Turbo Gpz1100 Oldschool!!!! HJÄLP!!!!

streetfighter

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Gpz 1100 inj streetfighter
Tjena hejsan!

Jag behöver lite hjälp eller rättare sagt mycket hjälp. Har en gammal retro Kawwa från 1982 med insprut men som jag nu har bestämt mig för att bygga turbo på. Är på jakt efter en RS 36:a, brukar bli lite lättare att få den att gå bättre då.
Hojjen är helt orginal med sin unika 4:a med drygt 100hk. Hela hojjen är strippad och delvis blästrad samt med chromade fälgar i hopp om att den en vacker dag bli en streetfräser.
Jag undrar lite om var jag börjar, vad för turbo ska jag använda och var kikar jag efter den. Jag har ju kika på MCxpress men det är så hulöst dyrt att man baxnar. Jag vill så långt som möjligt klara av det mesta själv och inte alltför kostsamt. Bör jag borra upp den till en störr volym typ närmare 1200 eller duger det med de dryga 1100 som jag har?
Jag skulle alltså behöva lite från Scratch byggtips på turbo och tändning samt förgasare tips........
Hjälp!!!!!!

En stor klapp på axeln utdelas för bra tips! :yoparty

/Streetfighter

Det finns gamla trådar om att turbonera gamla old-school hojar, dvs GSX och GPZ. Använd 32, 34 eller 36mm vakumförgasare från en senare modell. Hade du tänkt hålla dig under 1 Bar så räcker det om trottellocket sitter med två istället för 4 skruvar. Förrutom att svetsa veven och kompsänka med fotpackningen kan du ta turbon från en nyare Saab eller Volvo, vilken som helst. Finns på närmsta skrot. TD04-13/whatever funkar funkar om du inte hade tänkt ha mer än 240 hästar. Plenum-tips (dvs gsxr-1100 modellen som passar i princip på alla gamla GSX/GPZ/) får du genom att läsa igenom gamla trådar.

Tackar och bockar!

Jag hittade dock en variant, vet inte om det skulle gå på blocket. En turbo från en Golf GTI:

http://www.blocket.se/view/6066331.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Vad tror du om den, billigt i varjefall!
Jag undrar om hur liten den minsta turbon är som ger runt 240 häst, känns som att de kommer bli en hel del strul med plats. Järnstånkan är ju fruktansvärt stor och platsen minimal speciellt med den stora oljekylaren, du vet hur det ser ut. Jag vill bygga så smått som möjligt, dyrt?
Vad behöver jag mer än en turbo, wastgate? Kan ingenting om turbo! Pedagogiken behövs här.............. :huvet
Kan du ge en ungefärlig lista som man kan sikta på? :Bugar

Tjo!

streetfighter skrev:
Tackar och bockar!

Jag hittade dock en variant, vet inte om det skulle gå på blocket. En turbo från en Golf GTI:

http://www.blocket.se/view/6066331.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Vad tror du om den, billigt i varjefall!
Jag undrar om hur liten den minsta turbon är som ger runt 240 häst, känns som att de kommer bli en hel del strul med plats. Järnstånkan är ju fruktansvärt stor och platsen minimal speciellt med den stora oljekylaren, du vet hur det ser ut. Jag vill bygga så smått som möjligt, dyrt?
Vad behöver jag mer än en turbo, wastgate? Kan ingenting om turbo! Pedagogiken behövs här.............. :huvet
Kan du ge en ungefärlig lista som man kan sikta på? :Bugar

Tjo!

Allt beror på budgeten, och vilken effekt du siktar på.

Jag tycker att det är dumt att kasta insprutningen, isf att köpa gasare så kan du köra med ett piggy back och xtra spridare jojje här på forumet bygger såna.

Grov lista över det minsta vad du behöver:

17" framhjul, nästan ett måste för att få plats med turbon och ett vettigt grenrör, samt att du skall kunna montera turbon tillräckligt högt i förhållande till oljenivån i motorn.
svetsa veven ett måste.
-När du ändå har isärmotorn så kompleterar du med bult i högre kvalitet till ramlageröverfall.
-Köp en turbo med inbyggd WG
-Dumpventil är inget måste om du inte ska ladda överjävligt.
-modifiera oljesystemet med strypning till rullagren (för att få tillräckligt oljetryck till turbon
-Piggy back sprut och fyra xtra spridare, eller så kör du ett MS utan xtra spridare så långt som orginalspridarna räcker, kanske klarar 220hk med 4 bars bränsletryck.
-spacer mellan block och cylinder för att sänka kompen
- justerbara kamdrev (fixar du själv med en "geting")
-plenuimkammare och rör från turbon till plenium
- En eller två kompisar som jobbar på en mekanisk verkstad, inte növändigt men det underlättar
- ca 150 timmars fritid, eller ska kanske säga minst 150 timmar.
- 1st förstående flickvän, inte nödvändigt går oxa att bygga utan flickvän.

streetfighter skrev:
Pedagogiken behövs här.............. :huvet

Börja med att läsa igenom sticky-tråden om Turbo. Sen läser du igenom alla andra turbo-trådar och du kommer att få länktips och info så du storknar - och vet sen precis hur du ska gå tillväga.

Piggyback?!
Jojje?!

Kanonbra listat Färnbo, precis vad jag behöver. Turbo med inbyggd Wastegate, är det som ovan gäller. Är det typ 9-3 och volvo turbos?!
Målet med projektet är komma upp någonstans mellan 200-250hk - sleeper - och budgeten ca 10 loppor.
Summerat mål är väl att inte liga sist jämt och bli mobbad för att hojjen man har liknar och går som en tanks.....................

Men när man som jag är med duktig på design, ytbehandling och finnish känns detta som ett jätteprojekt. Dock är jag inte helt inkompetent men jag undrar lite över Piggyback, låter intressant, vad är det?
Jag har läst om olika sprutlösningar(fritt tolkat, he he)men det verkar ju inte så stabilt, usa grejs som man måste fnula med själv, vet du vad jag menar?
Min hoj har ju faktsikt fungerat bra med sprutet, dock har man ju "hört" att smoothbore i samband med turbo skulle göra allt enklare.
Hur är det med tändningen i samband med detta, det sitter ju en lite box bak, databoxen som snarare ser ut som en liten plåtburk än just det. Kan jag modda den eller måste jag byta hela tändningen typ Dynojet?!

hejs :banana

streetfighter skrev:
Piggyback?!
Jojje?!

Kanonbra listat Färnbo, precis vad jag behöver. Turbo med inbyggd Wastegate, är det som ovan gäller. Är det typ 9-3 och volvo turbos?!
Målet med projektet är komma upp någonstans mellan 200-250hk - sleeper - och budgeten ca 10 loppor.
Summerat mål är väl att inte liga sist jämt och bli mobbad för att hojjen man har liknar och går som en tanks.....................

Men när man som jag är med duktig på design, ytbehandling och finnish känns detta som ett jätteprojekt. Dock är jag inte helt inkompetent men jag undrar lite över Piggyback, låter intressant, vad är det?
Jag har läst om olika sprutlösningar(fritt tolkat, he he)men det verkar ju inte så stabilt, usa grejs som man måste fnula med själv, vet du vad jag menar?
Min hoj har ju faktsikt fungerat bra med sprutet, dock har man ju "hört" att smoothbore i samband med turbo skulle göra allt enklare.
Hur är det med tändningen i samband med detta, det sitter ju en lite box bak, databoxen som snarare ser ut som en liten plåtburk än just det. Kan jag modda den eller måste jag byta hela tändningen typ Dynojet?!

hejs :banana

Fan 10 loppor känns tight..
Piggyback extra insprutning som styr på varvtal och laddtryck och jobbar i övrigt oberoende av orginalsprutet kräver extra spridare (bäst med 4 st extra)
Jag använder ett mc express sprut som "piggyback" lättprogramerat (kände inte till MS=Megasquirt då)

jojje 1963 finns här på forumet och är expert på MS.

En lösning för dig är att kasta orginalsprutet ersätt med MS, använd std spridare eller om de inte räcker till ersätt med några gammla bosch lågohmiga spridare, hittar du om du letar noga på någon skrot. fanns på gammla saab EMS och volva med sprut (D-Jetronic) fanns säkert på en hel dela andra gammla bilar med sprut.
Du vinner mycket tid och plats på att slippa använda 8 spridare, det blir avsevärt mycket lättare att tillverka pleniumet om du slipper spridarfästen.

Det finns ytteligare alternativ och det är att använda progresiv bränsletrycksregulator finns hos MC xpress förmodligen det billigaste alternativet kanske inte bäst men...

Val av turbo... som andersbrink säger sök här på forumet. Allt du behöver veta och lite till finns skrivet här, det är ju i slutändan upp till dig att välja vilken väg du vill gå.

Gällande tändningen så skulle jag tro att det är samma som gpz 83 -84 Tändningen är inte ihopbyggd med insprutningen, det ären separat enhet stor som en kortlek ungefär.

Problemet med tändningen är att under 3000 rpm har du 10 grder förtändning därefter ställer den upp tll 37 i ett steg, och 37 grader är alldeles för mycket vid 1,3 bar tryck. Backar du tändningen så till runt 27 grader så får du 0 graders förtändning under 3000 varv och då blir motorn jävligt tråkig.

