Turbo på en gammal gsx 1100

Gick med
16 Apr 2007
Hoj
GSX1100, KTM 525 EXC, Vespa -61, HVA 450 Desert Master, HVA 400 8 vxl
Hej.

Är ny på sporthoj med inlägg men har läst massor i olika trådar här.
Har en GSX 1100 -81 med -83 motor och portad topp mm som skall överladdas. Har letat efter beskrivningar på hur man moddar - 83:ans cv34:or utan famgång, har även letat efter inlägg om att köra med orginal komp eller högre med E85 och IC och var gränsen går för spikning.

Har hållit på en del med Turbobyggen på bilar i mitt tidigare liv så principerna och det teoretiska finns där.

Med risk för att starta en tråd med frågor som det redan finns svar på kastar jag mig handlöst ut med dessa frågor till att börja med.

Tacksam för hjälp, och kanske är det till och med så att det finns lämpligare (senare årsmodell) förgasare än de jag har.

Saxat ur min egna byggtråd:

"sqrt((boost+14.7)/14.7) * CR = ECR

sqrt = square root
boost = psi of boost
CR = static compression ratio of the motor
ECR = effective compression ratio

Nu är det ju inte det effektiva kompet vi vill räkna ut, utan vi vill ju veta vilket geometriskt komp vi skall sänka till för att optimera mot ett GIVET effektivt komp. För er som trivs bäst när ni slipper kasta om ekvationer följer därför en förbered (som tv-kockarna säger) variant:

boost=(ECR^2*14,7/CR^2)-14,7

ex. jag har original 10,8 i geometriskt komp och vill veta hur mycket jag kan ladda utan att överstiga 13,5 i effektivt komp. =>
boost=(13,5*13,5*14,7/(10,8*10,8))-14,7= 8,26875 psi (ca 0,57bar)

För alla er som likt mig tycker att man inte behöver veta hur många bar 1psi är så kan man kika här http://www.britishmetrics.com/html/pis-bar.htm "

Med tanke på E85 så kan du nog göra beräkningar mot ca15,5 i ECR för att få en fingervisning. Detta är dock ingen absolut sanning utan skall ses som en guide och rådet är att börja försiktigt och öka långsamt.

Lycka till med bygget!

Tack för svaret.

Det är just det effektiva kompförhållandet (som man får i praktiken)som jag är ute efter. Du anger 13,5för vanlig soppa (98 oct) antar jag och cirkus 15,5 för E85 och naturligtvis är det väl väldigt många faktorer som påverkar detta. Förbränningsrummets effektivitet (Swirl/tumbeling mm), antal ventiler, temperatur på färskgasen mm mm. När du säger 13,5 och 15,5 antar jag att du utgår från en typisk modern MC motor med 120-150 hk/liter, men är det med eller utan IC?

Formlerna stämmer ju ganska bra mot vad vissa på forumet har testat i praktiken(E85), formeln ger c:a 1.2 bar med 10,5:1 (har för mig att jag läst att någon utan problem kör 1 bar 10 i komp på blandspriten).

Skulle vara intressant att ta del av lite erfarenheter från någon som kör högkompat (c:a 10-11), E85, IC och vilket laddtryck man vågar åka med?

Vad kör Du för komp.förhållande i maskinen nu? (hög komp antar jag?)
Vad ska Du bygga för hoj, väg el. bana?

Lite om allt=> http://hem.bredband.net/b132378/turbo.pdf

10,5:1 komp, 1 bar ladd, E85, IC = teoretiskt lugnt, mekaniskt så håller grejerna aldrig så länge man tänkt sig ändå...

Dina fuggar e väl vanliga vaccum, sök på forumet; "trycksätta förgasare" el. "täta förgasare"

Att trycksätta förgasare? Täta alla in- och utgångar. Trycksätt rubbet med MAX 1 Bar (gummiduk på två 2x4" träbitar som du sen sätter i skruvstädet). Pyser det någonstans och inte går att täta på något vis eller om flottörerna kollapsar av trycket är det bara att kika efter en ny uppsätning förgasare - t.ex. från en 1986-1987 gsxr-1052. Provtrycker du med mer än 3 Bar kollapsar de flesta flottörer.

Oftast behöver man inte pyssla med sånt där utan det räcker med att montera klamma på alla slanganslutningar (även interna mellan förgasarna). Sitter det o-ringar på anslutningarna behövs det inte åtgärdas.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back