Turbo gsxr 750 -93

Turbo

Donatormotorn hade haft ett litet haveri!? hur lyckas man med detta?
Hål i blocket etc.... växellådan ser väldigt bra ut dock....
Motorn kommer från en stöldskadad Bimota. :tummenupp

Andra bilden visar 750:ins fotpackning vs 1100:ans.
750:in är ju mycket stadigare med tanke på godstjockleken.

Någon som vet hur mycket 750:ins vevstakar tål?

Bifogat

• kass motor.JPG
    kass motor.JPG
    88.6 KB · Visningar: 103
  • toppackning.JPG
    toppackning.JPG
    58.4 KB · Visningar: 60
Kul att du hittat tid att fortsätta bygga på hojen, säkert inte helt lätt när man har eget och är själv på firman. Lite enklare när man är löneslav och kan släppa allt klockan 16:00...

Passar innanmatet i 1100:an rätt över till 750:ns block? Väldigt praktiskt i så fall.:tummenupp

Det kan nog bli tjusigt med eloxerade soppaanslutningar på tanken, se till så dom inte kommer i vägen vid fullt styrutslag bara...:näsblod

Turbo

Ja man har ju inte vanliga 7-16 dagar men jag ska inte gnälla! Det är ju självförvållat och faktiskt jävligt kul..... än så länge! :D

Jag har ju båda motorerna nu så jag ska vända och vrida och mäta på varenda del..... så får vi se om det passar!?

Tack tack.... jag är hel nöjd med 1100:an fast det är inte jag som är skaparen utan jag köpte den så här... har endast förädlat lite saker...
Köpte den av Alf på mc-xpress som hade bytt till sig den så jag träffade alldrig förra ägaren men någon dag tänkte jag "släktforska" lite och ringa upp förra ägaren och surra lite.... :)

Nu har man vart på bolaget och införskaffat lite nyårs dricka!:dricka
Så nu kan man gå ner i lugn och ro och förkovra sig i garaget resten av kvällen....

Halloj Micke

Du har ingen länk till Bilen?

BTW Läckert bygge du får komma förbi till sommaren och visa upp den

Stefan

Turbo

Har ingen länk på min bil men www.lotusomega.se är den officiella sidan i sverige! :tummenupp

Ja... jag hoppas att den ska bli klar så man kan få ut och åka lite men det är bäst att inte lova något för då kommer Mr Murphy som Johansson brukar tala om! :D

Har ingen länk på min bil men www.lotusomega.se är den officiella sidan i sverige! :tummenupp

Ja... jag hoppas att den ska bli klar så man kan få ut och åka lite men det är bäst att inte lova något för då kommer Mr Murphy som Johansson brukar tala om! :D

Cool bil, gissa om man skulle bli snopen om man blev frånåkt av en gammal Opel =)

Kan inte du komma förbi oss efter helgerna så man kan få lite kontaktuppgifter till dig.

//S

Någon som vet hur mycket 750:ins vevstakar tål?

Ca 13k varv med originalkolvar. Tyngre kolvar = lägre varvtal. Effekt? Ca 400 hästar om man håller varvtalet under 10k. As usual, your mileage may vary. Mestadels är det höga varvtal tillsammans med gasavslag som dödar vevstakar, direkt eller indirekt beroende på avslagna kolvbultar, spruckna kolvar eller ventiler som dödat kolvar.

Ja då borde jag ha lite marginal om jag satsar på ca 200+ hk.... och håller ner varvtalet. Tack för infon! :tummenupp

1100:a lådan urplockad... hade klarat sig utan ett enda märke trots totalhaveriet.... ibland ska man få ha lite tur också! :banana

Bifogat

• vxl 1100r.JPG
    vxl 1100r.JPG
    48.4 KB · Visningar: 73
Last edited:
Nu är cylinderspacern klar..... :tummenupp

Bifogat

• ritsad spacer.JPG
    ritsad spacer.JPG
    38.9 KB · Visningar: 84
  • cylinderspacer.JPG
    cylinderspacer.JPG
    47.5 KB · Visningar: 92
  • tejpad packning.JPG
    tejpad packning.JPG
    45.8 KB · Visningar: 65
Vad skar du ut den med?

"Snåltemas" tryckluftsdrivna sticksåg.... var dock inte att rekomendera för den orkade ingenting så fort man vred lite i bladet! Sen gick jag efter med en dremel med roterandesmärgel.
När jag sågade så satte jag upp aluplåten mellan två fyrkantsprofiler ca 40cm långa i skruvstädet så jag fick lite bredd på backarna.... Annars är det lätt att det börjar vibrera och jävlas! :tummenupp

Cool bil, gissa om man skulle bli snopen om man blev frånåkt av en gammal Opel =)

Kan inte du komma förbi oss efter helgerna så man kan få lite kontaktuppgifter till dig.

//S

Yes det kan jag visst göra! Misstänker att jag och nicklas kommer få börja med Norsborgsjobbet nu efter helgerna!?
Så vi ses säkert då! God fortsättning!

Lite bilder på 750 vs 1100 låda och stakar

Vevstakarna borde tåla mera stryk på 750 eftersom dom är ungefär lika grova i skaftet men inte lika långa!?

Skillnaden på 1100:ans grova drev vs 750:ins tunnare framgår också på bilderna! :näsblod

Allt verkar passa soofar med bytet av växellådan men jag skulle ju vilja använda mig av 1100:ans koppling och det går inte då drevkransen är mindre/färre kugg så den når inte fram till veven! 750:in har 75kugg och 1100:an 72kugg :huvet
Dessutom så har 1100:an lite längre axel för att den har lite fler lameller...
Ska mäta lite och se om det går att byta drevkransen på kopplings korgen...
den är ju trots allt bara nitad.......
Någon som känner igen problemet? :va

Bifogat

• vxl vs 2.JPG
    vxl vs 2.JPG
    77.3 KB · Visningar: 57
  • vxl vs.JPG
    vxl vs.JPG
    78.5 KB · Visningar: 65
  • vevstakar1.JPG
    vevstakar1.JPG
    50.4 KB · Visningar: 60
  • vevstakar.JPG
    vevstakar.JPG
    64.8 KB · Visningar: 68
  • cyl + spac.JPG
    cyl + spac.JPG
    66.1 KB · Visningar: 62
Last edited:
Idag blev det demontering av drevkransen på kopplingskorgen.....
Var hem till Faran och fick lite hjälp.
Det var ett projekt i sig att få ur nitarna! jäv.... va dom satt!
Gissar att nitarna inte går att köpa lösa så ev får jag skaffa material och svarva nya....
Någon som vet vilken typ av stål som lämpar sig till nitmaterial?:va

Tänkte byta vev och ramlager samt kolvringar så man vet att allt fräscht när man ändå har allt ner rivet. Nya p-boxar och packningar blir det givetvis också.

Om jag bara får ordning på kopplingen så har resten passat som att bygga Lego! :D

Bifogat

• kp 1.JPG
    kp 1.JPG
    61.7 KB · Visningar: 58
  • kp 2.JPG
    kp 2.JPG
    83 KB · Visningar: 59
  • kp 3.JPG
    kp 3.JPG
    74.1 KB · Visningar: 61
  • kp 4.JPG
    kp 4.JPG
    86.7 KB · Visningar: 55
  • kp 5.JPG
    kp 5.JPG
    78.3 KB · Visningar: 56
Last edited:
När ryckutjämnarfjädrarna glappar - slipar jag upp, shimsar med brickor och svetsar igen slipningen, så slipper man nitproblemet. Tigsvetsa igen nithålen med det som finns kvar av nitarna är ett alternativ.

Idag blev det demontering av drevkransen på kopplingskorgen.....
Var hem till Faran och fick lite hjälp.
Det var ett projekt i sig att få ur nitarna! jäv.... va dom satt!
Gissar att nitarna inte går att köpa lösa så ev får jag skaffa material och svarva nya....
Någon som vet vilken typ av stål som lämpar sig till nitmaterial?:va

Tänkte byta vev och ramlager samt kolvringar så man vet att allt fräscht när man ändå har allt ner rivet. Nya p-boxar och packningar blir det givetvis också.

Nå. Var dom kompatibla ??

Passa kransen?

Har endast mätt så gott jag kunnat och det verkar passa men 750 drevet är ju tunnare än 1100:ans.. dock har vevdreven samma tjocklek!? Så det blir klenare än om jag hade kunnat använda 1100:ans drev men det ska väll hålla för mitt ändamål..

Offsetet på korgens anliggningsyta mot drevet verkar bli samma iallafall så det ska fungera men vill inte påstå något innan jag monterat ihop det helt och sett så det inte bli något strul med något annat. :)

Jag vill nog helst nita om....... fick demolera nitarna så pass mycket för att få bort dom... men annars hade det säker gått! :tummenupp

Fanns det någon förbättring att göra på lagret vid utgående axel vid drevet?
Har läst något om dubbel lager etc? på drivsidan menar jag nu! :)

Last edited:
Har endast mätt så gott jag kunnat och det verkar passa men 750 drevet är ju tunnare än 1100:ans.. dock har vevdreven samma tjocklek!? Så det blir klenare än om jag hade kunnat använda 1100:ans drev men det ska väll hålla för mitt ändamål..

Offsetet på korgens anliggningsyta mot drevet verkar bli samma iallafall så det ska fungera men vill inte påstå något innan jag monterat ihop det helt och sett så det inte bli något strul med något annat. :)

Jag vill nog helst nita om....... fick demolera nitarna så pass mycket för att få bort dom... men annars hade det säker gått! :tummenupp

Fanns det någon förbättring att göra på lagret vid utgående axel vid drevet?
Har läst något om dubbel lager etc? på drivsidan menar jag nu! :)

Köp ett gummitätat lager i samma dimension, skippa packboxen och montera det lagret där.

Det dubbelradiga lagret passar bara i '92ans 1100 R motorhalvor. Kanske nån modell av 750 halvorna har det oxo? men tror inte det.

men varför kan/vill man inte helsvetsa korgen på drevet, som man gjorde med katanorna när dom började spöka. blir det skit med lådan då om man tar bort den "rörelsemånen"??
På katanorna märkte man väl ingen direkt skillnad...mer än man att man slapp det där jävla skramlet :gnissla :gnissla

Köp ett gummitätat lager i samma dimension, skippa packboxen och montera det lagret där.

Det dubbelradiga lagret passar bara i '92ans 1100 R motorhalvor. Kanske nån modell av 750 halvorna har det oxo? men tror inte det.

är det skillnad på 91 och 92 där:va :va

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma