Turbo gsxr 750 -93

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
GSXR 750 -93 fighter projekt

Rättelse: 750:in ska enligt uppgift ha komp förhållande 11,8:1 org.
Och ligga på ca 118hk vid 11500rpm i motorn.
Vad ligger ni andra på för komp förhållande? någon som kör etanol?
Hur läser man av lambda när man kör etanol? samma som vanlig soppa eller?
Inovate lm-1 bredbandslambda på väg hem! Har önskat mig en i 5år nu så någon gång nästa vecka kommer den! kan knappt sova! :D
Fast den är till bilen men det vore ju kul att mäta av hojen också.:tummenupp
En sak är säker... den här månaden blir det nudlar frukos,lunch middag! :5sure
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så du ska köra med både kompsänkning och E85, och ingen intercooler. Du kan nog ladda på ganska mycket. Polarens Nissan Cherry turbo spikade vid 1,4 bar på 98 oktan, och vid 2,4 bar på E85 :D Kör 11:eek:r på 402 m om jag minns rätt.

Min hoj ligger på 10:1 original, och med 2 mm spacer brukar det bli runt 8,2:1 om jag minns rätt. Nu ska jag få 7,8:1 med Hayabusakolvar och ingen spacer. Men jag kör ju på 98 oktan.

Hehe, det kan nog bli roligt med det bakdrevet. Film vill vi se sen! Var rädd om växellådan bara, den är inte lika kraftig som 1100:ans. Smärtgräns vid runt 200 hk sägs det. Tror det var Marklund jag hörde det från.
Vad har du för chassisättning på 1100:an? Är det ren rejshoj? Eftersom det bara spinner? Min hoj spinner aldrig, bara när det är under 5-6 grader. Men jag kör med Metzeler Racetech. Kanske därför. Det bara wheelar!

Regga med turbo är hyfsat lätt, gör såhär: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3421322&postcount=8

4000:- för en Galferskiva??!? Oj. Trodde ISR var dyrast, men det var ju ganska normalt pris på dem. Misstänkte att du kör Lotus Omega... Fusk, jag vill också ha en sådan... Original eller moddat? De är feta, de där bilarna.

Förresten, nudlar är gott med rätt tillbehör! Jag är student...
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
GSXR 750 -93 fighter projekt

Hmm...ok undrar vad som blir bäst att lägga sig på i komp? man vill ja inte sänka mer än nödvändigt men ändå ha lite marginal innan spikning! :va
Menar du "hot wok" nissan?? cool bil men fan va ful den är! :D

Galfer har ju sin "vanliga" street skiva också och den ligger ju i pris med dom andra.

Kommer inte ihåg hjulbasen på 1100:an nu men svingen är förlängd, breddad fälg med 200macka, öhlins dämpare mod stenhård, sänkt fram och bak. Köpte hojen i detta skick med skjutna fuggar och enligt Alf och Erik på xpressen så har den gått mycket streetrace i uppsala? Har labbat med att höja den fram mm och fått till den hyfsat men fortfarande om jag ligger i runt 200km och vrider fullt så hinner inte dämpen att svälja sveriges ojämna vägar och går upp i spinn!
Kul att köra om bilar på motorvägen dock... brukar bli lite chockade när man "sladdar" förbi men frustrerande när man vill få grepp!
Gjorde tabben att sätta på ett michelin hpx däck nu sist och det är verkligen
kasst när det gäller grepp!!! :gnissla Får bli ett racetec i sommar om jag har råd? Sitter på 750:in och den gick det ju knappt att burna med! :tummenupp

Jag är stolt ägare till Lotus Omega nr 77 av ca 950 tillverkade! :)
Orginal förutom ett chipp... ska lämna ca 470hk och 600nm+ vid 0,95bar
mycket "förädlingar" på g nu.. dom har ju lite barnsjukdommar man vill ha bort.
Högst på önskelistan nu är 2st gt28rs... borde räcka för mina behov! Siktar på 600hk.. :yoparty Kul udda bil som inte så många känner till innan dom blir från åkta! :D "en gammal sunkig opel" :tungan

Tack för länken om reggning!! Ska höra med Mc-hörnan om dom får skriva intyg? dom ligger närmast till hands och är bra att göra med.
 
Last edited:

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
GSXR 750 -93 fighter projekt

Pratade med Mc-hörnan idag och bilprovningen i södertälje har besiktigat och godkänt deras bänk så dom får utfärda bromsintyg! :tummenupp
Perfekt! Ska försöka få den godkänd..... undra hur dom ställer sig till E85?
Borde väll inte vara nåt problem?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Om du kan tänka dig liknande agg till bilen som du beskriver så kika in på Turbobanditen.se
Snacka med Roman det är han som produktutvecklar deras prylar.
Kör skiten ur grejerna....håller dom så ta in fler och sälj till kunder.
Rasar det.........släng skiten och leta vidare.

Han har 650 Hk i sin MB 3.0 -86 !
 
Last edited:

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
GSXR 750 -93 fighter projekt

Tack för tipset! Har kollat in turbobanditen faktisk... bra priser!
Vågar inte chansa med Lotus omegan... rasar det så finns det nästan inga delar att få tag på. Så om jag köper agg blir det från www.extremepsi.com i staterna
ett Garret gt28rs ligger på runt 7300:- där och här hemma i sverige tror jag dom begär ca 15000:-???? hur går det ihop? Farsans kompis bor där och får skicka dom som gåva så man slipper tull etc.. :tummenupp men det är ju fortfarande ca 15000:- som ska fram! :näsblod
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ett tips ang frakten från staterna.
Du måste ha ett värde av högst 50dollar på packetet för att det ska gå igenom tullen.
Inget annat fungerar.

Om du skickar en vara med ett värde på flera tusen kronor kan det va en bra idé att skriva varans verkliga värde, om du har en extraförsäkring via tex USPS som täcker försvunna packet så går dom på vad det stod på fraktsedeln.

Kul om en ny turbo för 7500:- försvinner med 50 dollar på fraktsedeln.

Kolla om någon kan ta med den på flyget till Sverige det är alltid lättast så.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
http://www.xmotos.se i Sverige har GT28 aggregaten för 8999:-

Direktlänk till aggregatet:
http://www.xmotos.se/item_show.php?code_no=3194

Mmmm, jag blir lite misstänksam (eller mycket...) när jag ser dessa aggregaten, dvs. kullagrade GT28:eek:r, i någon av de tusentals svenska webshoppar som antagligen plockar hem allting från t.ex. Ebay eller liknande. Innan köp, försäkra dig om att det inte är ett sådant här aggregat http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GT28-GT28R-Turbo-Turbocharger-T25-T28-SR20DE-S13-S14_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ016QQitemZ260223615926QQrdZ1QQsspagenameZWDVW , dvs en Kinatillverkad kopia. Kostar 430 dollar, dvs. 2700:-. Det är ganska likt... Men jag tror inte att det äkta aggregatet har en blå plåt fastnitad där det står GT28 Turbocharger...
En äkta GT28, t.ex. GT2860R eller GT2871R (kallas också GT28RS) kostar runt 7000:- från Ebay, men sen tillkommer frakt och tull, och då känns det inte som om en svenskt webshop (t.ex. de i länken) gör någon vinst alls. Och det gör de nog genom att ta in kopior. Men det kanske är riktiga fast väldigt billigt! Kolla noga först bara.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hmm...ok undrar vad som blir bäst att lägga sig på i komp? man vill ja inte sänka mer än nödvändigt men ändå ha lite marginal innan spikning! :va
Menar du "hot wok" nissan?? cool bil men fan va ful den är! :D

Galfer har ju sin "vanliga" street skiva också och den ligger ju i pris med dom andra.

