turbo på 125:a?

jag misstänkte att du skulle säga det (angående expansionskammaren) men skitsamma, jag får väl prova mig fram eller nåt... *host...*
jag kanske har missförståt nån teknisk term eller sådär nu igen men bränsleblandningen ska väl ändå sugas in över kolven när den går ner, komprimeras när kolven går upp för att sedan antändas, skicka ner kolven och ut avgaserna för att sedan börja om, right?
jo, jag har ganska bra koll på hur både två och fyrtakt fungerar (eller jag trodde det iallafall...:näsblod ) jag har en tråd om lustgas också men jag blev ratad:D


Hehe.. :) Prova dig fram du!
Njao det är väl typ så det funkar.. när kolven går ned på en 2t så komprimerar du ju vevhusgaserna med så de ligger under tryck när spool öppnas, så sugas eller tryckas in.. hur man nu vill se det.. men det kommer iallafall gå fortare med högre tryck där.. så jag ANTAR att du behöver ett kortare rör med snabbare dämpare på.. (kompressordelen på expansionskammaren).

Lycka till o så.. skriv om du har fler frågor!

Dock, med handen på hjärtat så är jag lite osäker på resultatet :)

//R
 
Hehe.. :) Prova dig fram du!
Njao det är väl typ så det funkar.. när kolven går ned på en 2t så komprimerar du ju vevhusgaserna med så de ligger under tryck när spool öppnas, så sugas eller tryckas in.. hur man nu vill se det.. men det kommer iallafall gå fortare med högre tryck där.. så jag ANTAR att du behöver ett kortare rör med snabbare dämpare på.. (kompressordelen på expansionskammaren).

Lycka till o så.. skriv om du har fler frågor!

Dock, med handen på hjärtat så är jag lite osäker på resultatet :)

//R

vänligen förklara vad du menar med vevhusgaser för där ska det väl inte vara någon bensin/luft väl?:va
och angående expansionskammaren, jag ska väl i stort sett ha ett rör med stort utblås, kort och bred kammare och ett hyfsat smalt utblåsslutrör för att få fart på avgaserna så att de klarar att driva turbon, eller?
heh, då är vi två:tummenupp
 
vänligen förklara vad du menar med vevhusgaser för där ska det väl inte vara någon bensin/luft väl?:va
och angående expansionskammaren, jag ska väl i stort sett ha ett rör med stort utblås, kort och bred kammare och ett hyfsat smalt utblåsslutrör för att få fart på avgaserna så att de klarar att driva turbon, eller?
heh, då är vi två:tummenupp

Ehh skojar du eller ?

Du skit i det projektet.
Köp en gammal R6:a sen när du får mellankort och lämna in den hos Erik på mc-xpress.
 
Last edited:
vänligen förklara vad du menar med vevhusgaser för där ska det väl inte vara någon bensin/luft väl?:va
och angående expansionskammaren, jag ska väl i stort sett ha ett rör med stort utblås, kort och bred kammare och ett hyfsat smalt utblåsslutrör för att få fart på avgaserna så att de klarar att driva turbon, eller?
heh, då är vi två:tummenupp

Vevhusgaser? Det ska vara förskgaser i vevhuset ja! :) Visste inte du hur en 2-t funkade :)

Det där med expansionskammaren.. det får du faktiskt fundera ut själv :)

//R
 
Självsmörjade turboaggregat finns, t.ex. Aerocharger som vissa HD-snubbar kör med. Slipper oljeledningar, och har "Self-Contained Oiling" som det så fint kallas. Googla på Aerocharger!
 

Bifogat

  • Aerocharger 1.jpg
    Aerocharger 1.jpg
    27.3 KB · Visningar: 54
  • aero1.jpg
    aero1.jpg
    126.1 KB · Visningar: 60
Ehh skojar du eller ?

Du skit i det projektet.
Köp en gammal R6:a sen när du får mellankort och lämna in den hos Erik på mc-xpress.

tyst.

Vevhusgaser? Det ska vara förskgaser i vevhuset ja! :) Visste inte du hur en 2-t funkade :)

Det där med expansionskammaren.. det får du faktiskt fundera ut själv :)

//R

vevhus = utrymmet under kolven, väl? jag har inte sett något om att det ska sugas in bränsle där i någon motorteoribok som jag har läst iallafall... plus att jag inte förstår vad det skulle vara bra för, det ska ju knappast smälla under kolven??:va jag skiter i om jag just idiotförklarade mig själv genom att inte förstå, det här frågetecknet ska rätas ut.
 
Last edited:
vevhus = utrymmet under kolven, väl? jag har inte sett något om att det ska sugas in bränsle där i någon motorteoribok som jag har läst iallafall... plus att jag inte förstår vad det skulle vara bra för, det ska ju knappast smälla under kolven??:va jag skiter i om jag just idiotförklarade mig själv genom att inte förstå, det här frågetecknet ska rätas ut.

:pannkyss

Du idiotförklarade dig kanske inte.. men efter att påstå att du ver hur 2taktare fungerar.. sen inte veta om, dels var vevhuset är, eller att det lagras färskgaser där.. :)
Illustrationen ovan är bra!

Det kanske.. får dit att tänka till lite :)

Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte vet!

Tänk igenom ALLT ALLT ALLT på papper en gång först.. o räkna med flöden o alla motstånd o durationer osv osv... jag har suttit i ÅTSKILJAKTIGA jävla många kvällar o räknat igenom allt på papper..

//R
 
Last edited:
Illusionen ovan är bra!
aaaaaHahahaaa
Det var det roligaste jag läst på länge, haha. =)

Förlåt att jag skrattar, och ta det inte personligt, någon av er grabbar. Men det där, det var kul.

Du menar så klart illustrationen. Men att du skrev just illusionen var roligt eftersom ide'n som tråden handlar om verkar mer och mer framstå som just en illusion, än början på något verkligt.
 
aaaaaHahahaaa
Det var det roligaste jag läst på länge, haha. =)

Förlåt att jag skrattar, och ta det inte personligt, någon av er grabbar. Men det där, det var kul.

Du menar så klart illustrationen. Men att du skrev just illusionen var roligt eftersom ide'n som tråden handlar om verkar mer och mer framstå som just en illusion, än början på något verkligt.

Har ändrat nu..

Och bara så du vet så FINNS det överladdade 2-taktare! Så att det skulle vara en illusion.. det förstår jag inte..

//R
 
Är det verkligen värt att lägga massor med tid och pengar på ett sånt åk ? tkr som ovan. sälj båda dina hojar o köp dig en riktig mellanhoj ist.. så slipper du alla problem..
 
Är det verkligen värt att lägga massor med tid och pengar på ett sånt åk ? tkr som ovan. sälj båda dina hojar o köp dig en riktig mellanhoj ist.. så slipper du alla problem..

Nej det är verkligen inte värt pengarna eller tiden om man bara är ute efter mera effekt :)

//R
 
Jo, faktiskt ska bränsle/luftblandningen ner i vevhuset.

Kolla på www.keveney.com/twostroke.html så kanske det rätar frågetecknet.

nu fattar jag precis men har å andra sidan fått ett par nya frågetecken att räta ut... jag trodde som sagt att jag hade koll på hur en tvåtaktare fungerar men ingen av de bäcker eller instruktioner jag har sett om hur det funkar har beskrivit det sådär... har väl läst fel eller nåt, jag vet inte... men men, nu vet jag och nu fattar jag.
 
nu fattar jag precis men har å andra sidan fått ett par nya frågetecken att räta ut... jag trodde som sagt att jag hade koll på hur en tvåtaktare fungerar men ingen av de bäcker eller instruktioner jag har sett om hur det funkar har beskrivit det sådär... har väl läst fel eller nåt, jag vet inte... men men, nu vet jag och nu fattar jag.

Kanon! Lägg ner ett par månader på att rita o räkna ut allting på papper o så nu bara så är det snart klart! :)

Eller så inser du hur svårt det är, och hur du måste bygga om cylindern!
 
Kanon! Lägg ner ett par månader på att rita o räkna ut allting på papper o så nu bara så är det snart klart! :)

Eller så inser du hur svårt det är, och hur du måste bygga om cylindern!

jag funderar för fullt över hur cylindern ska byggas om för tillfället, vi får väl se vad det kan bli av det...

kan du nånting om lustgasmatning förresten? bara utifall att jag vill göra det enklare för mig:tungan
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top