Coolt..
gthyni, du råkar inte sitta på någon länk till en infosida om den där? Är det en centrifugalkompressor? Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är klart den också snor lite, men inte lika mycke!gthyni skrev:Turbo "tallar" också,
du tror väl inte det är gratis att täppa till avgasröret.
Ofta kan en remdriven kompressor var nog så effektiv
och ekonomisk t.ex. på V-motor där det kan blir mycket
rörkrökar för att få en bra turbo, och plats har vi inte i överskott
på en MC.
Ketchup kan vara kul, men inte så användbart.
I stort sett ja.Ugluk skrev:Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?
Ugluk skrev:Coolt..gthyni, du råkar inte sitta på någon länk till en infosida om den där? Är det en centrifugalkompressor? Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?
Går tankarna till rectum ??[KoRn] skrev:Plenum ??
![]()
Du glömde en viktig sak: ingen turbolag som ställer till det.gthyni skrev:En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.
bebbe skrev:Har för mig att marklund håller på att knåpar på en kompressor till busan, kan tänka mig vilket ruskigt botten drag man borde kunna få på en sådan![]()
gthyni skrev:I princip är komponenter samma som
i ett turbobygge (plenum, waste gate etc) bara kompressorhus och
drivningen (rem istället för rörkrökning) skiljer.
En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.
Fattar inte ett dyft. Har du lust att förklara vilka tryck o skillnader du menar, vore jag tacksam.NLR skrev:....möjligt att uppnå en positiv
tryckdifferens över gasväxlingsystemet hela vägen till maxvarv på en hyfsat optimerad turboinstallation. På min busa motor tex ,så hade vi ca 0,9 bar i positivt deltaP....
Jomenvisst , laddtrycket i mitt fall var 0,9bar över avgasmottrycketulf_lundin skrev:Fattar inte ett dyft. Har du lust att förklara vilka tryck o skillnader du menar, vore jag tacksam.
/u
[KoRn] skrev:Tjena !!
Är himla sugen på turbo-hoj till våren. Problemet är bara att jag vill ha en V-twin räser...
Funkar den kombinationen ??
Ni som har eller ni som sett nått, berätta !!
Tack..
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |