turbo på tl1000??

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
går det sätta turbo på en suzuki tl1000 motor? har sökt och försökt hitta nån som har gjort det och fått det att fungera. är lite sugen på och sätta turbo på min starholk men jag vill inte plocka isär motorn och modifera nåt. skulle vara kul om man kunde plocka ut 30-40hk till. nån som har några ideèr.
 
Varför inte kompressor? Ballhetsfaktorn är ju mycke högre, samt botten vridet på tex en roots är ju fantastiskt. Sätt den framför motorn som karling o grabbarna
 
nja. kompressor blir ju så dyrt. ett turbo aggregat blir ju mkt lättare och hitta ett billigt. har försökt och hittat nåt om turbo på tlzone.net men har inte hittat nån som gjort det. bara massa tjöt om att det inte går för avgaspulserna bla bla. klart det går. finns ju massor med v-twinnar med turbo. undrar vad det är för aggregat man ska använda?
 
med den grundkompen så går det säkert bra att sätta på en turbo,bara du väljer att köra på metanol
 
har läst igenom lite trådar som satt turbo på sv1000. men det var inga seriösa byggen direkt. dom rekomenderade att använda ett k03 aggregat. kan det vara rimligt.
 
Inga problem alls detta där. Jag skulle satt dit samma som jag åker med på 650ien singelmotor!! Jag har numer inga problem med pullser . td04 t12 5an avgashus det räcker för minst 170+ hk!! Och svarar som en huggorm + ger lite avgasmotstånd som är viktigast speciellt på tvinn och singels .. ex jag ska ju ha ut 650cc och ca 130hk på 1 bar . och du ska ju bara ha ut 500cc åt gången så det blir ju perfeckt:tummenupp Bygg också så stort plenium du helt enkelt får platts med gärna 4 liter men funkar med midre neråt 2 liter bara lite oroligare/kortare närvösare laddtid och något mer svårbestyckat. Som sagt kör e85 och ingen ic då har du tillgång till hutlös effekt!! 1 bar kan du säkert ladda vdå om kompförhållet org ligger på 10-1???? vad blir det i hk? närmare 200 borde det bli :yoparty Klar det håller byt fjädrar i kopplingen bara till starkast möjliga.!!
 
tack för tippset. jag har ju redan en luftburk i plåt som jag tänkte ha som plenium. får räkna lite på¨den men den kan nog rymma 3liter. är lite svårt och göra större för det är lite ont om plats. jag läste i nån tråd att veven bara skulle hålla för 150hk. låter lite lite tycker jag. jag är ju i och för sig inte ute efter mkt effekt. jag tycker mer att det är en rolig grej. min hoj är ju inget man åker omkring busåker med. den svänger ju inte så lätt med det breda bakdäcket. he he
 
Last edited:
tack för tippset. jag har ju redan en luftburk i plåt som jag tänkte ha som plenium. får räkna lite på¨den men den kan nog rymma 3liter. är lite svårt och göra större för det är lite ont om plats. jag läste i nån tråd att veven bara skulle hålla för 150hk. låter lite lite tycker jag. jag är ju i och för sig inte ute efter mkt effekt. jag tycker mer att det är en rolig grej. min hoj är ju inget man åker omkring busåker med. den svänger ju inte så lätt med det breda bakdäcket. he he

Största problemet med TL1000S är att dom får bristande smörjning... pga bakhjulsåkning. SÅ att... är du inte så road av det så ökar möjligheten betydligt att få det att hålla.

150hk???
Genom traditionell trimning, eller med turbo?
Varvtal är ALLTID ett problem vs hållbarhet.
Turbo ger ju effekt tämlighen lågt i varvtalsregistret...
Ökar också möjligheten till att det håller.

Bra tilltagen oljekylare är också bra för hållbarheten.

Att ta ut 50 hk till med E85 utan IC borde vara rimligt utan att öppna motorn.

Mats
 
jag läste det i nån amerikansk tråd om att motorn inte skulle hålla. det låter ju konstigt. tlr har väl 135hk original. bakhjulet? nä , det blir inte lätt med min långa ram. tror nog inte kan få framhjulet och marklyfta ens. jag har ju remdrift också så det är väl den som pajjar först skulle jag tro. vart kan man ett sånt där aggregat som Boost 3 har.
 
Hört att dem är lite kinkiga och får lätt problem med vev och vevlager men vore kanonkul om du körde på!


jag läste det i nån amerikansk tråd om att motorn inte skulle hålla. det låter ju konstigt. tlr har väl 135hk original. bakhjulet? nä , det blir inte lätt med min långa ram. tror nog inte kan få framhjulet och marklyfta ens. jag har ju remdrift också så det är väl den som pajjar först skulle jag tro. vart kan man ett sånt där aggregat som Boost 3 har.
 
Leta ett Mitsubishi Td 04 16T i stället Blocket brukar det finnas

Skulle helt klart trycka dit en intercooler


PLENUM heter det


PC3a samt hub + Mapsensor för bränslet / laddtryck


(Marklund kör 16t på V-rodarna)

Hör lite med honom någorlunda samma koncept
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top