Turbo på Gixxer600-04??

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
På grund av att man har en hel & komplett motor (grenrör, kylare, växellåda) hemma till en Gsxr600-04 som bara ligger o skräpar har man börjat fundera på turbo :3freak (Att man läst många trådar på SH gör ju inte att suget försvinner)

Vilken typ av turbo skulle man kunna använda?
Är det genomförbart till rimlig kostnad?
Ca kostnad? (Om man gör flänsar o all rördragning själv)
Körbarhet? Min 600:a gillar att varva :) (maxvarv ca 15500...)
Skall man sänka kompet? Hur mycket? Behöver man hårdare kopplingsfjädrar?
Fördelar resp. nackdelar?
Kan man köra en sådan här hoj på bana??
Tillförlitlighet?? Vilket laddtryck kan man köra med?
Siktar på ca 200 hk (på veven, har 120 hk orginal)
Hur mycket väger ett sådant här Turbo kit, ca??

Kommer ihåg att det fanns nån filmsnutt för ett par år sedan med en norrman på en gsxr600-98 TIC som gick rätt så friskt:)

Last edited:
Bygg, bygg, bygg!!!!! :banana :banana Jag kan kanske inte svara på alla frågor, men kanske ge lite svar iaf.
Ang. turbon så finns det väl moderna aggregat som inte är alltför stora. Tänkte på Garretts GT17 och liknande. GT17 sitter i Saab 9-3 och 9-5 (inte aero) Räcker väl till runt 230 hästar och är ganska lättdrivna. Jag kör med Mitsubishi TD04-16T men det är nog för stort för en 600. Iofs varvar du ju ganska mycket mer...

Det behöver inte kosta multum att bygga turbo. Jag byggde mitt turbokit för runt 15000:- i material och delar. Snidade grenrör själv och lejde bort plenumbygget. Köpte begagnat cylinderpaket med kolvar och andra fuggar. Pump och regulator kostar runt 2000.- hos Marklund, men din har väl sprut så då behöver du inte det. Kanske pumpen. Du behöver ju inte handla cyllar och fuggar heller så du sparar ju lite där. Marklund (mc-xpress) har någon som kallas Electronic fuel injection box till insprutsmotorer. Kör med originalsprut och använder detta som ett fullt justerbart piggybacksystem som ger tillskott vid laddtryck. Kostar 6000:-

Jepp, sänk kompet! Annars kan du inte ladda mycket alls... de har väl ganska högt komp från början. Sänks med cylinderfotsspacer eller andra kolvar. Spacern kan man såga till själv eller köpa färdig (om det finns till din) Jag gav 440:- för min hos Marklund.
kraftigare kopplingsfjädrar behövs nog. Jag har kraftigare fjädrar + extra brickor i min.
Marklunds kit till 97-00 ska ge 160 på hjulet (90 original). Vet inte vad din ger original men 180-190 på veven ska väl kunna gå med turbo iaf.
Vikt kanske 10-15 kg ungefär.

/lahi

Har för mig att jag har 12,5 i komp. Har som sagt 120 hk orginal (på veven)
väger det inte mer än 15 kg totalt (hela turbo paketet) då är det inte så farligt ju.

Det här med justeringen av insprutet samt tändningen, kan man göra det med en PC3?? Räcker denna?

Extrapumpen till bränslet är väl absolut nödvändig p.g.a den ökande bränsleåtgången, eller hur? Men hur styr/justerar man dess flöde? Eller det behöver man kankse inte göra? Den lämnar ett konstant högt flöde??
Wastegate? Vilken typ?
Vilket laddtryck tror du att man kan köra med utan att det går sönder??

Mellan tummen och pekfingret, så bör du få lite drygt 200 hk på veven om du laddar 1 Bar. Sänk komp till ca: 8,75:1 - 9.0:1, använd intercooler.
mvh
R1 T

Last edited:
Jag är lite nynas i dessa sammanhang, men den hjälpen jag fått här på SH så kan du inte ha högre komp än 8.1 om du ska ladda 1bar, detta skall ge 13.5 i komp vid laddtryck, vilket är gränsen för vad vanlig macksoppa skall klara av.!!

:tummenupp Men bara bygg, det är ju skit coolt.

Kolla in E85 tråden o fundera på det här med intercooler.

Face your fears live your dreams

maxximus skrev:
Har för mig att jag har 12,5 i komp. Har som sagt 120 hk orginal (på veven)
väger det inte mer än 15 kg totalt (hela turbo paketet) då är det inte så farligt ju.

Det här med justeringen av insprutet samt tändningen, kan man göra det med en PC3?? Räcker denna?

Extrapumpen till bränslet är väl absolut nödvändig p.g.a den ökande bränsleåtgången, eller hur? Men hur styr/justerar man dess flöde? Eller det behöver man kankse inte göra? Den lämnar ett konstant högt flöde??
Wastegate? Vilken typ?
Vilket laddtryck tror du att man kan köra med utan att det går sönder??
Sänk kompet till mellan 8:1 och 9:1 ungefär. Det där med justering av sprut och tändning på en insprutarhoj har jag inte en aning om! Kan fuggar bättre :hihi Men PC3 måste ju funka i det oladdade området. Men hur man sänker tändning och fixar och donar vid laddtryck med soppapump och piggy-backsystemet (extrasprutet) tar vid vet jag inte. Andersson turbo kör väl med sprut tror jag. Hör med honom eller ring Mc-xpress (Marklund). Mycket bra att ha och göra med, trevliga och hjälpsamma.
Pumpen funkar väl som på en bil, ett jäkla flöde och så forsar soppan förbi alla spridarna och sen tillbaka i tanken igen och så tar spridarna vad de behöver. Sitter en regulator på slutet som justerar trycket.
Ang. wastegate så kan du ju använda den som sitter integrerad på turbon. Brukar funka bra.
Hur mycket du kan ladda vet jag inte, men det märker du :hihi Men runt kilot ska nog gå! Om grejorna i en så modern motor håller. Gammelgixxers tål ju nästan hur mycket som helst :hihi

Faster skrev:
Jag är lite nynas i dessa sammanhang, men den hjälpen jag fått här på SH så kan du inte ha högre komp än 8.1 om du ska ladda 1bar, detta skall ge 13.5 i komp vid laddtryck, vilket är gränsen för vad vanlig macksoppa skall klara av.!!

:tummenupp Men bara bygg, det är ju skit coolt.

Kolla in E85 tråden o fundera på det här med intercooler.

Face your fears live your dreams
Jag kör med runt 8,3:1 och laddade 1,1 innan och ~1,3 nu. Kör på 98 oktan utan problem. Iofs fläskar jag på med mycket soppa, men ändå.. laddtrycket skenade iväg lite i helgen pga. att kåpan hade skavt hål på en liten slang. Lite klantigt kanske... Laddtrycksnålen gick utanför skalan, en bit förbi 1,5 bar... jävlar vad det gick... oförberedd powerwheelie i 5:an i 260, sen fick jag släppa eftersom det blev lite väl högt :3freak Både laddet och med hjulet. Men den spikade inte ett dugg! Den bara öste på utan bekymmer! Så det gick hur bra som helst, men jag vill inte ladda så mycket. Är rädd om min motor...

Mest risk för spikning är det vid varvtalet för maximalt vridmoment och blir mindre och mindre ju mer man varvar. Spikningen hinner då inte bygga sig så stor så att flamfrontens krock blir snarlik bil/hund än bil/bil - samtidigt som den motorns effektivitet minskar med ökat varvtal pga av bl.a. mottryck i turbinen och hopers andra parametrar. Spikning är det trots allt risk för att man har, även om man inte hör den - dvs om man överstiger en effektiv kompression av 13.5:1 med 98 oktan. Dumt att chansa... speciellt med lite tajt budget.

andersbrink skrev:
Mest risk för spikning är det vid varvtalet för maximalt vridmoment och blir mindre och mindre ju mer man varvar. Spikningen hinner då inte bygga sig så stor så att flamfrontens krock blir snarlik bil/hund än bil/bil - samtidigt som den motorns effektivitet minskar med ökat varvtal pga av bl.a. mottryck i turbinen och hopers andra parametrar. Spikning är det trots allt risk för att man har, även om man inte hör den - dvs om man överstiger en effektiv kompression av 13.5:1 med 98 oktan. Dumt att chansa... speciellt med lite tajt budget.
Jo, så kan det ju vara... men iofs så sänker jag tändningen 12 grader över 0,4 bar också, så det var kanske därför jag klarade mig :rolleyes:

Javisst ja, glömde en sak! Maxximus, om du vill se ett turbobygge på GSXR750 -99 (är väl ganska lik din och har sprut) gå in här http://www.superkaos.com/phpbb/ , bli medlem (annars kan man inte läsa något) läs igenom denna tråden http://www.superkaos.com/phpbb/viewtopic.php?t=6838 och kolla på hans bilder http://www.pbase.com/pocketlogger/turbobike Finns kanske något bra att veta! Men hans grenrörslösning på sidan 4 är kanske mindre bra. Gör ordentligt rör med riktiga böjar och kollektor istället. Rören från 1:an och 4:an är ju vinklade rakt mot varandra... obra pga pulserna. Han fick inte så mycket effekt i bänken, men han kom på varför lite senare. 77 grader på avgaskammen funkar inte :hihi

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage