Turbo gsxr 750 -93

Ingen fråga är dum....

Det fanns ingen toppbultsats/dragstänger att köpa från Ape till 750:in så jag köpte 1100:ans som är lite för långa.
Inte som jag hittade iallafall så kom inte och säg att det finns nu snälla!!!:D
Så jag behövde gänga dom ca 12mm till och korta dom eller så låter jag dom sticka upp lite istället för det finns ju plats....

Ingen fråga är dum....

Det fanns ingen toppbultsats/dragstänger att köpa från Ape till 750:in så jag köpte 1100:ans som är lite för långa.
Inte som jag hittade iallafall så kom inte och säg att det finns nu snälla!!!:D
Så jag behövde gänga dom ca 12mm till och korta dom eller så låter jag dom sticka upp lite istället för det finns ju plats....

Det är ju inte det bästa att göra att gänga på dom med snitt

Sådan gänga blir ju mycket sämre än den " rullade" gängan som är på dessa

Så om du kan klara dig med lite tjockare brickor eller möjligen kanske det finns lite kvar ner i blocken att dra en tapp lite längre och på så sätt få ner dom lite till

10x 1,25 tapp har jag du kan få låna i så fall

Fick tag på ett snitt och provade lite försiktigt men det kändes inte bra..... Hårt matrl.... fast jag hade bra snitt och olja så blev gängorna lite såriga..... hmmm ja svarva till distanser/brickor måste ju fungera det också!? Så slipper jag röra pinnbultarna...
Om jag gängar längre ner i blocket så måste jag ju gänga pinnbulten längre också eller borra upp en bit in i hålet så stången går fri....
Pinnbulten håller ju samma diameter över gängan som midjan.
Men det kanske finns marginaler så det går?...... ska kika på det!:va

Nu har jag fått returoljepumpen från Emtes! Genomtänkt och bra finisch! :tummenupp
Ska kika lite ihelgen på vilka mods som behövs för att montera den på min motor.. den är egentligen avsedd för busa..
Färg till motorn är också inhandlad..... den kommer bli sidenmattsvart och få massa bling bling eloxerad blåa skruvar! :tuttar

Är inne i ett stimm med struliga jobb nu så projektet kommer nog tyvär gå lite seg ett tag fram över. :gnissla

Bifogat

• DSC00450.JPG
    DSC00450.JPG
    111 KB · Visningar: 96
Last edited:
Fick tag på ett snitt och provade lite försiktigt men det kändes inte bra..... Hårt matrl.... fast jag hade bra snitt och olja så blev gängorna lite såriga..... hmmm ja svarva till distanser/brickor måste ju fungera det också!? Så slipper jag röra pinnbultarna...
Om jag gängar längre ner i blocket så måste jag ju gänga pinnbulten längre också eller borra upp en bit in i hålet så stången går fri....
Pinnbulten håller ju samma diameter över gängan som midjan.
Men det kanske finns marginaler så det går?...... ska kika på det!:va

Kolla i min tråd (ZX9r -98 tråden ), hade samma problem och stötte på patrull, om du kollar vad jag gjorde fel så kanske du slipper lite bekymmer.

Ex så fick jag korta en bult pga kam sensorn på avgaskammen. Körde för övrigt med svarvade alu distanser och det gick jättebra, fick bara korta distansen lite på den bult som vi svarvade av lite.

Om du har andra gängor i blocket som jag hade så räcker inte Timecert hylsor, de är helt enkelt för korta. Jag drog av mina.
Lösningen var egna hylsor med M14 som yttergäng, de var tillräckligt starka och sitter idag i maskin.

MVH
/Leo

Emtes pump

Nu har jag fått returoljepumpen från Emtes! Genomtänkt och bra finisch! :tummenupp
Ska kika lite ihelgen på vilka mods som behövs för att montera den på min motor.. den är egentligen avsedd för busa..
Färg till motorn är också inhandlad..... den kommer bli sidenmattsvart och få massa bling bling eloxerad blåa skruvar! :tuttar

Är inne i ett stimm med struliga jobb nu så projektet kommer nog tyvär gå lite seg ett tag fram över. :gnissla

Den går fint att bygga in i orginaltändkåpan. planfräs kontaktytan fräs hål för centrum borra för bultarna,svarva ned en m10 insex till m8 gäng + en distanshylsa.Tror jag har en bild i mitt garage.Annars om man vill kosta på en billet Herr Andersson Turbo tändkåpa blir säkert porrigt./wachen.

Idag har jag hämtat min fräs!!!! :banana Känns roligare än julafton!
Så nu kommer det bara spruta fram highperformance delar! :D
Men jag måste fixa lite tillbehör till den innan jag kan komma igång ordentligt.... Ska dra förbi jula imornn och kolla lite fräsar etc.....
Första caset blir att fräsa till motorkåpan för returoljepumpen/ eller fräsa till en helt ny kåpa!?

Bifogat

• Fräs.JPG
    Fräs.JPG
    41.4 KB · Visningar: 126
fräs

hej en egen fräs vad mer kan man drömma om
fan va avundsjuk jag blir hoppas att du bryter armen din jävel:tummenupp
ha haha

Ha ha ha ha... Tack! :D

Yes.... Passa er för Peter! Han bits!! :tummenupp

Bifogat

• DSC00503.JPG
    DSC00503.JPG
    168.4 KB · Visningar: 60
Idag har jag hämtat min fräs!!!! :banana Känns roligare än julafton!
Så nu kommer det bara spruta fram highperformance delar! :D
Men jag måste fixa lite tillbehör till den innan jag kan komma igång ordentligt.... Ska dra förbi jula imornn och kolla lite fräsar etc.....
Första caset blir att fräsa till motorkåpan för returoljepumpen/ eller fräsa till en helt ny kåpa!?

jamen hallå!! lite info här kanske. köpte du den ny? hur mycket väger en sådan? :mattias

Yes.... Passa er för Peter! Han bits!! :tummenupp

jamen alla vet väl att man kastar ett rostigt turbogrenrör mot peter så att han bara blir tvungen att polera skiten, sen kör man ner händerna i kakburken :D :D

Last edited:
Den är begagnad Mattson och Zetterlund typ VF600 nr 402
Skit tung! :tummenupp

Nej det går segt tyvär..... hoppas få lite tid i helgen till att skruva lite! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman