turbo på moppe?

den så kallade turbo till moppar heter typ Expansionsbox eller nåt liknande, min polare har sådan men ej på!
 
och vad är det då... ett bättre avstämt avgasrör med en liten elfläkt kopplad till luftburken eller?
 
finns ju en tråd med en länk till NOS till moppar här på forumet ska se om jag hittar den! coh då borde det ju finnas turbo också tycker jag! värkar inte helt otroligt :fakta
 
Last edited:
EU-moppe får väl bara gå i 45km/h? OM man har reg.skylt och förarbevis.
Verkar väldans onödigt med en turbo då. :confused:
 
Gustav1 skrev:
EU-moppe får väl bara gå i 45km/h? OM man har reg.skylt och förarbevis.
Verkar väldans onödigt med en turbo då. :confused:

Jo... fast å andra sidan, det är väldigt lätt att glömma bort hur snabbt ens egna moped gick "back in the days" när man diskuterar sånt här.
 
Jag skulle inte vilja åka på en moped i 170 knyck... det lär ju vara ganska ostadigt i de hastigheterna. Sen gör det ju inget om man lägger pengar på bromsarna också så man får stopp på skrotet. :fakta
 
Min Zündapp gjorde 31km/h i nerförsbacke.
Förmodligen är detta anledningen till att jag tycker det är dumt att köra moped för fort. Jag är väl avundsjuk. :rolleyes:
 
xplojt skrev:
den så kallade turbo till moppar heter typ Expansionsbox eller nåt liknande, min polare har sådan men ej på!

Expansionsboxen har ingen som helst överladdningsfunktion, den gör bara att motorn får mer luft till förfogande...
 
En turbo på en tvåtaktare borde ge en högst marginell effektökning tycekr jag. Ökar man trycket för att pressa in mer bränsleblandning pressar man ju bara det rakt ut i avgasssytemet då det är fritt blår ut dit när insuget är öppet. Om man stämmer av pipan för turbomatning kanske man skulle kunna få en viss liten ökning i effekt, men jag tror, utan att vara expert på området, att det handlar om en väldigt liten effektvinst mot vad man får på en fyrtaktare iaf. Tror det finns bättre sätt att skrämma upp en tvåtaktare.
 
En kompis på moppetiden kopplade en stor jävla tratt till luftintaget för att fartvinden skulle ge överladdning :D

Hoho, den k-50:in skulle ni sett. Sissibar och läderfransar runt hela limpan, "saab turbo"-märken på tanken (plus annan dekaltrimning som "ingen post i denna låda" och "stoppa sportetern"), glidarstyre och lilametallic lackning (slipon lackat "adidas"). Framlyktan var bytt till en ganska rejäl mc-lykta och "porrbelysningattiraljer" satt lite här och var...

Men den gick bra, hade 70 sådär när jag åkte bredvid på 125:an.

/Martin
 
dumbo skrev:
En turbo på en tvåtaktare borde ge en högst marginell effektökning tycekr jag. Ökar man trycket för att pressa in mer bränsleblandning pressar man ju bara det rakt ut i avgasssytemet då det är fritt blår ut dit när insuget är öppet. Om man stämmer av pipan för turbomatning kanske man skulle kunna få en viss liten ökning i effekt, men jag tror, utan att vara expert på området, att det handlar om en väldigt liten effektvinst mot vad man får på en fyrtaktare iaf. Tror det finns bättre sätt att skrämma upp en tvåtaktare.

de 2t med reedventiler i insuget sägs hålla för lite laddtryck.
en rd350 tog de ut 90hk med turbo iaf.
Överströmningskanalerna skulle annars tömma allt övertryck fort som fan.
på en moped trir jag knappt det är lönt och de som verkligen tror på anonsen i denna tråden är uppskrivna på en dummerjönslista.
 
Jag har väl tagit ut typ 90BHP ut RD350 utan turbo så... Vill minnas att tävlingsversionen hade något sånt.
 
struntprat tävlingsversionne hade inget sånt.
de tävlade bara i nån 400cc klass i början av 80-talet, skulle tro att de flesta kanske hade trimpipor o kanske lite portat då.
Inga 90 hästar på långt håll, tro mig jag har haft en portad med rör o förgasare + portning. Sen kanske jag underdrev effekten på den turbomatade med, står om den i nån mc-tidning iaf.
 
Turbo fungerar utmärkt på tvåtaktsmotorer, det finns ett stort antal snöskotrar som bevis på det. När det gäller turbo på moppe så lär nog det största problemet vara att hitta en tillräckligt liten turbo, om någon sponsrar mig med en turbo som är lagom för 25-30 Hk och helst har inbyggd oljereservoar (alltså, inte behöver kopplas till ett externt smörjsystem) så bygger jag turbomoppe på direkten...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top