Turbo FAQ & länkguide

Instabil skrev:
2511927 Ohh yes .. och skall sitta på vad ? och har suttit på vad ??

Hoppas på en riktigt lång härlig garage vinter
Jag gissar precis som Bearing på IHI RHB5. Från en Fiat Uno turbo och ska sitta på en RD250 eller möjligtvis RD350?
 
Vem bygger riktigt fina grenrör ?
Högsta kvalité !

Ska va till CBR1000RR -06.

Hittar inga färdiga på nätet.
 
Jösse skrev:
2671360 Vem bygger riktigt fina grenrör ?
Högsta kvalité !

Ska va till CBR1000RR -06.

Hittar inga färdiga på nätet.
Sölle racing Ystad :tummenupp Kan bara säga att mitt polerade rostfria är 100%
 
Jösse skrev:
2676004 Lämnar man hojen hos honom så fixar han resten ?
Vad kostade ditt ?
Jag lämnade ner min cykel pga det är rätt mycket som ska stämma med mått och vinklar. Jag tror nog att det är ända alternativet att åka dit med den. Priset är något som du själv får snacka om. Men ring ditt är mitt tips. God Jul på er alla. :)
 
Last edited:

Bifogat

  • Turbo grenrör SAAB.jpg
    Turbo grenrör SAAB.jpg
    86.7 KB · Visningar: 334
  • Turbogrenrör.jpg
    Turbogrenrör.jpg
    85.1 KB · Visningar: 339
  • Turbogrenrör 2.jpg
    Turbogrenrör 2.jpg
    70.5 KB · Visningar: 333
  • Turbogrenrör 3.jpg
    Turbogrenrör 3.jpg
    19.6 KB · Visningar: 3,329
  • Turbogrenrör 4.jpg
    Turbogrenrör 4.jpg
    66.2 KB · Visningar: 299
någon som vet hur man får reda på pinntilldelningen på tändboxen zx6r/95
 
Henkka skrev:
922669 Ja, vad säger ni om att samman ställa lite fakta och länkar om sådant som folk ofta fundrar över.

Själv har jag ett projektarbete på inkommande där en volvo b23 motor ska konventeras till turbo med bara delar från skroten, så jag har själv ett intresse av lite bra länkar och fakta i allmänhet.

Fanns en hel del matnyttigt på zatzy.com, ska leta reda på en url.

/Henrik :)
Nja vet inte så mycke om, hrm, volvo:huvet men du hade fått lite prylar från något som heter, tror ja E racing? Någon adress eller telnr till dom??
 
Model TRU00031
Part PT-31-001

Som ni kan se så är det en riktigt liten turbo.
Någon som kan lista ut var den kommer från ?

Trögt att hitta info om den pga saknar märke.
Vilka andra miniturbo´s finns det från respektive tillverkare ?

Tackar.


Fick tag på lite mer info:
Det är ett IHI RHB31 väger ca 3.6 kg.

Men var ska den sitta egentligen ?
 

Bifogat

  • Miniturbo 1.jpg
    Miniturbo 1.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,382
  • Miniturbo 2.jpg
    Miniturbo 2.jpg
    21.8 KB · Visningar: 277
  • Miniturbo 3.jpg
    Miniturbo 3.jpg
    23.2 KB · Visningar: 270
  • Miniturbo 4.jpg
    Miniturbo 4.jpg
    23.7 KB · Visningar: 275
Last edited:
Google är ganska bra att söka på.........:tummenupp

IHI RHB31
The smallest turbocharger we’ve seen fitted to a production engine is
the IHI RHB31. This turbo is used on various Japanese Kei-class cars
including Suzuki and Daihatsu.

We’re told this particular turbocharger comes from a Suzuki 660cc engine
which, like all Kei-class engines, is limited to 47kW. Experience tells
us this turbo can be wound up to more than 1.0 Bar of boost and about
75kW – but don’t expect it to last very long. These very small turbos
aren’t particularly durable, despite having a water-cooled core.

The compressor inlet of this little ‘un is less than 30mm and the
discharge nozzle measures 26mm diameter. A 2-bolt flange is used at the
compressor inlet and discharge nozzle – there are no slip-over hose
joints. The turbine wheel is fed exhaust gasses through a 24mm diameter
passage in the triangular mounting flange. Three bolts attach the
turbine to the exhaust manifold and four bolts connect the dump pipe.

The extremely compact dimensions of this turbocharger allow it to be
mounted in very tight spaces. If you’re keen, you could probably squeeze
a pair of these turbos under the bonnet of a N12 Nissan Pulsar/EXA
turbo. Alternatively, you might have a small-to-medium size motorcycle
you want to turbocharge...

Om man kan Engelska vill säga.:D

Tillverkad i Kina om det kan vara av intresse.
 
Någon speciell anledning till att gå över ån efter vatten?
http://www.turbo-bike.net/Pressurize carbs.htm

Här på SH är det mig veterligen ingen som gjort det.

Megasquirt etc är billigt att installera men kräver desto mer av dig som person att sätta dig in detaljer runt EFI och vad som krävs därav. Det krävs 10 ggr mer tid att få EFI att lira absolut 100 än att göra det med förgasare.

Har läst lite om Megasquirt och jag undrar om man inte kan täta förgasarna och köra med originalnålar och sedan montera ex. ett Megasquirt och ett par spridare i plenum. Borde man inte på ett enkelt sätt kunna få den att trycka i lite mer bränsle på de varvtal som det behövs då?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Undrar också varför alla säger att det är enklare att få förgasare att fungera som man vill, har man inte större justeringsmöjligheter med elektronisk insprutning? Framförallt så verkar det ju enklare att trixa lite med datorn än att riva i och ur diverse specialjoxade nålar för att få till det på vissa varvtal?

Förklara gärna för mig som om jag vore en 3:åring då jag varken har meckat mycket förgasare eller insprutning.

MVH

/Leo
 
Diskuteras lite eftermarknadssprut på sina ställen här, kan vara bra med lite spridartabeller och spridarinfo kanske?
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm en hel hoper
http://home.online.no/~niande/diverse/annet/Boschdyser.xls enbart bosch
http://www.sdsefi.com/injectors.htm lite info om utseende mm.
http://www.witchhunter.com/injectordata1.php4 lista på faktiska flödesmätningar, kan alltså skilja mot tillverkarsiffror
http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm mera Bosch.. lättöverskådligt
http://injectorservices.com/injectflow.htm bilder på spridarna också.
Håll tillgodo
 
Model TRU00031
Part PT-31-001

Som ni kan se så är det en riktigt liten turbo.
Någon som kan lista ut var den kommer från ?

Trögt att hitta info om den pga saknar märke.
Vilka andra miniturbo´s finns det från respektive tillverkare ?

Tackar.


Fick tag på lite mer info:
Det är ett IHI RHB31 väger ca 3.6 kg.

Men var ska den sitta egentligen ?

det där är samma som jag har på min cbr 125a:tummenupp
 
Hej pojkar, och flickor. Jag har en motor med turbo i bilen, och har nog fått något haveri. När jag gasar fullt, och turbon börjar jobba, så känns det som att turbon stänger av motorn istället för att sätta fart på den. Bilen hackar och hoppar som jag vet inte vad. Men lättar jag lite på gasen så går den bättre, men inte helt bra.

Hade bilen inne på verkstaden för ett par år sedan, med liknande bekymmer. Då bytte dom nån magnetventil. Felet då, var att den ryckte till väldigt lite, kanske en liten gång när man gasade.

Men nu, nu är det knappt värt att försöka sig på en omkörning. Trist att sitta med 200 hk och inte kunna använda dom...

Någon som har en liten aning om vad det skulle kunna vara. Om det är något lätt och billigt, så fixar jag det. Annars åker skiten på skroten...

Mvh Tompten
 
Kanske inte rätt tråd för denna fråga men..
Jag gissar på en slang som hoppat av/gått sönder. Eller möjligen en trasig mapsensor, om det är sprut.

Tack för svaret, fastän det var fel ställe. :tummenupp Ska kika om man ser något uppenbart fel.

Tack igen.

Mvh Tompten
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top