Turbo på Suzuki SV 650? Förstärka koppling?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Någon som testat överladda denna hoj, eller trimmat överhuvudtaget?
Tips på hur man förstärker koppling med mera?

Kopplingen behöver bara starkare fjädrar so håller det. Jag tar ut över 125hk på min xr 650 enstånka på helt org koppling förutom extra starka fjädrar från Suzuki gsx 750 88a Evnt passar dom fjädrarna även din koppling.

Och det är ingen fara att turbomata den twinnen. Håll bara på några tumreglar så funkar det klockrent.

Stort plenium minst 3L
Stor turbo typ en som klarar från 150-200hk även om du bara vill ha 80-100 hk.

Och bygg gärna för e85 så slipper du krångel med intercooler.

Ok låter vettigt, är bara plocka isär o mäta fjädrarna då så finns det säkerligen att få tag i lämpliga?
Jag har hört att man kan trycka i en extra lamell, är det sant? (Då behöver man väll även en extra stållamell/mellanlamell?)

Din SV650 använder 6 långa fjädrar i stil med busan, mc-xpress eller motospeed är nog ställena att fråga. Extralameller förspänner bara fjädrarna lite mer. Du får förmodligen inte plats med mer än en extra stållamell. Monterar du ett FÖR tjockt lamellpaket kommer tryckplattan att förlora kontakten med inre hubben och kopplingen slutar att fungera helt och hållet.

Jag köpte en cross en gång som dom hade fulat till kopplingen med extralamell och resultatet blev att dom förtörde kopplingskorgen, då yttersta lamellen inte gick i riktigt och därmed slipade ner ytterkanten på korgen. Dessutom slirade ju kopplingen ännu mer på grund av att skiten inte passade. Så jag tycker rent spontant att starkare fjädrar låter som en betydligt säkrare och bättre idé.

Har bara läst det på olika forum och en del säger att veven håller bara för ca 85 hästar, andra skriver vevstakarna..Men den tål inte så mycket tydligen.Kommer nog testa den hårda vägen, fast utan turbo..
ps. fast jag kommer nog inte upp i 85 hästar...

Last edited:
När man bygger hus o liknande konstruktioner brukar man ju räkna med åtminstone 5ggr hållfasthetskravet, men varför man inte gör det på bilmotorer t.ex. vet jag inte, det låter ju ganska klent att en motor som ska leverera 70hk inte tål mer än 85 :)
Vevstakar är ju lite enklare att byta ut än vevaxeln även om allt går ifall man vill, blir lite dyrt då bara :)

När man bygger hus o liknande konstruktioner brukar man ju räkna med åtminstone 5ggr hållfasthetskravet, men varför man inte gör det på bilmotorer t.ex. vet jag inte, det låter ju ganska klent att en motor som ska leverera 70hk inte tål mer än 85 :)
Vevstakar är ju lite enklare att byta ut än vevaxeln även om allt går ifall man vill, blir lite dyrt då bara :)
Kraftigare prylar betyder tyngre prylar, och ju tyngre motorn är desto varvovilligare och tråkigare blir den. Dessutom ökar ju totalvikten, och varför ska dom bygga en motor som håller för 350hk (5x70hk) när dom bara plockar ut 70, känns ganska onödigt.

det där är ganska osant, jag har själv några modeller smidda h-stakar som ligger här dom väger ca 600 gram inkl bultar dom håller för iaf 200hk/cyl medans orginalstakarna i gjutjärn väger strax under 1kg till en 4cyl bilmotor på orginal ca 100hk dvs 25hk/cyl, så har motorerna sett ut från 50-talet fram till 90-talet.
Orginalstakarna håller för ganska mycket effekt endel även dom från 70-talet om dom är i bra kvalitet o man inte spikar motorn men att en sak blir mer hållbar bara för man tillför vikt är inte sant.
dessutom kan man få en vevaxel betydligt lättare än orginal som håller för mer effekt o varv.
en motor blir inte så mycke mindre varvvillig bara för grejerna väger det beror mer på kamaxel/axlar, svänghjul o flöde.

det där är ganska osant, jag har själv några modeller smidda h-stakar som ligger här dom väger ca 600 gram inkl bultar dom håller för iaf 200hk/cyl medans orginalstakarna i gjutjärn väger strax under 1kg till en 4cyl bilmotor på orginal ca 100hk dvs 25hk/cyl, så har motorerna sett ut från 50-talet fram till 90-talet.
Orginalstakarna håller för ganska mycket effekt endel även dom från 70-talet om dom är i bra kvalitet o man inte spikar motorn men att en sak blir mer hållbar bara för man tillför vikt är inte sant.
dessutom kan man få en vevaxel betydligt lättare än orginal som håller för mer effekt o varv.
en motor blir inte så mycke mindre varvvillig bara för grejerna väger det beror mer på kamaxel/axlar, svänghjul o flöde.

Tror nog att samtliga av dina vevstakar är smidda. Vevstakar i gjutjärn är inte möjligt.

@larsat: Kolla med nån som kan det här med seriös turbotrimning, som t.ex. Andersson turbo här på SH, han kan nog ge dig ett ärligt utlåtande o om det ens är nån ide' att stånga sig blodig på just en SV650...
Jag faktiskt lite förundrad av ditt hojval för ett problemfritt o välfungerande turboprojekt, varför just en SV650??

För att "enkelt" få ut dubbla effekten o minimalt med strul/motorras osv. Varför inte bara försöka skohorna i en SV1000S motor i ditt befintliga chassie, istället!! :D

Edit:@larsat: Det är som du säger "ett känt Volvo-fenomen" m 5-10 faldig säkerhet (läs:osäkerhet) som man normalt bara återfinner i bl.a. hisskonstruktioner typ skyskrapor i US. Sport-mc tillverkare kan ju inte det pga. vikten, hur kul är en SV650 om den väger 220kg?

Ähhh, om du verkligen gillar Suzuki, tjöp en Hayabusa o mecka på färdigutprovat turbokit. Du vet väl om, att just denna Suzuki har faktiskt det du söker efter: en VOLVO-motor... :yoparty

Last edited:
Om du läser min parallelltråd så förstår du varför jag vill ha en skapligt liten motor att utgå ifrån, en bilmotor är ju aldrig några problem att dubbla effekten i så varför skulle det inte gå med mc motorer?
Jag känner till folk som kör runt med över 1000 häst, kanske 11-1200 i en motor som orginal lämnar 155, men det är ju volvo ;P

Förresten hörde jag att rättsteknikerna i stockholm nu konstaterat att självmordsbombaren där uppe dog av för tidig utlösning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman