Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date
Har startat idag med den nya sträckaren monterad. Ingen skillnad. :(

Steg ett blir väl att lyfta ventilkåpan och kika, men åker väl på att riva. Känns verkligen trist när jag var inställd på att åka upp till Marklund och bänka i veckan...

Det är en attityd fråga. Antingen tycker man att allting jävlas o går emot en eller så tycker man att sånt här ingår i konceptet trimma hoj och att det inte är hela världen.

Tänk så här, det är 100cm snö ute och 36 grader kallt, so what om hojen knackar lite. motorn plockar du i och ur på en dag. och avsätter du en helg så kan i princip byta varenda pinal i blocket o hänga tillbaka spisen.

Dvs ungfär så långt tid det tog för din första lackerare att slå på sin kaffebryggare:D

Gå ut o riv skiten nu!:tummenupp
 
Om du bara har bytt sträckare UTAN att lyfta ventilkåpan
så finns det inget som säger att kammarna ligger rätt


Om ventiler har tagit i för att nån av kammarna hoppat
så finns en svag möjlighet att varva dom till rätta

Inget man igentligen rekomenderar och det är en väldig chanstagning

Jag har gjort det själv då jag varit helt säker på att detta har varit ända felet

Lyfta topp är väl det enda riktigt seriösa tyvär

men som sagt, Har man mycket reservdelar och är lat så kan det funka
( efter man laggt kammarna rätt det vill säga

Ok. Steg ett blir iaf att lyfta ventilkåpan och kika. Då ser jag ju om kammarna ligger rätt. Skulle dom ligga fel så får man väl ta det därifrån.
Kan ju även passa på att kolla komp och så att kamkedja och dess kringutrustning är i ordning.

Om dom skulle ha blivit knäckta, syns det på kompprov? Samt blir dom helt täta om man "varvar till dom?"

Tack för hjälpen.



Det är en attityd fråga. Antingen tycker man att allting jävlas o går emot en eller så tycker man att sånt här ingår i konceptet trimma hoj och att det inte är hela världen.

Tänk så här, det är 100cm snö ute och 36 grader kallt, so what om hojen knackar lite. motorn plockar du i och ur på en dag. och avsätter du en helg så kan i princip byta varenda pinal i blocket o hänga tillbaka spisen.

Dvs ungfär så långt tid det tog för din första lackerare att slå på sin kaffebryggare:D

Gå ut o riv skiten nu!:tummenupp

Haha, visst är det så :)

Lite halvjävligt att plocka ner motor med nuvarande konfig, men allt går!

Känns bara motigt att sånt här ska strula som man inte varit och pillat i. Nåja, till veckan är jag ledig ett par dar, då blir det till o felsöka.

:)
 
Roligt och snyggt bygge! :) Fick en känsla av tomhet när tråden tog slut.:huvet

Hoppas du får ordning på oljudet.
 
OK, nu har jag efter många tålamodsöl lyckats gräva mig fram till toppen. Har bara hunnit göra en snabbare inspektion än, men inga kvarglömda verktyg kunde hittas under ventilkåpan, vilket ju var en bra start :) Inget spån eller från ovan synliga skador kunde heller upptäckas.

Däremot så verkar problemet vara kamkedjerelaterat trots allt. Kedjesträckaren fjädrar ut men kedjan sträcker inte sig nog så ska kolla på det imorrn. Sen ska jag även kolla så att kammarna inte kuggat över(hoppas, hoppas). Ska även göra ett kompprov.

Mellan tummen och pekfingret, vilket spel ska det vara på kamkedjan?

Ska läsa lite i manualen vilka markeringar jag ska kika efter så återkommer jag väl med dödsdomen under morgondagen. Är ledig imorrn(bara några småärenden som ska hinnas med) så finns gått om tid till skruvande, så nu är det bara att hålla tummarna.
 
En tanke bara,om kedjan skulle ha kuggat över så borde den inte gå så sött som den gjorde på video snutten.
 
Enligt min bror som bytte kamkedja på sin husqvarna för att den var totalt slut så kunde man inte se någon större skillnad om man la dom bredvid varandra. Kedjan var nött invändigt om du förstår vad jag menar.Värt att kolla kanske.Lycka till!
 
[YOUTUBE-ID]tklK0z2l2oE[/YOUTUBE-ID]

God natt!:)
 
Jag vet! det var så att "yamahas tekniker" hade.....:censored

:D:D
 
Givetvis så var felet helt och hållet Yamahas, precis som jag anade. Helt felkonstruerat block. :mattias

Men för att ta det från början:

Som sagt så hade jag rätt slack kedja. Kollade upp sträckaren igen men den verkade fungera i ordning när jag testade den löst. Sen så blev kedjan mer sträckt efter att jag monterat den, men det var som om den inte sträckte tillräckligt.:va

Fortsatte att demontera lite här och lite där och helt plötsligt så var kedjan sträckt. Jaha?:confused:

Sen råkar jag kika på en av skruvarna till högra vevaxelkåpan. Snedslipad i toppen. Det sitter nämligen 3 långa skruvar nertill och sen ett gäng lite kortare upptill. I samband med att jag monterat ett litet kåpfäste så har jag tagit fel bult, en bult som var endast ett par mm längre men lång nog för att gå in mellan kamkedjan och sträckarglidskenan och på så sätt hindrat sträcken att gå ut fullt och samtidigt gått mot kedjan.

Dvs helt och hållet Yamahas fel. Tydligen tål inte blocket att man trycker dit vilka bultar som helst. Bedrövligt.:D


På busan ska det vara 3/8" spel mitt mellan kamdreven, men det kanske är annat på didäringa småmotorerna?:)

Tackar för svaret, för övrigt så kändes det som mycket? ca 9.5mm? Har inte i närheten av det spelet... Men det är väl så på hayabusor och stora marindieslar antar jag...:D

Enligt min bror som bytte kamkedja på sin husqvarna för att den var totalt slut så kunde man inte se någon större skillnad om man la dom bredvid varandra. Kedjan var nött invändigt om du förstår vad jag menar.Värt att kolla kanske.Lycka till!

Som sagt känns det lite smått otroligt att den skulle har blivit uppnött genom att stå i ett garage... :)

Underbart! :tummenupp

Men vad var det för fel? :va

Skönt :)

Ut å skotta en bana nu!

Gågatan i centrum är uppvärmd så den är helt isfri. Man kanske skulle...eller inte...eller?:D

Jag vet! det var så att "yamahas tekniker" hade.....:censored

:D:D
Satans klåpare.:huvet

:D
Kul! När hade du tänkt bänka den?

Vi får se, jag ska fixa en vevhusventilation också kom jag på. Sen vore det trevligt att ha hastighetsmätaren fungerande, men jag är inte elektrikter nog att bena ut den nöten...:(
 
Gågatan i centrum är uppvärmd så den är helt isfri. Man kanske skulle...eller inte...eller?:D

Ooh, en promod-burnis kanske!?! Se till att bromsa innan snön tar vid bara, annars lär du aldrig sluta glida!! :D


Skönt att det löste sig iaf, jefla Yamaha... :rolleyes:
 
Någon som vet vart hastighets sensorn sitter på en R1a så akll jag hjälpa noc o bena ut hur fan han skall fixa till det. PM:a mig kollar aldrig min mail.
 
Tackar för svaret, för övrigt så kändes det som mycket? ca 9.5mm? Har inte i närheten av det spelet... Men det är väl så på hayabusor och stora marindieslar antar jag...:D

...:(


Pårom bara, Gubbpråmstalibanerna!:kulspruta

:D:D
 
Någon som vet vart hastighets sensorn sitter på en R1a så akll jag hjälpa noc o bena ut hur fan han skall fixa till det. PM:a mig kollar aldrig min mail.

Sensorn sitter bak på blocket framför svingens infästning ca 10 cm från framdrevet. En liten fykantig sak!
MVH :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top