både det gamla (singel) och det nya aggett (twin) givetvis
i samarbete med mcx. Det är en K26-K27 kombination ,men som inte finns
i något annat sammanhang. Brink, laddaren på Ronnys hoj har Jag tänkt
ut och levererat till honom , Kurt´s turbo är en av dom tidigare nämda
K26-K27 aggenn från mcx. Nu kanske nån blir sur, men så är det i alla fall.
/Christer
andersson turbo skrev:Nej nej inte torrsump vevaxeldrivna evakuerinspumpar har använts rätt länge på hojsidan och är inte specielt dyra
men du kan nog därimot behöva skvalp-plåt i oljetråget
TTS i england har nåt sådant kitt prata med christer johansson han kan hjälpa dig med alla delar
Inte för att torrsump är dåligt men det lär vara apdyrt
PD skrev:Vad är skillnaden på "K26-K27" och ett vanligt K26?? och om man redan har en K26 går det då göra om till "K26-27" lättvindigt och för en billig peng?
Låter nästan som om jag ruvar på en K26 va![]()
![]()
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |