Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date
Nu har man sträck läst som aldrig förr! Imponerande bygge :tummenupp
 
...börjar det inte snöa snart i pite?:7peta

:lidermeddig(

Mjo, inte långt borta nu...:gnissla Men då kommer ju massor med tid till att riva ner hojen igen!:tummenupp

Sätt dom på skotern !:mad::D
Skoter? Sysslar inte med sånt, men man kanske skulle börja fokusera på något motorvinternöje då man uppenbarligen inte är kapabel att få ihop en sommarmaskin.:huvet

Nu har man sträck läst som aldrig förr! Imponerande bygge :tummenupp
Man tackar!



Idag fick jag the kåpps. Lackeringen är nu 300 gånger bättre än sist. Doch så finns det dammkorn här och där samt att klarlacken runnit lite på ett ställe. Helt otroligt när man anlitar ett proffs. Nåväl, nu orkar jag dock inte tjafsa mer, lackeringen är riktigt bra i övrigt så jaja... Efter att jag lagt på dekaler så ska det på mer klarlack så det ska nog gå fixa till småtabbarna då.

Stresspass idag, men han polera sista på avgaspipan. Ska bara fixa några rostfria popnitar till slutburken så är det klart. Svetsade dit flänsen också.

1.jpg


Som sagt, knappt om tid idag. Men hann iaf kolla lite med fram och bakskärm hur det skulle bli. (Bara genier kan behärskar kaos eller hur var det nu igen:va)


2.jpg


Nästa pass blir nog på fredag vad det verkar...

Då ska toppkåpan målas svart invändigt, instrumentering fästas på något sätt, hastighetsmätaren fixas samt oljeretus drar + slutburken popnitas. Sen vettefan om det är så mkt kvar. Förutom att försöka få igång den förståss...:D
 
Hallelulja tråden lever!!
På med skoterskida fram o larvfot bak det blir snart högsäsong!

Efter sånna monsterstrul med lacken, kunde han med o ta betalt?

Fantastisk knullputs på pipan, speciellt med tanke på att den är svetsad på femtielva ställen:Bugar
 
Mjo, fick ju dom från lackeringen första gången i en mörk gränd, såg först när jag kom hem hur dåliga dom egentligen var, och då var han redan betald tyvärr. Och det faktum att han redan fått betalt var nog inte till min fördel...


Pipan var ett helsike, men det blev ju bra till slut :)

Har handlat lite grejjer idag, bland annat en slang till oljereturen. Behövde en slang med två rätt skarpa 90-böjar, 16mm inv. Inne på järnhandeln fanns det en enda slang klar i någon slags hoppets låda, i exakt rätt utförande! Ibland har man tur :)

Dock en fråga, min oljeretur kom lite olyckligt nära avgaspipan. Det är kanske 15mm mellan. Går det eller bör jag försöka isolera in den på något sätt?
 
Dock en fråga, min oljeretur kom lite olyckligt nära avgaspipan. Det är kanske 15mm mellan. Går det eller bör jag försöka isolera in den på något sätt?

15mm luft är inte för mycket, men det skall nog inte vara nån fara. Bara köra lite lugnt sista kilometern så pipan inte är 1050°C när du parkerar :brinnerup
 
Dock en fråga, min oljeretur kom lite olyckligt nära avgaspipan. Det är kanske 15mm mellan. Går det eller bör jag försöka isolera in den på något sätt?

Gör som en värmesköld på pipan om du kan med lite luft emellan, så strålar inte avgasröret rakt mot slangen. Fick göra så på mitt grenrör till wankeln, funkade kanon, och där kör vi 950grader ut genom grenröret...
 
Några 1050 lär jag inte ha iom jag kör på e85, men jag fattar vinken. Antar att det blir den beprövade trail and error-metoden som kommer få utröna hurvida det kommer gå. :hihi Synd att söla ner med olja ifall det skiter sig bara...

Edit: Värmesköld var inte en så kass idé. Tackar.
 
Edit: Värmesköld var inte en så kass idé. Tackar.

Jag gjorde det ganska enkelt för mig. Tog ett rör i samma dimenssion oxh skar ut et "sköld" av den, bockade ut den något så radien blev lite större, sen 2st M6/M8 muttrar svetsades fast på grenröret och så kunde jag skruva fast värmeskölden. Svårt att förklara, tror du fattar, men skulle fortf vara frågetecken så kan jag leta upp nån gammal gammal bild säkert... Men det får bli ikväll.
 
Jag oroade mig över att min kortpipa skulle smälta min kåpor som den ligger nästan emot. (3-5mm) Men johansson sa att det inte var nån fara för det var så stort tryckfall från turbinhjulet och ut i 3"tums pipan vilket sänker tempen. Han hade helt rätt. Jag har nu kört många mil utan några smälta kåpor!
 
Jag oroade mig över att min kortpipa skulle smälta min kåpor som den ligger nästan emot. (3-5mm) Men johansson sa att det inte var nån fara för det var så stort tryckfall från turbinhjulet och ut i 3"tums pipan vilket sänker tempen. Han hade helt rätt. Jag har nu kört många mil utan några smälta kåpor!

