Turbo på GSX

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Hej alla!

GSX motorn har lågt oljetryck på grund av att veven är rull-lagrad. Efter att ha läst lite på olika forum har jag förstått att man bör ha en extra oljekälla med högre tryck som smörjer turbon, för att uppnå hållbarhet på moderna turbos (krävs ej till gamla Rayjay). En lösning jag sett är att använda elektrisk oljepump typ Shurflo eller Weldon vilket antagligen inte fungerar så bra på gata med gsx:ens redan hårt belastade elsystem.

Finns det någon annan lösning på olje problemet?
Har någon byggt en mekanisk pump som drivs från veven?

Tack på förhand.

/Kristian
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
krigus skrev:
Har någon byggt en mekanisk pump som drivs från veven?

Hade du varit på Tullinge i helgen hade du kunnat kika på en GSX med mekanisk oljepump på högersidan, monterad på änden av vevaxeln. Elektriska är väl inte så där direkt roliga att ha å göra med iom den höga strömförbrukningen.
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Har för mig att jag sett någon bild med turbo gsx där pumpen satt monterad på högra sidan av veven men hittar den inte igen.

Såg du hur pumpen drevs ?

/Kristian
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Har för mig att de tidiga marklundpumparna var 125:a oljepumpar som svetsades på högra motorkåpan o drevs med en adapter som var sexkantig likt en insexnyckel
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Prexis som Ktmjacke skriver, finns en pump från Yamaha RD 125 som använts, men Marklund använde den för att suga olja tillbaka till tråget på dom tidiga turbokitten.

Vill man ha högre tryck till aggregatet så kika på lite olika kugghjuls pumpar som finns på hydralfirmor. Det som är det fina på gsx'en är ju att det inte finns någon olja vid tändningssidan så det är ju lätt att bygga en pumpdrivning där.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det går alldeles utmärkt att strypa flödet från pumpen på äldre gsx motorerna å på så sätt skapa ett högre tryck som man använder för turbo å kammaxlarna

jag har receptet på denna mod om det är intresant

dränagepump kan bli aktuellt ändå beroende på vilken höjd turbon hamnar

Peter
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Peter,
din lösning låter mycket intressant. Har du lust att dela med dig av ditt recept?

Jag kommer att försöka placera placera turbon så högt att jag slipper montera pump på returen. Sitter det någon annan pump än tvåtakts oljepumpen på rd:n eller var det denna som användes för returen?

Skall hur som helst också titta runt lite på hyralikfirmor efter lämpliga pumpar.

En variant på smörjningen jag funderar på är i grova drag:
En ganska enkel lösning som kräver en del tid i verkstan skulle nog vara att göra ett nytt bakstycke med olje inlopp och utlopp till en vanlig gsx pump och montera den så att den drivs direkt på veven. De problem jag kan tänka mig med denna lösning är att pumpen varvar ungefär 2 ggr högre än normalt samt att pumpen kan läcka olja vid axellagringen på drevsidan, sitter ju normalt inne i motorn där det inte gör så något om den läcker lite. (Bild på pumpen från bikebandit http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/partsbandit/showschematic.asp?dept_id=1030324)
Vad tror ni om denna lösningen?

/Kristian
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Det enklaste måste vara att göra som Andersson säger, dvs strypa flödet till rulllagren för att få oljetryck till turbon.

Jag har själv haft samma problem med oljetryck på en gammal Gpz 1100 (också rullagrad vev). Ja försökte med lite olika lösningar med pump på tändsidan av vevaxeln, Ingen av dem var speciellt lyckad (skulle kunna skriva en rolig historia om dem). Jag litade inte riktigt på dem som sa att det gick bra att strypa flödet till lagren för att få tryck till topp och turbo, man var ju orolig för at ta bort smörjning. Med facit i hand så var det fel, de flesta gammel GPz och Gsx anväder de metoden och jag har inte hört att de ska vara några problem, nån annan som känner till problem med den metoden?

Jag monterade istället en pump i tråget från en gammal XT av något slag.
Pumpen drivs av den ordinarie oljepumpen via en förlängd axel. XT pumpen är ju från en torrsumps motor så det är egentligen två pumpar i en. Trycksidan till turbon och den andra till retur olja från turbon.
Lösningen fungerar bra men är j-ligt tidsödande och krånglig att tillverka.

Om du kör med "strypmetoden" så har du dessutom friheten att kumnna montera en returpump på vevaxeln ändan, vilket kan vara mycket smidigt för att få till ett snyggt grenrör med turbon "högt" monterad, ger dessutom plats för hur stor turbo som du önskar Ger dessutom mer plats för IC, oljekylare mm framför motorn.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
andersson turbo skrev:
Det går alldeles utmärkt att strypa flödet från pumpen på äldre gsx motorerna å på så sätt skapa ett högre tryck som man använder för turbo å kammaxlarna

jag har receptet på denna mod om det är intresant

dränagepump kan bli aktuellt ändå beroende på vilken höjd turbon hamnar

Peter
Tjena Peter. Ditt recept på strypningen till dom gamla gsx motorerna är det något du skulle kunna avslöja ev lägga upp en bild om du har tillgång till en sådan. :Bugar :Bugar
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
Nu när det ändå snackas om det. Funderade också på en extra pump till min gpz 750 men min ide var mest att få ner värmen. och om det skulle hända nåt i lådan så slipper jag ha den oljan i turbon. om jag gör detta kan jag då montera turbon i vilken höjd som helst eller behöver jag ändå tänka på returen. var bör man ligga i oljetryck till turbon? räcker det med 5-6 kg eller ska man brassa på mer?
 

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
hej vet att tråden är gammal men undrar om någon vet vad det ska vara för olje tryck till en ihi rhb 32 turbo? och om det kan läcka olja in i innsugs huset vid för lågt eller för högt olje tryck?
 
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Letar ny hoj
Modern kullagrad turbo?

Petar in ytterligare fråga/fundering denna gamla tråd. Skulle det gå att komma runt problemet med extern oljepump eller mod av befintligt smörjsystem genom att använda en modern kullagrad turbo, då dessa sägs behöva betydligt lägre tryck och oljeflöde än en glidlagrad?

/ Anders

hej vet att tråden är gammal men undrar om någon vet vad det ska vara för olje tryck till en ihi rhb 32 turbo? och om det kan läcka olja in i innsugs huset vid för lågt eller för högt olje tryck?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top