Kommer inte ihåg hjulbasen på 1100:an nu men svingen är förlängd, breddad fälg med 200macka, öhlins dämpare mod stenhård, sänkt fram och bak. Köpte hojen i detta skick med skjutna fuggar och enligt Alf och Erik på xpressen så har den gått mycket streetrace i uppsala? Har labbat med att höja den fram mm och fått till den hyfsat men fortfarande om jag ligger i runt 200km och vrider fullt så hinner inte dämpen att svälja sveriges ojämna vägar och går upp i spinn!
Kul att köra om bilar på motorvägen dock... brukar bli lite chockade när man "sladdar" förbi men frustrerande när man vill få grepp!
Gjorde tabben att sätta på ett michelin hpx däck nu sist och det är verkligen
kasst när det gäller grepp!!! :gnissla Får bli ett racetec i sommar om jag har råd? Sitter på 750:in och den gick det ju knappt att burna med! :tummenupp

Jag är stolt ägare till Lotus Omega nr 77 av ca 950 tillverkade! :)
Orginal förutom ett chipp... ska lämna ca 470hk och 600nm+ vid 0,95bar
mycket "förädlingar" på g nu.. dom har ju lite barnsjukdommar man vill ha bort.
Högst på önskelistan nu är 2st gt28rs... borde räcka för mina behov! Siktar på 600hk.. :yoparty Kul udda bil som inte så många känner till innan dom blir från åkta! :D "en gammal sunkig opel" :tungan

Tack för länken om reggning!! Ska höra med Mc-hörnan om dom får skriva intyg? dom ligger närmast till hands och är bra att göra med.

Nej, inte Hot Woken, detta är en annan Cherry som går som fan. Men det går att åka fort med bensin också, en annan polare har en Fiat Uno, och han kör 11,39 på oklistrat! :D Bänkade 416 hk / 568 Nm på 760 kg. Gatbil :)

Hehe, det låter som du sliter däck mest hela tiden när du är ute med 1100:an :D Men det är nog lite roligare med grepp... Prova Racetec, det blir nog skitbra!

Där ser man! Fin bil... Ökar det över 90 hästar med ett chip? Ojoj. Det verkar som motorn pallar ganska mycket! Har sett folk som har gjort mest yttre moddar som chip, filter, avgas, spridare, andra aggregat och sådant, och det har ju blivit 550+ hk av det. Inte illa alls.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Mmmm, jag blir lite misstänksam (eller mycket...) när jag ser dessa aggregaten, dvs. kullagrade GT28:eek:r, i någon av de tusentals svenska webshoppar som antagligen plockar hem allting från t.ex. Ebay eller liknande. Innan köp, försäkra dig om att det inte är ett sådant här aggregat http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GT28-GT28R-Turbo-Turbocharger-T25-T28-SR20DE-S13-S14_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ016QQitemZ260223615926QQrdZ1QQsspagenameZWDVW , dvs en Kinatillverkad kopia. Kostar 430 dollar, dvs. 2700:-. Det är ganska likt... Men jag tror inte att det äkta aggregatet har en blå plåt fastnitad där det står GT28 Turbocharger...
En äkta GT28, t.ex. GT2860R eller GT2871R (kallas också GT28RS) kostar runt 7000:- från Ebay, men sen tillkommer frakt och tull, och då känns det inte som om en svenskt webshop (t.ex. de i länken) gör någon vinst alls. Och det gör de nog genom att ta in kopior. Men det kanske är riktiga fast väldigt billigt! Kolla noga först bara.


Du kan ha så rätt så Lahi :tummenupp men jag tänkte att han kanske ville ha billigt "Snurra" trampade in på denna sida igår kväll :D
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
GSXR 750 -93 fighter projekt

Tack för tippset/tippsen!
Nä när det gäller Lotus omegan så jagar jag kvalite framför billigt!
Köpte den 03 efter 4års sparande och suktande... då var den i hyffsat skick och hade rullat ca 12000mil.. inredningen är fin men lacken var lite matt mm... vilket inte gjorde mig så mycket eftersom jag jobbade som bilplåtis och hade full tillgång till lackbox etc.... man blir lite skadad och pedant när man jobbar som bilplåtis så jag åkte en sommar i den sen rev jag ner den i molekyler.... har säker lagt ner ca 10h på att klossa varje bakskärm mm för att jag tyckte dom var "ruliga" i släpljus orginal... hela bilen lackade jag om själv så det ligger säkert 4liter klarlack på den nu!? :D det var år 2004 det och nu ca 1000h senare har jag bara stötfångarna kvar att fixa sista finishen på innan den får rulla igen nu i sommar.. men motorn har jag lämnat orörd tills nu...... efter sommaren ska den isär också..
Nog om gammla oplar nu!!!!!! Detta är ju ett hoj turbo forum! :D
Ska iväg och hämta innovate lambdan nu! :tummenupp
Någon som vet hur lambdan/ afr beter sig när man mäter E85!?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Någon som vet hur lambdan/ afr beter sig när man mäter E85!?

Lambda 1 är alltid Lambda 1, oberoende om du kör på ren bensin eller e85. "Bäst effekt" AFR för bensin är ju runt 13:1 och för e85 runt 10:1 - dvs för att uppnå en Lambda på ca 0.85. Inga konstigheter alls om man tar reda på vad man menar med Lambda och AFR. Finns mycket matnyttigt om just detta här på sporthoj och wikipedia.
 
Last edited:

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
GSXR 750 -93 fighter projekt

Hämtade inovate bredbandslambdan igår!:) Har inte läst hela istruktionen än men såg att den var förberedd för olika bränslen när det gällde afr så det var bara välja bensin,disel,alkohol etc så graderade den om mätområdet direkt! :tummenupp Har sökt på forumet men det dök ju upp så mycket trådar som det mest bara var antaganden och inte fakta... Har du någon bra tråd du vet av Anders? :) mvh Micke
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lättast är ju som sagt att välja att den ska mäta Lambda istället för AFR, E85 är ju dessutom väldigt tacksam att bestycka för då motorn kan gå rätt fett utan problem. Min hoj ligger och pendlar mellan 0.8-0.9 lambda på E85, lite mer bestyckningsjobb så hade den legat stadigare men det känns inte nödvändigt.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
de här är kanske inte rätt tråd men men.


jag håller på att bygga ihop en gsxr 750 95. och jag fick hojen i lådor av kunden. heheh:tummenupp.jag vet inte hur kablarna som går till dom två tändspolarna ska sitta.

1-4 = vit. vit/orange
2-3= svart/gul. vit/orange

snälla hjälp en norrlänning i nöd :D

det lär nog vara samma på 93-95 så kanske någon kan ta ett kort på kablarna ikopplad på den bakre/främre tändspolen.

tack på förhand. Johan
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Kabelfärg

Enligt suzukis service bok så ska det vara 1-4 orange/vit och vit
och 2-3 ska ha orange/vit och svart/gul mvh Micke
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och för enkelhetens skull, orange/vit går till nycklade +/plus och de andra till svarta låddan. 50/50 att man kopplar fel, poffar det bara - växla svart/gul och vit.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
tack så mycket startade hojen igår. funkade felfrit. en mindre olje läcka från tänings kåpan. men när jag testade och varva uppåt 10.000 varv. så va de som att den gick in i varvstopet men ändå inte den gick liksom tungt på något sätt. jag testade bara 2 gånger utefall de kan vara något allvarligt. jag har totalrenoverat toppen så alla spel är inom toleransena. någon som ha något förslag ? kan det vara att jag inte hade monterat ditt luftfiltret så det blir förlite motstånd etc ? :va
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
turbo

Hej Allihop! Nu är det dags att börja skruva lite igen! Mitt projekt dog ut när jag drog igång firma och dygnet helt plötsligt saknade alldeles för många timmar..... ingen dans på rosor.. det ska gudarna veta! :) men men....

Nu har hojen fått ärva en dämp från gsxr 750 -01... blev lite smidigare.
Och så har jag beställt lite Ape saker till spisen som kommer efter nyår
sen är det bara att skruva ihop.... :yoparty

Kom över en 1100r spis också med rasad vev som jag tänkte plocka växellådan från om det nu passar? Den 5 växlade ska ju enligt uppgift stå pall för lite mera mos än 750:in orginal 6växlade.

Har lite planer på att bygga om tanken också och köra som en rund "fuelcells anslutning" framför tanklocket med eloxerade an anslutningar och stålomspunna soppaslangar som går framåt och ner under tanken... tror det kan se coolt ut!?
 

Bifogat

  • Gsxr 750 t.JPG
    Gsxr 750 t.JPG
    112.5 KB · Visningar: 132
  • gsxr 750 t 1.JPG
    gsxr 750 t 1.JPG
    92.6 KB · Visningar: 106
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top