Puhh, tur det för annars hade jag fått äta upp det uttalandet...:)

Snyggt jobbat med hojen för övrigt, Noc! Synd bara att det är så gott som slut på säsong snart i norra delarna av landet, men då har du ju gott om tid att fixa allt småpyssel i vinter.
 
Puhh, tur det för annars hade jag fått äta upp det uttalandet...:)

Snyggt jobbat med hojen för övrigt, Noc! Synd bara att det är så gott som slut på säsong snart i norra delarna av landet, men då har du ju gott om tid att fixa allt småpyssel i vinter.

Tycker att ni får ordna upp någon trevlig tillställning där norröver så det finns en ursäkt att komma upp och hälsa på. (supa):D
 
Tycker att ni får ordna upp någon trevlig tillställning där norröver så det finns en ursäkt att komma upp och hälsa på. (supa):D

Jomenvisst, vi börjar hos mig och sen efter några groggar går vi över till Noc och fortsätter!

*icke världsfrånvänd stockholmare-mode OFF*

Jag har runt 70 mil upp till honom, så det blir nog lite lurigt. Du är välkommen till Östersund när som helst ändå!:)
 
Jomenvisst, vi börjar hos mig och sen efter några groggar går vi över till Noc och fortsätter!

*icke världsfrånvänd stockholmare-mode OFF*

Jag har runt 70 mil upp till honom, så det blir nog lite lurigt. Du är välkommen till Östersund när som helst ändå!:)

Haha, tänkte precis samma sak, för jag och Johansson är ju i princip grannar:D

Men du har helt rätt i att det vore trevligt att träffas och ljuga lite :fyllisar

Handlar det bara om ljugandet så skulle det säkert gå utan större problem att träffas nån gång när man ändå är i storstan.

Ett litet turbomeet borde ju annars gå fixa i t.ex. Sundsvall, så kan ju iaf norra halvan av sverige kunna masa sig dit :) Iofs så åkerman ju land och rike runt för bankörningen, är ju bara att kasta in turbohojen och ett par flak bellman, så kan våldgästningen börja.:yoparty


Idag har det blivit en snabb sväng i garaget. Har hunnit provmontera kåporna lite snabbt, mest för att kunna börja spåna på hur jag ska göra dekalerna. Sen ska dom klarlackas en par varv till innan det är klart!
Ena sidokåpan passade inte nu efter lackeringarna, lacken har blivit för tjock så den går inte ihop nog med toppkåpan. Så blir att slipa ur baksidan lite mer.

Nåväl, kastar upp några bilder(Sadel, lysen etc är inte riktigt på plats...) Tror det kan blir riktigt bra till slut iaf =)
1.jpg


2.jpg



Här är också en bild på hur jag blev tvungen att dra oljereturen. Rätt nära, så kommer nog bli en sköld av något slag iaf på närmaste stället.


3.jpg


Listan börjar bli farligt nära fullbockad nu...(Pucken :7peta)
4.jpg
 
Grym snits Du har på bygget:tummenupp

Du ser ju ut att hinna med jungfruturen innan skotern ska dammas av:)
 
Ser riktigt snyggt ut!! Fint att kolla lite bilder så man får mer koll inför sitt eget turbobyggande. Måste bara hitta något garage här i pite först..
 
Grym snits Du har på bygget:tummenupp

Du ser ju ut att hinna med jungfruturen innan skotern ska dammas av:)

Jo, hoppas det! Har faktiskt 2 veckor ledigt nu så kan blir lite mer tid i garaget till veckan vad det verkar. Måste bara hitta en nice design på kåpdekalerna så dom blir klara så fort som möjligt.

Tack för de värmande orden, nästa år får vi dra ut och bomba pites vägar!:tummenupp

Ser riktigt snyggt ut!! Fint att kolla lite bilder så man får mer koll inför sitt eget turbobyggande. Måste bara hitta något garage här i pite först..

Tackar! :)
Trevligt med fler turbohojar! :tummenupp Vilken hoj blir det att bygga på? Klar till sommarn? Upp med en tråd! :7peta
 
Last edited:
Tackar! :)
Trevligt med fler turbohojar! :tummenupp Vilken hoj blir det att bygga på? Klar till sommarn? Upp med en tråd! :7peta

Det är den gamla fzan som byggs om med fighterstuk och turbo. Tyvärr har det dragit ut på tiden pga studiemedel och annat som begränsat men nu har jag börjat jobba igen så nu har man lite pengar att bygga för. Dock ska jag ändå bygga ett budgetbygge (men såna har en tendens att spåra ur har jag hört).
 
Det ser ruggigt lovande ut!:tummenupp

Till sommaren måste vi skramla ihop oss till en ryggdunkar-och-pilsnerdrickarafton någonstans, tyvärr finns det inte tid till att bygga snurra på hojen tills dess men jag kan i alla fall stå i ett hörn med en dumstrut på huvudet och blanda groggar åt storpojkarna med laddtryck.
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top