turbo på dr,n?

Bearing skrev:
2509285 "Ljud och vibb"? känner inte till det. Något på KTH antar jag. Har du studerat där?

Jag googlade lite på helmholtzresonatorn för länge sedan. Jag förstod att man kan höja fyllnadsgraden vid resonans. Men jag vet inte med hur mycket.
Jag tror ändå att om trycket sjunker 25 % gör det att fyllnadsgraden blir lägre än med fullt tryck trots resonans vid det låga trycket.

En Helmholtzregulator är som en T-koppling på röret. På själva avsticket arrangeras en innesluten resonansvolym, vilken alltså jämnar ut flödet i gasströmmen beronde på frekvens. Konstruktionen påminner om de tryckklockor som satt på tex gamla kolvpumpar för att jämna ut flödet i rörsystem mm.

Helmholtzresonator har du säkert sett på insugningsröret uppströms reedventilhuset på en del tvåtaktare.

Ganska lätt att räkna på om man vet indata, det svåra är ju däremet att veta vad som händer i inloppsröret, så det blir nog en empirisk utprovning innan man hittar rätt volym.

(Pluggade också på KTH och läste flera kurser på MWL och har sedan genom åren fortsatt att samarbeta med dem i jobbet då och då. En bra institution tycker jag. De var bla inblandade i Husabergs luftburkar för några år sedan har jag för mig)

/J

Allup!

Hur går det för Han med planerna?

…ett enkelt koncept & några funderingar…
Enklast möjligt…

Draw-through system
MAX ladd, fnysiga 0,5 bar, för då räcker det troligt med fullflödes anslutningar från tank till förgasare (skippar regulator + pump).
Trycka upp snurran baktill, i princip bara; kompressorn o rakt rör in. Tycker man borde komma undan lågvarvs problemen när man bara har ett insug. Annars så kan de bli lite ”host” då bränslet inte finfördelas klokt genom turbon på låg varv.

WG intern eller extern beroende på turbo val…(måste va speciell turbo på draw-through (tätning kompressor)).
Dump, (saab/bosch plastisarn som tidigare föreslagits ska inte funka så bra på stånka, tycker ej om impulserna) = blir modell gullig = ”bling bling”...

Avgasrör, ha jag funderat lit på…man vill int ha nå mottryck som 2-takt så expansionskammare kan va och ta i. Dock använda ett rör med samma inner diameter som turbin inloppet, från inloppet och en bit fram där man sedan går över till ett rör med klenare inner diameter fram till avgasporten på cylindern. Där kanske man får laborera lite med längder mellan rör övergångarna.

IC går ej, behövs ej pga lilla laddet.
Olja till turbo, kommer int ihåg hur de va på min DR Big…men jag har uttags möjlighet nu på DR 600:an, vid anslutningarna ut till kylaren finns plugg för oljetrycksmätning. (jope e lite sugen själv t stånkan, få samma hk som en Husa original, lit mer vrid dock :yoparty )…

Du har väl inte kvar std. tank på 29 el. 24 liter? Sj har jag 21 liter & sneglar på E85…men sen ha jag även 2 avgasportar, dubbla tändstift, SACS (oljekyld kolv under i från) & yupp bara kick! De är väl förgasaren som e klurig på draw-through system…rätt storlek…jag går ev ner från 38 mm till 35 mm, flatside m hårdare trottelfjäder…planer planer…en A/F mätare står högt på ”vill ha listan” innan ev. projekt!

I övrigt var finner Ni papper på turbo kompressor kurvor/diagram? Garrett(GT serien) har jag men vill ha fler :)

Eastman skrev:
2565540 Allup!

Hur går det för Han med planerna?

…ett enkelt koncept & några funderingar…
Enklast möjligt…

Draw-through system
MAX ladd, fnysiga 0,5 bar, för då räcker det troligt med fullflödes anslutningar från tank till förgasare (skippar regulator + pump).
Trycka upp snurran baktill, i princip bara; kompressorn o rakt rör in. Tycker man borde komma undan lågvarvs problemen när man bara har ett insug. Annars så kan de bli lite ”host” då bränslet inte finfördelas klokt genom turbon på låg varv.

WG intern eller extern beroende på turbo val…(måste va speciell turbo på draw-through (tätning kompressor)).
Dump, (saab/bosch plastisarn som tidigare föreslagits ska inte funka så bra på stånka, tycker ej om impulserna) = blir modell gullig = ”bling bling”...

