Turbo, hur dyrt och hur svårt??

Tjo,
tack Magnus :tummenupp , det var precis vad jag sökte. Då är frågan i vilken ände man ska börja luska i. Det bästa skulle ju vara att ha någon typ av kopplingsschema för alla rör och slangar så man vet hur allt ska se ut (jag kan förhoppningsvis hitta någon som hjälper mig med svetsning och liknande).
Och om nu någon sitter på lite pedagogiska bilder så skulle det vara jättefint om man fick se hur det ser ut.

Ha de bra/ shoyo
 
-shoyo- skrev:
Tjo,
tack Magnus :tummenupp , det var precis vad jag sökte. Då är frågan i vilken ände man ska börja luska i. Det bästa skulle ju vara att ha någon typ av kopplingsschema för alla rör och slangar så man vet hur allt ska se ut (jag kan förhoppningsvis hitta någon som hjälper mig med svetsning och liknande).
Och om nu någon sitter på lite pedagogiska bilder så skulle det vara jättefint om man fick se hur det ser ut.

Ha de bra/ shoyo

Sälj "lillen", köp en större Sukka! ...efter de...turbo! :D ...börja m turbo på oljekylt & förgasare om Du e ute efter mindre slangar o graj...eller för att förenkla första bygget...men bygger man turbo ska man inte ha d lätt för sig :tungan :yoparty :banana
 

Bifogat

  • 20 dec -05 001.JPG
    20 dec -05 001.JPG
    65.3 KB · Visningar: 197
-shoyo- skrev:
Tjo,
tack Magnus :tummenupp , det var precis vad jag sökte. Då är frågan i vilken ände man ska börja luska i. Det bästa skulle ju vara att ha någon typ av kopplingsschema för alla rör och slangar så man vet hur allt ska se ut (jag kan förhoppningsvis hitta någon som hjälper mig med svetsning och liknande).
Och om nu någon sitter på lite pedagogiska bilder så skulle det vara jättefint om man fick se hur det ser ut.

Ha de bra/ shoyo

hehe... Nu har jag plitat ihop ett litet kopplingschema...
Hojta om jag glömt något...
 

Bifogat

  • Turboschema.gif
    Turboschema.gif
    28.9 KB · Visningar: 295
-shoyo- skrev:
Jag varken behöver eller vill ha en effektökning på mer än hundra hästar och ställbart laddtryck mm som ni andra har.

Mvh/ shoyo


Att du inte behöver köper jag....men att du inte vill ha är en ren lögn. Vänta bara tills du börjar skruva på laddtrycket. Det är precis som att dricka sprit, jag tar bara två groggar för jag vill inte ha mer...säkert :D
 
Klart man vill ha, men ändå inte. Hela anledningen till att jag köpte en 750 istället för 1000 var att det förmodligen skulle gått illa annars. Med andra ord kommer det skita sig nu istället och därmed är det onödigt att betala mer än vad man måste.
Däremot kan jag hålla med om att två groggar är lite lite. Om det inte är busgroggar förstås :fyllisar
 
-shoyo- skrev:
Klart man vill ha, men ändå inte. Hela anledningen till att jag köpte en 750 istället för 1000 var att det förmodligen skulle gått illa annars.


Trådens namn: Turbo, hur dyrt och hur svårt ??

:va
 
Jo, alltså, jag vill ha turbo. Men...jag vill inte ha den beryktade "krascha på fem minuter inklusive tiden det tar att ta på sig skinnstället-turbon" utan den lite lugnare varianten "krascha men bara om du klantar dig-turbon".
Och det jag främst är ute efter är ljudet...
 
Ljudet ,, vilket ljud är det du är ute efter? avgassljudet minskar väl när du har turbo, måste vara nåt annat ljud du är ute efter.


jag är ocskå sugen på att bygga turbo , men det känns som att det är för mycket jobb med att göra på på min Hornet, skulle vilja göra det på en förgasarhoj istället, känns enklare, rätta mig nån om jag har fel.
 
Stefanp skrev:
Ljudet ,, vilket ljud är det du är ute efter? avgassljudet minskar väl när du har turbo, måste vara nåt annat ljud du är ute efter.


jag är ocskå sugen på att bygga turbo , men det känns som att det är för mycket jobb med att göra på på min Hornet, skulle vilja göra det på en förgasarhoj istället, känns enklare, rätta mig nån om jag har fel.
Har spruthoj själv och vad jag förstår verkar det enklare att görat på en spruthoj. Dock måste man ju då använda ett annat insprutningssystem eller en Piggyback... Men jag har fått för mig att man har "mer koll" på vad som händer med sprut!?
 
Totte skrev:
Har spruthoj själv och vad jag förstår verkar det enklare att görat på en spruthoj. Dock måste man ju då använda ett annat insprutningssystem eller en Piggyback... Men jag har fått för mig att man har "mer koll" på vad som händer med sprut!?


har hört talas om piggyback, dock inte en susning om vad det är , det är just det där med annat sprut som känns lite si och så ,, man vill ju allt allt ska fungera som det ska när man vrider på nyckeln ocskå, inte en massa felmedelanden t.ex,, men jag vet inte , är inte så hemma på det där.

men vad är dyrare att konvertera,en hoj med sprut eller med förgasare? och då menar jag om man gör jobbet själv,, mekandet är ju halva nöjet..
 
Last edited:
Stefanp skrev:
men vad är dyrare att konvertera,en hoj med sprut eller med förgasare?

Förgasare är billigast.

Förgasare är även enklast för novisen med lite goda råd från SH (det finns mycket BRA information att läsa sig till om turbo här på SH) och en vända i bromsbänken. Sprut tenderar att dra iväg tids- och kostnadsmässigt om det är första gången. Har man ett facit (dvs någon annans referenshoj) att kika på blir allt så mycket enklare.
 
Då har jag inte varit helt ute och cyklat med mina tankar.

Är väldigt sugen på att hänga på en turbo på en hoj , har läst en del om det här på sh, dock bara konverterat en bil , (toyota celica -92) och där fick jag avsmak för att konvertera nåt med sprut.

Turbohoj ska klämas in i budgeten nånstans bland ständigt för små barnkläder,, trodde att dom skulle sluta växa när dom fyllde 3.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top