Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date
Skönt att läsa att det löste sig:tummenupp
Är som sagt erat fel att mitt bygge blev av, blev så grymt inspirerad av era trådar här på forumet, håll nu tummarna att jag hinner få i hop mitt Blåa Tåg tills Speed Weekend och att allt fungerar direkt....
 
Mycket fint bygge!

Jag har en par frågor:

Reggar man denna cykel som ombyggd eller amatörbygge?

Hur försäkrar man den sedan och vad kostar det?


//K
 
Skönt att läsa att det löste sig:tummenupp
Är som sagt erat fel att mitt bygge blev av, blev så grymt inspirerad av era trådar här på forumet, håll nu tummarna att jag hinner få i hop mitt Blåa Tåg tills Speed Weekend och att allt fungerar direkt....
Kul att man inspirerat :) Nu är du fast för alltid... :hihi

Mycket fint bygge!

Jag har en par frågor:

Reggar man denna cykel som ombyggd eller amatörbygge?

Hur försäkrar man den sedan och vad kostar det?


//K

Får se hur jag gör med reggningen, men det är isf ombyggt fordon som gäller.

Du kommer aldrig att få den godkänd med mer än originaleffekten (som ombyggt fordon dvs) eftersom att yamaha inte vill intyga att ram, bromsar etc tål mer än original. Dvs på pappret kommer den ha originaleffekt(eller under, pga att originalvridet ej heller får överstigas).

Försäkringsbolag idag försäkrar nästan allihop på ursprungseffekten, så det blir ingen skillnad mot turbolös på premien.
 
Det var just där jag tänkte lite, kollade på bilsport MCs hemsida. Där kan man försäkra en amatörbyggd MC för småpengar, men om man har en ombyggd MC så utgår de ifrån ursprungsmodellen.

Då kan det vara ekonomiskt lönsamt att besiktiga in den som amatörbygge istället och köra den på en billig försäkring, även om det kostar mer att besiktiga om den på detta vis.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel, jag kan ingenting alls om MC byggnationer utan har bara kollat runt på hemsidorna.

//K

Kul att man inspirerat :) Nu är du fast för alltid... :hihi



Får se hur jag gör med reggningen, men det är isf ombyggt fordon som gäller.

Du kommer aldrig att få den godkänd med mer än originaleffekten (som ombyggt fordon dvs) eftersom att yamaha inte vill intyga att ram, bromsar etc tål mer än original. Dvs på pappret kommer den ha originaleffekt(eller under, pga att originalvridet ej heller får överstigas).

Försäkringsbolag idag försäkrar nästan allihop på ursprungseffekten, så det blir ingen skillnad mot turbolös på premien.
 
Hur går det med hojen?
Sommaren är ju nästan här......
 
Har rätt mkt att göra, gjort klart racehojen så allt är i ordning till första bankörningen.

På turbofronten går det fint även om jag inte lagt så mycket fokus just där på sistone. Har brottats med det elektriska utan någon större framgång. Men iaf kommit mig så långt att det inte ska hindra mig från att kunna köra en sväng.

Har även svetsat ihop en liten vevhusventilationsburk, behöver ett litet filter till den också. Sen ska det nog bli en provtur tror jag.

Även om det är barmark, så är det kallt och grusigt så jag känner inte någon superstress än.

1.jpg
 
Har nu gjort klart i princip allt. Mycket småtjafs som tar tid men måste göras.

Vevhusventilationen blev klar idag:
1.jpg


Fick aldrig riktigt till det med mina elektriska strapatser på hastighetsmätarefronten. Hade tänkte använda signalen från växellådsgivaren och omvandla den, men fick det aldrig att fungera riktigt 100, så kommer att köra med originalgivaren. Gjorde ett litet fäste i kolfiber för givaren. Sen svarvade jag en mutter till bakdrevet som var lite längre där jag försänkte in en neodymmagnet så nu borde det fungera.

2.jpg


Till ändamålet så har jag köpt mig en svarv. Kul med maskiner, sen är det skönt att det börjar finnas det man behöver i garaget :)

4.jpg


Tänkte ta en testsväng imorrn. Skulle ha gjort det idag, men hade ingen bromsvätska och då både bak och framsystemet är tömda så känns det på något sätt som ett nödvändigt ont :)

Börjar brännas nu. Även om det är luftkallt ute.(svår att starta då det är E85 med i leken).
3.jpg




Over änd ut.

T
 
Får se om det blir nån film, tänkte mest bara testa att hjulen går att snurra på och så :)
 
Härligt att du också börjar få nån ordning på grejjerna. :tummenupp
 
Idag fick bettan komma ner från lyftbordet efter 2 år. Efter diverse startproblem, relaterade till turbomaskinernas all time favorit: "den veckade soppaslangen" så blev jungfruturen av.

HE-RE-JÄV-LAR. :yoparty:yoparty:yoparty

:D

Hade som hunnit glömma hur det var att köra turbohoj. Efter att ha skådat insidan av kraniet pga ögonens G-kraftsförskjutning så var det efterlängtade öra-till-öra turboflinet äntligen tillbaks bakom visiret:hihi

Lite luftkallt ute (+5) så hojen gick lite magert på lågfarten, så blev bara en kortare sväng för att se att allt verkade sitta fast och är tätt.

Blev ingen film från åkturen, men en liten film efteråt finns. Dock så är jag på jobbet nu så kan inte lägga upp den.

Nu känns det bra.:)
 
Idag fick bettan komma ner från lyftbordet efter 2 år. Efter diverse startproblem, relaterade till turbomaskinernas all time favorit: "den veckade soppaslangen" så blev jungfruturen av.

HE-RE-JÄV-LAR. :yoparty:yoparty:yoparty

:D

Hade som hunnit glömma hur det var att köra turbohoj. Efter att ha skådat insidan av kraniet pga ögonens G-kraftsförskjutning så var det efterlängtade öra-till-öra turboflinet äntligen tillbaks bakom visiret:hihi

Lite luftkallt ute (+5) så hojen gick lite magert på lågfarten, så blev bara en kortare sväng för att se att allt verkade sitta fast och är tätt.

Blev ingen film från åkturen, men en liten film efteråt finns. Dock så är jag på jobbet nu så kan inte lägga upp den.

Nu känns det bra.:)

Men sjung då för fan !:mad::arsele

Inte det minsta avundsjuk.....:tummenupp:yoparty
 
Oj oj oj så unga vi var !:D

Well tror fan jag korar dig till vinnare då Ellfors hoj lider av Strypus-förgasus och kronisk laddförstoppning.

Laffan finns i Huvudstaden.
Kom å hämta !:tummenupp

App app app!!:mattias
Hojen har ju meckats ihop, börnats o rasat om o om igen en zillion gånger.:blah
Dessutom har ju vinst laffan levererats en gång, samt en ardbeg från lapphelvetesele redan:yoparty
 
App app app!!:mattias
Hojen har ju meckats ihop, börnats o rasat om o om igen en zillion gånger.:blah
Dessutom har ju vinst laffan levererats en gång, samt en ardbeg från lapphelvetesele redan:yoparty

Du ser, all Laffa gör mig snurrig.....:D
 
Är beredd att hålla med Elffors där, han hade ju kunnat vinna en zillion buildoffs mot oss :D Däremot de två folkölen som var i potten för den goda tvåan kommer jag att göra anspråk på. :mattias

Synd att det är så oförskämt nära till stockholm bara.
 
Är beredd att hålla med Elffors där, han hade ju kunnat vinna en zillion buildoffs mot oss :D Däremot de två folkölen som var i potten för den goda tvåan kommer jag att göra anspråk på. :mattias

Synd att det är så oförskämt nära till stockholm bara.

ÄÄÄÄ det går fort med turbohoj.
Ställer ut dom i solen så får dom stå där tills du kommer ner.
 
Schysst!

Kan inte du möta upp mig med din? Typ i Sundsvall?:arsele

Jag skakade lite när jag kom tillbaks. :hihi
[YOUTUBE-ID]nMwzvvZcgfI[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top