Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date
Grymt jag har en likadan, dock så blir möjlighterna färre här, jag bor i ett område med småvägar främst, en 240hk vore kul men var fan ska man göra av dem ute i bushen.

Hopas hojen går bra, och passa koplingen som är en svag punkt.
 
Ser riktigt bra ut! :tummenupp

Var fick du tag i kolfiberarken och hur tjocka är dom (det är väl inte sånt där tryckt fejk-kolfibermönster :zpy )?

Och du, det börjar bli dax att se över trådrubriken... eller tänkte du bli färdig innan årsskiftet?! :D


/Mange

Förresten... Du har inget byggtråd på ditt eget bygge?
 
Förresten... Du har inget byggtråd på ditt eget bygge?

Jo, nånstans under Streetfighters-delen. Var länge sedan det hände nåt med mitt bygge men jag hoppas komma igång igen vilken dag som helst! :rolleyes:

Du får väl leta upp tråden och sparka på mig så jag sätter lite fart! :whip
 
Blir sketabra det där :tummenupp

Vanlig helmatt pulverlack eller ngt special på bakramen? Tyckte det blev riktigt snygg yta iaf.
 
Tackar!

Pulverlacken är mer eller mindre helmatt. Den har som en struktur, ungefär som lacken(eloxeringen?) på en vanlig aluboxram. Gillar den skarpt. Den är rätt tålig, men blir tyvärr hyfsat lätt repig, men så länge som det inte sitter mitt i stensprutet så går det bra =)

Har kapat till en R1-08as framskärm idag. Efter att ha kapat den på alla båda sidorna, samt fram och bak så passade den perfekt efter att jag borrat och gängat om fästena i framgaffeln :)

Har monterat bakhjul och monterat en magnet i bromsskivan för den nya hastighetsmätaren. Maximal murphyfaktor på den lilla magnetf-n. Tog 6 timmar innan det blev bra. Om Johanssons al-qaida-bombare fortsätter norrut och kräver att jag monterar av bakhjulet på under 3 sek annars spränger han raggarstatoil i östersund, så är jag ledsen. Raggarstatoil kommer vara ett minne blott. Allting jävlas.:mad:


Dock blir det grymme bra med dom nya fälgarna. Whohoo!

(Bilder kommer, har inte minneskortläsaren här tyvärr.)
 
Har monterat bakhjul och monterat en magnet i bromsskivan för den nya hastighetsmätaren. Maximal murphyfaktor på den lilla magnetf-n. Tog 6 timmar innan det blev bra. Om Johanssons al-qaida-bombare fortsätter norrut och kräver att jag monterar av bakhjulet på under 3 sek annars spränger han raggarstatoil i östersund, så är jag ledsen. Raggarstatoil kommer vara ett minne blott. Allting jävlas.:mad:

Det blir till att börja tanka på OK istället då, ryktet säger att ökenkrigaren passerade Åsele på annandagen...

Se till att få upp lite bilder nu!:)
 
Här kommer väl mer eller mindre gårdagens inlägg i bilder...


Framskärm. (och på frågan varför det är plast runt framhjulet så var det pga att jag inte ville ha bromsolja på mina nylackade fälgar vid en operation).
1.jpg



Året var 1999. Star wars och långa skärmar var på modet. Nu är det strax 2009, så den måste bantas. Gjorde det och det blev lyckat, dock så fastnade inte det på bild...
2.jpg



Här följer en bild på gårdagens huvudvärk... Det som sitter i skivan är en magnet, och sensorn till denna borrade och gängade jag fast i hållaren till bromsoket. Detta är till hastighetsmätaren.
3.jpg



Montage av oljetempsgivare. Borrade upp ett föredetta kåpfäste för att få lite gods att gänga i.
4.jpg



Monterat. Hoppas det funkar.
5.jpg



Här är en bild på den nya oljereturen. Har ingen oljeplugg nu. Det ska inte läcka, det får bara inte...
6.jpg




To be continued.
 
Här byggs det visst en hel del. Snyggt blir det oxå. Hur funkar din oljeretur. Gravety fed eller pump? Blir lite avis när jag ser hur mycke du mellanrum du har mellan framhjul o ic.:gnissla
 
Tackar för alla vänliga ord, det är härligt att fortsätta jobba då :)

Den är gravity fed s.a.s. :) Kör med 14mm inv diameter på smalaste stället, säkert lite overkill men har funkat kanon. Ingen oljerök eller andra probs.

Jag har inte alls spec mkt plats... Man blir lite lurad. Hojen står på depåstöd, dvs helt utfjädrad gaffel, sen så har jag bytt till 60-profil på framdäcket. Gaffelbenen så långt ner det går. Inflyttad kylare (-10mm mot original, nu är spelet mellan topp och fläkt under 1mm). har styvat upp gaffeln ngt och klämt ihop laddröret som passerar bakom framhjulet så det är ovalt. Sänkt skärmen. Kapat skärmen. Distanserat upp laddkylet ngt. :)

Det tog ifjol vid hårds inbromsningar, hade tänkt slippa det i år, men det är tight. :crash
 
Tackar för alla vänliga ord, det är härligt att fortsätta jobba då :)

Den är gravity fed s.a.s. :) Kör med 14mm inv diameter på smalaste stället, säkert lite overkill men har funkat kanon. Ingen oljerök eller andra probs.

Jag har inte alls spec mkt plats... Man blir lite lurad. Hojen står på depåstöd, dvs helt utfjädrad gaffel, sen så har jag bytt till 60-profil på framdäcket. Gaffelbenen så långt ner det går. Inflyttad kylare (-10mm mot original, nu är spelet mellan topp och fläkt under 1mm). har styvat upp gaffeln ngt och klämt ihop laddröret som passerar bakom framhjulet så det är ovalt. Sänkt skärmen. Kapat skärmen. Distanserat upp laddkylet ngt. :)

Det tog ifjol vid hårds inbromsningar, hade tänkt slippa det i år, men det är tight. :crash

Aha! jag är fucked alltså, för jag har nog ett par cent mindre men det kanske är som du säger att man lurar sig.
 
Bladedge, det löser sig nog, det är ju bara att ta ett spännband och dra ihop framgaffeln, då ser du om det tar. :)

Har försökt montera på cutsen, men det är som att bakramen har blivit 4cm högre sen den blev lackad. Jag måste höra med pulverlackarn hur mycket färg han la på egentligen... :va

Gav mig på sidokåporna. Dom måste ha stått varmt till och krymt... Går inte dit nu, trots att dom gjorde det tidigare. Skumt. Kommer nog få göra som heliac gjorde på sin 1137T, och dela båten under och bredda lite, iaf om jag ska rymma ett avgassystem där under.

Trots motgångarna så har jag lyckats koppla in all el till bakljus och blinkers samt rensat upp elsystemet och tagit bort ett par km onödig kabel sen alla tidigare undertail/bakljus-byten. Det här med elsystem är ju lätt! (eller hur johansson :hihi )

Så här blev bakskärmen efter bantning iaf...
1.jpg



Har även börjar med instrumenteringen. Problemet är att mina nya fina mätare bygger så mycket på djupet, så jag skulle behöva försänka dom, typ halvägs genom reflektorerna till framljuset för att få dit dom... Gjorde en mall i masonit så jag slipper kapa fel så många gånger när jag väl ska ge mig på kolfibern.
2.jpg



Får se om jag hinner till garaget för att skruva lite imorrn.
 
Trevlig uppdatering som vanligt.:tummenupp

Visst är det kul att saker som passat, helt plötsligt int gör d! :huvet
Bladedge, det löser sig nog, det är ju bara att ta ett spännband och dra ihop framgaffeln, då ser du om det tar. :)

Har försökt montera på cutsen, men det är som att bakramen har blivit 4cm högre sen den blev lackad. Jag måste höra med pulverlackarn hur mycket färg han la på egentligen... :va

Gav mig på sidokåporna. Dom måste ha stått varmt till och krymt... Går inte dit nu, trots att dom gjorde det tidigare. Skumt. Kommer nog få göra som heliac gjorde på sin 1137T, och dela båten under och bredda lite, iaf om jag ska rymma ett avgassystem där under.

Trots motgångarna så har jag lyckats koppla in all el till bakljus och blinkers samt rensat upp elsystemet och tagit bort ett par km onödig kabel sen alla tidigare undertail/bakljus-byten. Det här med elsystem är ju lätt! (eller hur johansson :hihi )

Så här blev bakskärmen efter bantning iaf...
1.jpg



Har även börjar med instrumenteringen. Problemet är att mina nya fina mätare bygger så mycket på djupet, så jag skulle behöva försänka dom, typ halvägs genom reflektorerna till framljuset för att få dit dom... Gjorde en mall i masonit så jag slipper kapa fel så många gånger när jag väl ska ge mig på kolfibern.
2.jpg



Får se om jag hinner till garaget för att skruva lite imorrn.
 
Samlade mod hela lördagskvällen, så idag var det dags igen. Med lite våld och lite(läs: mkt) lamellskiva så lyckades jag faktiskt få på cutsen hyfsat. Lite småjusteringar återstår så är jag tillbaks till det läget jag trodde jag var i när grejjerna åkte på lack. Givetvis med bild när lyset är på för maximal show!

1.jpg



Sidokåporna verkade ju inte nog stora som sagt, så steg ett var den sk. heliac-modden, dels för att få lite mer space, dels för att det är lättare att jobba med en sida i taget än båda samtidigt i ett stort stycke.

2.jpg



Monterade en sida provisoriskt med ett par buntband och en skruv. När jag har kåpan där jag vill ha den i förhållande till toppkåpan så 1) tar kåpan i framhjulet vilket sliter onödigt på framhjulet, 2) den räcker inte till att täcka bakre delen...

3.jpg


Det som skulle sitta fint var om kåpan var ca 35 mm längre i sidopanelsdelen. Sååå, det är inget att fundera på(ju mer jag tänker, ju sämre tenderar det att bli :va ) utan det är bara att sätta kapen i min nya fina kåpa och dra isär den 35mm och plasta igen mellanrummet. Kapade lite poppigt så jag ska få lite större yta att plasta mot.

4.jpg




Hann precis lägg första lagret glasfiber, resten får bli på onsdag eller nån annan månad. Over n out.
 
Har följt ditt bygge här i tråden ganska länge nu utan att skriva något, men nu känner jag att de är dags:D

Fyfan vilken grym hoj det kommer bli när den är klar:tummenupp :tummenupp ser fram emot att se det färdiga resultatet:)
 
Har följt ditt bygge här i tråden ganska länge nu utan att skriva något, men nu känner jag att de är dags:D

Fyfan vilken grym hoj det kommer bli när den är klar:tummenupp :tummenupp ser fram emot att se det färdiga resultatet:)

Man tackar :)

Hoppas det inte jävlas så mycket för mig så jag får ihop den inom en någorlunda snart framtid. Har som sagt också en banhoj som behöver lite omsorg, som jag inte hunnit röra än... :(
 
Man tackar :)

Hoppas det inte jävlas så mycket för mig så jag får ihop den inom en någorlunda snart framtid. Har som sagt också en banhoj som behöver lite omsorg, som jag inte hunnit röra än... :(

Haha, en del har det jobbigt. Både en asgrym turbomoppe och en banhoj som vill ha omsorg:D Måste vara förjävligt..
 
Själv ligger man sjuk å har inte ens haft tid att komma förbi än! :huvet

Tänkte på en sak med en sån här turbo maskin. Hur håller allt?
Är det mycke skruva eller är det bara åka med lite tätare servicar eller?
ÄR SÅ SUGEN!!!!
En polare har startat egen firma och har därigenom köpt svarv och ska inom kort köpa en acdc tig. Fräs letas också men blir nog ett senare köp.
Vart lite surr i fyllan under nyår (vi hade ungarna allihopa så så full var man inte)
men han lovade att hjälpa till med bygget bara jag inhandlar en maskin att bygga på så nu är det väll igentligen bara att övertala frugan och försöka fixa sej tid.

Men ditt bygge kommer dock att bli en klass för sig! :tummenupp
 
Själv ligger man sjuk å har inte ens haft tid att komma förbi än! :huvet

Tänkte på en sak med en sån här turbo maskin. Hur håller allt?
Är det mycke skruva eller är det bara åka med lite tätare servicar eller?
ÄR SÅ SUGEN!!!!
En polare har startat egen firma och har därigenom köpt svarv och ska inom kort köpa en acdc tig. Fräs letas också men blir nog ett senare köp.
Vart lite surr i fyllan under nyår (vi hade ungarna allihopa så så full var man inte)
men han lovade att hjälpa till med bygget bara jag inhandlar en maskin att bygga på så nu är det väll igentligen bara att övertala frugan och försöka fixa sej tid.

Men ditt bygge kommer dock att bli en klass för sig! :tummenupp
Var det inte du som inte skulle ha sporthoj för att det går så fort med barn och allt. Då är det ju en klockren lösning att sätta turbo på maskinen :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top