turbo Harley

Är det ingen här som har byggt på någon TwinCam 96" med insprut?
Blir jag först??
Har lite skrot (Turbo, IC, pumpar, mm) som ligger från en växellådsrasad Kawa 1127 som gick på strippen.
De borde gå att använda till TC-bygget!
Bromsad effekt, egenbyggd ram och framgaffel, amatörreggat och gatlaglig är planen för den ;-)
 
Japp! Något liknande blir det, fast med portade toppar, förmodligen andra kammar (har inte riktigt bestämt mej ännu om det!) och annat.
Förmodligen blir det E85 konvertering också!
Får se vad det blir när man sätter igång!

Det skulle vara trevligt att veta hur mycket effekt det går att plocka ur TC 96" utan att renovera den 3ggr per sommar!
Beror på körsätt, helt klart. Men det är kul att gasa ibland ;-)

Skulle tro att det går att plocka 80 - 100 Bhp med standardkomp, lite portning och halvsnälla kammar, så med turbo och 0,5 till 0,8 bar borde räcka till 120 - 180 Bhp! (om resten håller?)
Får fundera lite på kompsänkningen först.
 
Japp! Något liknande blir det, fast med portade toppar, förmodligen andra kammar (har inte riktigt bestämt mej ännu om det!) och annat.
Förmodligen blir det E85 konvertering också!
Får se vad det blir när man sätter igång!

Det skulle vara trevligt att veta hur mycket effekt det går att plocka ur TC 96" utan att renovera den 3ggr per sommar!
Beror på körsätt, helt klart. Men det är kul att gasa ibland ;-)

Skulle tro att det går att plocka 80 - 100 Bhp med standardkomp, lite portning och halvsnälla kammar, så med turbo och 0,5 till 0,8 bar borde räcka till 120 - 180 Bhp! (om resten håller?)
Får fundera lite på kompsänkningen först.

Det viktigaste om du ska ta ut mycket effekt ur en TC är att svetsa originalveven eller byta till en S&S-vev.
 
Det viktigaste om du ska ta ut mycket effekt ur en TC är att svetsa originalveven eller byta till en S&S-vev.

Tackar för info't.

Joo, har sneglat lite på deras strokerkit. Var det 116" det blev med 4" borr och 4 5/8" slag?
Men då kan det nog bli flex i cylinderväggarna istället :va

Men veven går ju att använda fristående!
 
Tackar för info't.

Joo, har sneglat lite på deras strokerkit. Var det 116" det blev med 4" borr och 4 5/8" slag?
Men då kan det nog bli flex i cylinderväggarna istället :va

Men veven går ju att använda fristående!

Alltså det är inte för att stroka, det är så att när man tar upp en TC till säg 120" och har en del effekt i den så släpper ofta presspassningen, oem TC-vevarna har inte lika stark presspassning som evo-motorerna. Jag har för mig att oem TC-veverna har cylindriska tappar, ej koniska som Evo och äldre. Så de som tagit ut mycket effekt med oem TC-vev har ofta fått förskjutningar, det brukar uppenbara sig som kast på pinion gear, med åtföljande trassel ...

S&S-vevarna är mycket kraftigare och har en annan konstruktion, tror även Jim's har kralligare vevar till TC.

Men kolla gärna detta med ngn mer TC-kunnig
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top