Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bearing skrev:2509285"Ljud och vibb"? känner inte till det. Något på KTH antar jag. Har du studerat där?
Jag googlade lite på helmholtzresonatorn för länge sedan. Jag förstod att man kan höja fyllnadsgraden vid resonans. Men jag vet inte med hur mycket.
Jag tror ändå att om trycket sjunker 25 % gör det att fyllnadsgraden blir lägre än med fullt tryck trots resonans vid det låga trycket.
En Helmholtzregulator är som en T-koppling på röret. På själva avsticket arrangeras en innesluten resonansvolym, vilken alltså jämnar ut flödet i gasströmmen beronde på frekvens. Konstruktionen påminner om de tryckklockor som satt på tex gamla kolvpumpar för att jämna ut flödet i rörsystem mm.
Helmholtzresonator har du säkert sett på insugningsröret uppströms reedventilhuset på en del tvåtaktare.
Ganska lätt att räkna på om man vet indata, det svåra är ju däremet att veta vad som händer i inloppsröret, så det blir nog en empirisk utprovning innan man hittar rätt volym.
(Pluggade också på KTH och läste flera kurser på MWL och har sedan genom åren fortsatt att samarbeta med dem i jobbet då och då. En bra institution tycker jag. De var bla inblandade i Husabergs luftburkar för några år sedan har jag för mig)
/J
)…
Ser ut som en rätt stor snurra & ett ormbo på bortre avgasröret(el. är de kylslang?)