220 hk är ganska mycket för kawa kolvar som är gjorda av japansk sushi

PMa mig jag kanske har lite delar liggandes som skulle underlätta bygget.

nej för tusan
en progresiv bränsleregulator är va du behöver
samt större spridare + pump

Har byggt massor av hojar me kawasprut
funkar kanon

Nästa fråga, hur tolkar besiktningen modifieringarna är det omtypning som gäller sedan eller...............någon som vet............ :Bugar

/Streetfighter

Grymt Lahi! :yoparty

Fyfan vilken resa, bidrog till en hel del skratt, jag får passa på och säga gratts samtidigt som jag säger kanon!
Men om man ändå ska regbesikta hojjen som amatörbyggt fordon kan man alltså besikta för turbo i samma veva?
Förresten är det någon som vet vad SFRO anser om att byta sving - från dubbla öhlinare till monodämp d.v.s. måste man ha svets intyg om man har svetsat i ramen, nya fästen?
Har hört en del som klarat sig undan detta på något vis???
Klart att man inte vill chansa........

Ni som har skrivit här ska ha stort tack så långt, rivningsarbetet är gjort på större delen av hojjen, ska riva ner motorn först och renovera lite. Tacksamt med att delarna är så pass billiga som de är.
Som det ser ut nu kommer det här projektet bli SM i piller.

**Vilka för respektiv nackdelar har jag om jag placerar turbon bakom motorn respektive framför. Framför ser inte bra ut, bakom motorn är mer snyggt men vad försämrar det förutom att jag inte kan ha lika många HK?

Tappar jag för många HK får jag väl byta till etanol då och få ut mer pulver. Förresten är det någon som vet om det går och regga om hojjen till etanol hos SFRO eller är det samma sak som med bilar?
Nåväl så ser det ut just nu och jag hoppas att tråden ligger kvar ett tag då ni kommer bli uppdaterade om vad som händer och eventuella problem......
Som fotograf får ni också en hel del bilder att garva åt, ni kanske har sett bosse bildoktorn, tänk er honom fast på gränsen till nervsammanbrott och lite braj på det så är det jag!!!! :huvet :rofl

Så håll till godo nu gubbar för nu ska det jävlas så långt skägget räcker.. :tomten

Fler tips belönas med fler klappar på axeln! :Bugar

/Streetfighter :huvet

Lahi!

- "Jag tycker om att rasa växellådor... EDIT: och köra sönder kolvar"

Kort har kört sönder 4 billådor samt farsans låda....hehe :yoparty
Kolvarna kommer nog i och med detta projekt.... :tummenupp

Last edited:
streetfighter skrev:
Grymt Lahi! :yoparty

Fyfan vilken resa, bidrog till en hel del skratt, jag får passa på och säga gratts samtidigt som jag säger kanon!
Men om man ändå ska regbesikta hojjen som amatörbyggt fordon kan man alltså besikta för turbo i samma veva?

Lahi!

- "Jag tycker om att rasa växellådor... EDIT: och köra sönder kolvar"

Kort har kört sönder 4 billådor samt farsans låda....hehe :yoparty
Kolvarna kommer nog i och med detta projekt.... :tummenupp

Tackartackar! :) Kul att min hoj äntligen är lite laglig iallafall :tummenupp

Jaså, ska den registreringsbesiktas som amatörbyggt fordon? Ska du bygga ny ram eller liknande? Annars borde det väl räcka med ombyggt? Jag klarade mig undan med "ändrat fordon" eftersom jag inte ändrat några motorfästen eller något på ramen.. Kan bli ganska mycket jobb med amatörbygge. SFRO ska ju blandas in i det mesta nuförtiden, även vid ombyggt.. Men det ska inte vara några bekymmer att regga med turbo vid amatörbygge. Inga avgaskrav eller max effekt/viktförhållande på hojar men det gäller att övertyga SFRO-gubben att ram och bromsar håller måttet om du ska regga som full effekt :hihi

Hehe, ja, växellådor tål nog inte mig heller. Har kört sönder 3:ans växel 2 gånger på hojen i sommar, fastän de ska hålla. Jobbigt! :rolleyes: (Dessutom rensade jag lådorna på löpande band i min gamla turbosaab. Bytte framdäck varje månad och växellåda varannan månad, så det blev 4 växellådsbyten på 6 månader... Och då körde jag ändå ganska skonsamt för lådan. Inga hjulspinn över brunnslock och inget spinnande i onödan, men det var svårt att undvika när turbon kom igång ordentligt, därav däckkonsumtionen :hihi )

Lycka till med ditt bygge! Ska bli kul att se många bilder mm! :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph