turbo på ducce?

bynne

Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Ducce Bastard
Är lite sugen på att montera turbo på min ducce 750ss. Vad anser ni om det? Har ni några tips till mig? Har letat efter turbo duccar på nätet men har ej funnit något(förutom turbomonster.com). Hjälp!!

Vågar du det det, duccemotorer är ju tyvärr inte till det trimtåligaste här i världen? Eller hade du tänkt nöja dig med bara något hg i laddtryck?

Jag tänkte ladda ca 0.4-0.5 bar. Det borde den klara. Eller? Jag har nämnligen det mesta liggandes. En T25a liten intercooler...... Men jag vet att det kan vara riskabelt. Det är därför jag frågar om erfarenheter angående Ducce turbo. Kolla på www.turbomonster.com . Den verkar ju funka bra. Men jag kanske är naiv.

Det var en kille på Ducceklubbens Knutstorpskörning som hade turbokonverterat sin 900SS.

Lägg in en stänkare på Ducceklubbens forum, så kanske du kan få något tips av honom.

*Superlight* skrev:
Det var en kille på Ducceklubbens Knutstorpskörning som hade turbokonverterat sin 900SS.

Lägg in en stänkare på Ducceklubbens forum, så kanske du kan få något tips av honom.

Tog en bild på det...

BILD

Han hade även lustgas/NOS lr vad det heter.. :va

PeppeBus skrev:

Jag har läst den tråden tidigare och så mycket skitsnack var det länge sen jag såg. Men skoj var den:). Jag vill ha lite seriösare svar. Det MÅSTE finnas turboduccar nånstans. Eller är det förbjudet på en italienska?

bynne skrev:
Jag har läst den tråden tidigare och så mycket skitsnack var det länge sen jag såg. Men skoj var den:). Jag vill ha lite seriösare svar. Det MÅSTE finnas turboduccar nånstans. Eller är det förbjudet på en italienska?

Missade mitt inlägg ?

bynne skrev:

Vad jag vet så är det bara en i SDK som har turboducce, och det är just han som Mullo har skickat bild på. Sen finns det kanske ngn annan galning ute i landet som mixtrat lite.

Over there! Finns säkert ett helt gäng :)

//Peppe

*Superlight* skrev:

Jag slänger in en fråga där också. Gick den t-duccen bra?

Men??? Varför??? :confused:
Hade Ducatis ingenjörer tänkt att det skulle sitta en stressfläkt på Ducati så hade det suttit en där från början...
Är det inte bättre att tänka som jänkarna: "Nothing beats cubic inches"
Mer cylindervolym är receptet... kompletteras med varsamt och riktigt avstämt trim i övrigt för att få en harmonisk enhet. Det är bättre än fuskhästar!

Flyer skrev:
Men??? Varför??? :confused:
Hade Ducatis ingenjörer tänkt att det skulle sitta en stressfläkt på Ducati så hade det suttit en där från början...
Är det inte bättre att tänka som jänkarna: "Nothing beats cubic inches"
Mer cylindervolym är receptet... kompletteras med varsamt och riktigt avstämt trim i övrigt för att få en harmonisk enhet. Det är bättre än fuskhästar!

Håller med. :tummenupp

Hej gentlemen,

Lite korrigeringar om min turboducati:

Motorn är en 750 Paso motor, turboaggregatet kommer från en Suzuki XN-85, trycksatt Weberförgasare.

Jag laddar ca 0,6 kg vilket ger en 97 hk och strax under 100 Nm på bakhjulet, en pigg Paso ger ca 61-62 hästar så att turbon ger knappt 40 hästar. När wastegaten fastnade gav motorn 120 på bakhjulet och kopplingen började slira vid 6500 varv... Motorn sägs överleva 100 hästar sen blir det problem, alltså ingen större idé att trimma mycket mer.

Den går busbra, och iom turbon är liten kommer effekten tidigt utan den berömda hästsparken. Körbarhet som en vanlig hoj, lite trött innan turbon laddar pga lägre komp, men det kompenseras sen...

Bygget kommer att amatörreggas, men pga ebb i kassan blir det bara banåka i år igen. Jag hade bl a tänkt köra den på Ducatiklubbens körningar på Knutstorp i år, så vill ni se den är det bara att komma dit.

Fuskhästar? Hur ser äkta ut? Det är väl bara jänkarna som fortfarande trimmar med volym i bilbranschen, resten av världen har upptäckt turbo... Som vanligt finns det gott om "experter" som uttalar sig utan att egentligen veta vad det handlar om.

Anders J

DarkDog skrev:
Fuskhästar? Hur ser äkta ut? Det är väl bara jänkarna som fortfarande trimmar med volym i bilbranschen, resten av världen har upptäckt turbo... Som vanligt finns det gott om "experter" som uttalar sig utan att egentligen veta vad det handlar om.

Anders J

Lite kinkig? :7peta
Det är inget fel med att turboladda, och det har ju onekligen sina fördelar. Men jag tycker man skall välja sina objekt - att turboladda en ducce är ju som att bygga om en Stradivarius till en elgitarr...
:corn

Stradivarius till elgitarr??? Måste prova, var är sågen?!

Anders J

PS Nästa turboprojekt blir nog en 916, även om det får vänta tills ekonomin blivit bättre...

Tack för intresset. Som jag misstänkte så fick jag lite motstånd, Men det är helt ok. Fuskhästar eller inte så är det trots allt relativt billiga kusar. Om det håller vill säga. Tänkte lägga mig på en rimlig nivå. Ca 0.5-0.6 bar och max 100 hästar. Men det finns kanske någon som har bättre förslag att få bra sprutt utan att det kostar en förmögenhet.

Nej jag tänker inte sälja och byta till en 900 eller liknande.
Den ju mitt skötebarn.

bynne skrev:
Nej jag tänker inte sälja och byta till en 900 eller liknande.
Den ju mitt skötebarn.

Nej, varför byta - den går ju att förädla. Men det kanske inte blir lika kostnadseffektivt kr/hk. Men jag vidhåller vad jag sagt tidigare om harmoni -även om det är mina högst egna och amatörmässiga åsikter - därför är det roligt att diskutera med några som inte är så konservativa och som vågar ta ut svängarna.

Hittade denna länk till inspiration:
http://www.moto-one.com.au/performance/duccapacities.html

PS. För övrigt så är ju en turbo-konvertering ett intressant projekt i sig, håll oss gärna uppdaterade. DS.

Back