Turbo... radmotor vs twin... insprut vs förgasare

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Hej alla

Jag har läst mycket här på turbo/dragracing-forat om det hela men greppar det inte det hela till fullo.
Vad är bäst rad4a eller twin, med den frågan vill jag kanske veta vad som är mest praktiskt. Vilka svårigheter möter man, med respektive val? Motortyperna som sådan är ju väldigt olika i sin karaktär.

Vad är bäst, förgasare eller insprut, vilket är mest styrbart.

Jag är mest nyfiken på vilka resonemang som gäller, inga absoluta sanningar, sådan finns inte utan allt är ju relativt till vad man jämför med.
Men alla åsikter kan säkerligen vara intressanta, kanske inte bara för mig.

mvh

Last edited:
Rad-4'an är absolut bäst, både monterings- effekt- och viktmässigt. Finns lixom inget annat vettigare alternativ. Absolut bäst och starkast av de nyare är Busan med en växellåda som en smärre lastbil.

andersbrink skrev:
Rad-4'an är absolut bäst, både monterings- effekt- och viktmässigt. Finns lixom inget annat vettigare alternativ. Absolut bäst och starkast av de nyare är Busan med en växellåda som en smärre lastbil.

Med all respekt, Anders, jag har sett din hemsida/filmer etc, även live. Och jag vet att busan är bland det värre idag. Men vad ska vi andra göra? Vi som funderar på överladdning för vardagsbehov, om jag kan uttrycka mig så. Jag tror många kan vara intresserade att konvertera, men alla har nog inte råd att skaffa en busa som grundmaterial.

Jag kanske formulerade min frågeställning dåligt.

mvh

Om du läser tidigare trådar här på SH hittar du förmodligen allt du vill veta. Det du frågar om har varit uppe på tapeten ett par gånger tidigare. Alla fyrtaktare från 400 kubik och uppåt går att turbomata med mer eller mindre lyckat utfall med prylar från skrotade bilar. Mer effekt får du iaf, hur mycket... beror på "allt annat".

Frågan kanske upplevs lite som den som gubben på "Macken" fick av en presumptiv kund. "Kan du inte mecka lite allmänt så där bara, så jag får titta på lite?". :tummenupp

Det enda egentligen som hindrar dig från att göra ett eget turbo-kit är insugsplenumet och avgaskrökarna. Antingen får du göra eget, låta någon annan göra det eller köpa färdigt från Marklund. Resten av prylarna hittar du på bilskroten utom möjligen sopparegulatorn som bör vara en ny Malpassi. När man väl kommer igång med byggandet ger sig resten "av sig självt" med lite uppmuntran och tips från turbonissarna här på sporthoj.

Det är inte svårt - och det är väldigt tillfredställande att köra hojen för första gången och känna euforin när laddtrycket byggs upp!

X-Expert skrev:
Med all respekt, Anders, jag har sett din hemsida/filmer etc, även live. Och jag vet att busan är bland det värre idag. Men vad ska vi andra göra? Vi som funderar på överladdning för vardagsbehov, om jag kan uttrycka mig så. Jag tror många kan vara intresserade att konvertera, men alla har nog inte råd att skaffa en busa som grundmaterial.

Jag kanske formulerade min frågeställning dåligt.

mvh

Hur är det med att snurrbokonvertera lite mindre stånkor? säg runt 125kubik?, är det en omöjlighet, eller går det med lite "våld och vaselin"?.

Förlåt om jag spårade ur tråden lite.

andersbrink skrev:
Frågan kanske upplevs lite som den som gubben på "Macken" fick av en presumptiv kund. "Kan du inte mecka lite allmänt så där bara, så jag får titta på lite?". :tummenupp

:rofl

Jag tycker att det vore snöpligt att bara sluta tråden.

http://www.turbomonster.com/BillJohnson-MonsterProduction.tpl
http://www.turbomonster.com/CycleWorld/Originals/DSC04130.jpg

Men det var ovanstående länkar som triggade min frågeställning, angående rad4a vs twin. Tittar man på bilderna på siten, så är det rördragning i den högre skolan. Turbon är en IHI, med inbyggd wastegate. Så nog finns det tips alltid.

Jag undrar väl mest vad man kan förvänta sig av en twin med turbo, just så där i allmänhet. Det är ju dock rätt långa rör, så det kanske blir en opraktisk ketchupeffekt som inte är användbar på gata.

mvh

Allt går väl men en V2 gör det hela mer komplicerat än en
rad4:a.

* Du vill ha ett jämnt avgasflöde för att driva turbon
4:an ger dig det mycket bättre än twinen

* Du vill ha en rad/parallellmotor för att kunna göra enkla rördragningar
både på avgas och insugssidan

* Vattenkylning är bra att ha när man ska ta ut mycket effekt

Det är ett kul projekt att bygga turbo-monster, men det kräver
mer kunskaper, händighet, tålamod och experimentlusta än att
utgå från en rad-4 av en slagtålig modell.

Får man lägga in en fråga som är lite vid sidan av ?

Den absolut effektstarkaste dragracingklassen (TOP FUEL?), där är det twinnar (och en paralell har jag sett).

Beror detta enbart på regelverket, eller på grund av tekniska möjligheter? Alltså, skulle folk bygga på rad-4-or om dom fick, eller går det inte?

Pejo skrev:

Den absolut effektstarkaste dragracingklassen (TOP FUEL?), där är det twinnar (och en paralell har jag sett).

Beror detta enbart på regelverket, eller på grund av tekniska möjligheter? Alltså, skulle folk bygga på rad-4-or om dom fick, eller går det inte?

Dom twinnarna har väl oftast kompressor och inte turbo?

Hoztic skrev:
Dom twinnarna har väl oftast kompressor och inte turbo?

Det må så vara. Det jag tänker mer på är om grejjerna håller eller inte om man tar ut lika mycket effekt ur en 4.a (därav mitt passus om tråd-låning)

Pejo skrev:

Nej det är radfyror där oxå som är vassast, åk ner till mantorp och titta. Orsaken till att du bara sett tvinnar är att det finns betydligt fler (i sverge) än av radfyror.

Tvinnar har en egen klass..

Jag tror att den snabbaste hojen just nu är en Kawa (vad det nu är som är kvar av Kawa på den?) 5,8 nånting körd av "Spindelmannen"

En turbo vill ju inget annat än att pumpa luft, Stora mångder och höga turbinvarvtal.
I stånka motorer och twinnar är insugsventilerna för det mesta stängde. Nån gång i bland öppnar dom och suger i sig lite luft. Den stackars turbon har då ingen stanns att göra av luften den pumpar. Måste då bygga upp tryck istället. Det blir pulser, tryckvågor och resonanser. Precis som när man knåpar ihop sig ett par högtalare, måste man ha koll på volym, egenfrekvens, rörlängd osv.
Blir så mycket lättare på en 4 cylindrig motor, där har man mer eller mindre ett konstant flöde genom motorn hela tiden. Turbon får en förhållandevis enkel uppgift att lösa.
Ser man det på så vis så skulle en Trea vara trevligt att bygga på. Där gör cylindrarna en sak i taget med ett lagomt intervall mellan ventilöppningarna.
Ingen väntan eller överlapp mellan insugsfas och avgasfas. ( Nu blev det lite flummigt, men jag vet inte hur jag ska förklara bättre. :tungan )

Men det finns ju folk som med stor framgång har turboriserat stånkor, men även tvåtaktare som heller inte ska vara lämpliga för ändamålet.

Det är också mer skonsamt att ladda övertryck, med allt det medför, (Värme, Förbränningstryck, Ännu mer värme.) Än att varva en motor 20% mer. Högt varvtal är en riktig bov till höga belastningar i motorn.

andersbrink skrev:
Resten av prylarna hittar du på bilskroten utom möjligen sopparegulatorn som bör vara en ny Malpassi. När man väl kommer igång med byggandet ger sig resten "av sig självt" med lite uppmuntran och tips från turbonissarna här på sporthoj.

Hej igen
Om man ska starta från bilskroten så lär jag försöka leta reda på någon Fiat UNO, vilken kan ha en IHI-RHF3.

Men jag behöver nog hjälp med att tolka turbodatat för RHF3
http://www.ihi-turbo.com/turbo_RHE-RHF.htm

är det ett bra val? Tre olika alternativ på motorvolym finns, 900,944 och 988

Nu är det bara än så länge ett hypotetiskt bygge och räknande vid köksbordet.

mvh

är det på 900ss du ska ha turbon?? isåfall behöver du en större snurra än från en uno! Leta upp en bilmodel på din dubbla cylindervolym och den effekten du vill ha tex en GT20 från nyare saab 9,3 för effekt upp till 200hk

en TD04H-13c från en 940 lättrycksturbo på 135hk går att klämma ur över 200hk om du byter tryckklocka, kan du köpa för runt 1000lappen

en ny GT20 för runt 2-2500kr

Last edited:
PD skrev:
Leta upp en bilmodel på din dubbla cylindervolym och den effekten du vill ha tex en GT20 från nyare saab 9,3 för effekt upp till 200hk

Är det någon slags regel, att välja dubbla volymen? Förlåt mig, jag är ny på det här området.

mvh

X-Expert skrev:
Är det någon slags regel, att välja dubbla volymen? Förlåt mig, jag är ny på det här området.

mvh
Bilmotor varvar ju ungefär hälften av en hojmotor = samma luftomsättning vid 2* volymen.

Last edited:
Färnbo skrev:
Bilmotor varvar ju ungefär hälften av en hojmotor = samma luftomsättning vid 2* volymen.

Jo, så är det, PD's länktips var bra, bra information där. Tydligen hade jag inte riktigt lusläst forat ordenligt.

Efter genomgång av bl.a det det exelark som fanns i länken, kan jag bara fråga mig hur länge grejerna håller för vardagsbruk. Det verkar för mig vara racevarianten hela vägen. Jag som vill ha lite "vardagsturbo" ska kanske välja något mindre. Jag vet att man kan köpa en färdig racemoppe med turbo för 50-60 lök och 250+ hk. Men det var nog inte det som var min avsikt, var ska man lägga sig för att ha en vettig moppe på gatan, låt vara att det är en en twin,... kommer jag till korvmojjen och tillbaka? Och behöver jag 200hk..? Men jag gillar ljudet, huffa och puffa.... och skrammelkopping på ducce.....

mvh

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...