Avgasrör, ha jag funderat lit på…man vill int ha nå mottryck som 2-takt så expansionskammare kan va och ta i. Dock använda ett rör med samma inner diameter som turbin inloppet, från inloppet och en bit fram där man sedan går över till ett rör med klenare inner diameter fram till avgasporten på cylindern. Där kanske man får laborera lite med längder mellan rör övergångarna.

IC går ej, behövs ej pga lilla laddet.
Olja till turbo, kommer int ihåg hur de va på min DR Big…men jag har uttags möjlighet nu på DR 600:an, vid anslutningarna ut till kylaren finns plugg för oljetrycksmätning. (jope e lite sugen själv t stånkan, få samma hk som en Husa original, lit mer vrid dock :yoparty )…

Du har väl inte kvar std. tank på 29 el. 24 liter? Sj har jag 21 liter & sneglar på E85…men sen ha jag även 2 avgasportar, dubbla tändstift, SACS (oljekyld kolv under i från) & yupp bara kick! De är väl förgasaren som e klurig på draw-through system…rätt storlek…jag går ev ner från 38 mm till 35 mm, flatside m hårdare trottelfjäder…planer planer…en A/F mätare står högt på ”vill ha listan” innan ev. projekt!

I övrigt var finner Ni papper på turbo kompressor kurvor/diagram? Garrett(GT serien) har jag men vill ha fler :)

lite info..man tackar.
nej 16 l tank.
1 avgassport.
tankarna finns fortfarande o beror lite på andra projekt men förhoppningsvis i vinter :)

Myten :va Ser ut som en rätt stor snurra & ett ormbo på bortre avgasröret(el. är de kylslang?)

Bifogat

• 021.JPG
    021.JPG
    135.9 KB · Visningar: 220
Det är klart , att man alltid kan krångla til det så mycket som man man kann om man vill,,men helt ärligt ,,;

: Varför turbomata en SLÖ 50 hk 800 en stånka från börjanr???

Finns ju fan så bättre motorer än så!.
Jag menar ,,suzukis enstånkor är ju knappast kända för att vara bra..., värken 650:an eller 800:an är ju några bra motorer,,de ätar ju upp kamaxlar och vipparmar,,tom original,,!!!

Mitt tips är : Köp en riktig motor,,minst 2-cyl,,helst 4:a/typ 1100 ccm,,, och släng i en sån motor,, då kan du få lite fart i Off-Roaden,,!! ;-)
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2573307 Det är klart , att man alltid kan krångla til det så mycket som man man kann om man vill,,men helt ärligt ,,;

: Varför turbomata en SLÖ 50 hk 800 en stånka från börjanr???

Finns ju fan så bättre motorer än så!.
Jag menar ,,suzukis enstånkor är ju knappast kända för att vara bra..., värken 650:an eller 800:an är ju några bra motorer,,de ätar ju upp kamaxlar och vipparmar,,tom original,,!!!

Mitt tips är : Köp en riktig motor,,minst 2-cyl,,helst 4:a/typ 1100 ccm,,, och släng i en sån motor,, då kan du få lite fart i Off-Roaden,,!! ;-)
Hälsar Frostie.

varför bygga om en dr800 till en sån jag byggt?
för att jag vill.

ozeo skrev:
2573524 varför bygga om en dr800 till en sån jag byggt?
för att jag vill.

Jo jo, för alldel,,
Man kan ju kompressormata en 125:a också,,om man nu har myclet fritid,,;-)
Men ok,,lycka till,,men räkna INTE med att du får det att fungera med turbo på en enstånka,,Det är väldigt besvärligt, b.la. pga, pulsen/erna eller rättare sagt frånvaron av jämna pulsor,,

kolla på div. HD-byggen med turbo,,1600-1800 cc och turbo,,och de får sådär 150 hk,,,,,,,,,,,,,,,GÄSP!!!
Så visst kan du få 65-75 hk/800 cc med turbo,,MEN det har de ju också i Supermono-cupen UTAN turbo,,he he,,Tom runt 100 hk på BAKHJULET, utan turbo,,!

Det är svårt nog på flercylindriga hojar,,kolla under dragracing-forumet, så förstår du nog vad jag menar,,

Jag skrivar inte detta för att trakassera dig, utan endast som en liten förvarning om vad som komma skall,,;-)
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2573613 Jo jo, för alldel,,
Men ok,,lycka till,,men räkna INTE med att du får det att fungera med turbo på en enstånka,,Det är väldigt besvärligt, b.la. pga, pulsen/erna eller rättare sagt frånvaron av jämna pulsor,,

kolla på div. HD-byggen med turbo,,1600-1800 cc och turbo,,och de får sådär 150 hk,,,,,,,,,,,,,,,GÄSP!!!
Så visst kan du få 65-75 hk/800 cc med turbo,,MEN det har de ju också i Supermono-cupen UTAN turbo,,he he,,Tom runt 100 hk på BAKHJULET, utan turbo,,!

Det är svårt nog på flercylindriga hojar,,kolla under dragracing-forumet, så förstår du nog vad jag menar,,

Jag skrivar inte detta för att trakassera dig, utan endast som en liten förvarning om vad som komma skall,,;-)
Hälsar Frostie.

Jävla pesimist !!! Klart som fan att det går, man får bara inte ge sig så lätt.

turbobiker44 skrev:
2573613 Jo jo, för alldel,,

Hälsar Frostie.

jo jag förstår, men bygger mest för o ha nå annorlunda som ingen annan har.
skulle va kul o få till..
80 hk skulle jag bli glad om jag får ut,, även om de skulle gå o ta ut mer så skulle jag inte göra de då jag inte tro den komma hålla.

att ha nå annorlunda som ingen annan har o sen sätta turbo på e kul :D

ozeo skrev:
2573643 jo jag förstår, men bygger mest för o ha nå annorlunda som ingen annan har.
skulle va kul o få till..
80 hk skulle jag bli glad om jag får ut,, även om de skulle gå o ta ut mer så skulle jag inte göra de då jag inte tro den komma hålla.

att ha nå annorlunda som ingen annan har o sen sätta turbo på e kul :D

Fräckt bygge.
Fler turbobikes !

Sen om det håller nått vidare är en helt annan sak :D

Fann en finsk sida med en DR750 turbo på soe.se.

http://njaa.pp.fi/dr/

Kanske inte lätt att förstå, men citerar det någon på soe skrivit:

Det började med att han ville prova om turbo och encylindrig 4t går att kombinera...Det är så sjukt mycket moddat att jag inte orkar översätta allt men turbon är en Schwitzer s100g med 39mm turbin, laddar 1.2bar@7000rpm, har 0.7bar@4700. Han har inte kunnat bänka med fullt skaft än pga slirande lameller.
Han har slängt bort oljetrycksregulatorn och på så vis fått tillräckligt oljetryck till turbon med orginal oljepump, 2.5bar redan från tomgång.
Det sitter ett megasquirt insprutarsystem på den, som är svår att komma överens med.
Intercoolern är 40*15 cm men för liten, cylindern blir för varm.
Han menar att körbarheten är riktigt bra, som original på lägre varv, dock så får man hålla i styret från 4500rpm för sen skjuter den på nåt djävulskt Twisted Evil

Om nån tänker/vill bygga nåt liknande så avråder han alla från att ge sig in i leken........

Den texten jag översatte finns inte på den första länken utan är tagen från ett finskt offroadforum.

H3dlund skrev:
2574527 Fann en finsk sida med en DR750 turbo på soe.se.

http://njaa.pp.fi/dr/

Kanske inte lätt att förstå, men citerar det någon på soe skrivit:
tackar för infon :D
finns de nåt översättn program från finska till svenska el måste jag ringa morsan :rolleyes:

Kom att tänka på en sak nu när jag river min DR: Original avgasrör slutar ju precis där det finns plats att placera en turbo!
Bara att skarva på en direkt och man får minimalt med rördragning om man skippar IC. Längden på avgasröret gör nog en del för att jämna ut pulserna också.
Jag ser för min inre syn ett turbobygge där ytterst lite jobb krävs.

Wunder skrev:
2612042 Kom att tänka på en sak nu när jag river min DR: Original avgasrör slutar ju precis där det finns plats att placera en turbo!
Bara att skarva på en direkt och man får minimalt med rördragning om man skippar IC. Längden på avgasröret gör nog en del för att jämna ut pulserna också.
Jag ser för min inre syn ett turbobygge där ytterst lite jobb krävs.
tror desamma..
plenum, bestyckn o rätt agg är dom stora grjerna tro jag.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back