Turbo på en FZ1-N?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
går lite i tankarna att börja snickra på hojen i vinter, dock har jag inte läst om nån som byggt turbo på denna hoj innan?

Hur mycket bör man kunna ladda innan man behöver öppna motorn? eller det kanske behövs på en gång?

Ös på med info :tummenupp

11,5:1
jag har inte tänkt mig några hiskeliga effekter, runt 200hk i motorn, om det nu går utan att göra för många ingrepp.

Utan att sänka kompet så lär det inte gå ladda många hekto innan motorn säger ifrån, är tanken hyfsat stor går det ju alltid etanolkonvertera och ladda lite till.

Då FZ1:an är på 150hk original så är väl frågan om det är värt besväret och extravikten bara för att ta ur 50hk extra? Lite vildare kammar och ett bättre avgassystem borde väl nästan räcka för det?

Ett byggprojekt som jag vill läsa om någon gång är ett seriöst beräknat avgassystem i rostfritt, med tanke på vad ett bra trimsystem kostar så är det småpengar att köpa en kasse tunnväggiga rörrkökar. Avsluta det hela med en polerad megafon och alla grabbar inom en 2 kilometers radie får spontanutlösning när du drar ur hojen...

Ett byggprojekt som jag vill läsa om någon gång är ett seriöst beräknat avgassystem i rostfritt, med tanke på vad ett bra trimsystem kostar så är det småpengar att köpa en kasse tunnväggiga rörrkökar. Avsluta det hela med en polerad megafon och alla grabbar inom en 2 kilometers radie får spontanutlösning när du drar ur hojen...

Läs min byggtråd :D
Iofs inte i rostfritt, men det låter som en GP hoj när jag vrider på rullen :yoparty

11,5:1
jag har inte tänkt mig några hiskeliga effekter, runt 200hk i motorn, om det nu går utan att göra för många ingrepp.

R1 motor... Finns ton med gubbar som byggt UrBo på sådana, finns till och med färdiga kitt hos Marklund.

Köp en fetare topp packning och ladda på med E85, då borde du kunna få 250hk, som sagt 50hk med den extra vikten och allt jobb är inte värt det.

Lycka till:yoparty FZ1 är den fetaste original fightern som finns!

Känns lite som kaka på kaka. Det är väl rätt bra drag i den där ändå? Förövrigt en av världens snyggaste hojar! Lägg gärna ut fler bilder i ditt garage om du vill,jag diggar din hoj stenhårt. Behöver du kamera/fotohjälp ställer jag upp gratis mot en sväng med mig bakpå din hoj.
Måste du trimma så håller jag med ett av de tidigare inläggen, köp trimkammar och porta toppen. Jag rekomenderar Racerepairs.se och Dr. Bike. Sugmotor utan turbo är alltid bättre i karaktären (enligt mig) än en motor med turbo.

//Micke

Ps. Går man på ballhetsfaktor vinner turbo... :yoparty

Beställ Graham Bells 4-stroke Performance Tuning, i den finns mycket matnyttigt om sugmotorer. Bland annat ett helt kapitel om hur man avstämmer ett avgassystem för olika motorkaraktärer, intressant läsning minst sagt!

låter kul, har alltid köpt böcker innan när jag byggt något, t.ex komperssormotorn till vetten, vart hittar jag den boken? vanlig bokhandel?

Jag köpte min på Bokus för några hundringar. Slå till på tvåtaktsboken och Forced Induction Performance Tuning av samma författare också när du liks håller på.:tummenupp

En snubbe kallad Wingen satte turbo på en Fazer för några år sedan.
En FZ1 alltså. Googla på "asfaltscrossen".

Tror bestämt den berömde Marklund har ett kit till den, borde gå att montera på de nya Fejzrarna med lite skills.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back