Turbo FAQ & länkguide

Träffade en kille häromdagen men en turboladdad hoj som han påstod att han hade bänkat till 320HK :va
Vad är det som driver folk egentligen.. han lär ju inte se mer än himlen?
:banana
 
Hejabusarhjärna skrev:
2326941 Någon som konverterat en förgasar R1 till turbo och insprutning? Vad ska man använd för grejjer för insprutningen?

Någon speciell anledning till att gå över ån efter vatten?
http://www.turbo-bike.net/Pressurize carbs.htm

Här på SH är det mig veterligen ingen som gjort det.

Megasquirt etc är billigt att installera men kräver desto mer av dig som person att sätta dig in detaljer runt EFI och vad som krävs därav. Det krävs 10 ggr mer tid att få EFI att lira absolut 100 än att göra det med förgasare.
 
Hejabusarhjärna skrev:
2326941 Någon som konverterat en förgasar R1 till turbo och insprutning? Vad ska man använd för grejjer för insprutningen?

Jag har en insprutning till en R1 03 liggandes hemma, tänkte konvertera min turbo till insprut men det blev aldrig av.

Håller med Anders tror inte det är värt besväret, men är du intresserad så hör av dig

// R1 T
 
Nu var det ju ett tag sedan det skrevs något i denna tråden, så jag uppdaterar med två bidrag:
Första http://hem.passagen.se/lahi/turbo/lista.pdf Här är 24 sidor med info om vilka turboaggregat som sitter på vilka bilar (och vilka årsmodeller och motortyper mm mm)

Andra http://hem.passagen.se/lahi/turbo/TD04.pdf Här är 17 sidor som handlar om Mitsubishis TD04 i alla dess former. Här står vilka versioner av den turbon som sitter på vilka bilar. Här finns även partlistor på alla delar i aggregatet (en jäkla massa siffror...) och lite mått och så.

Håll tillgodo!!!
 
Kom över en ny Garrett T04E47 , alltså inte en TD04.
Hur tar man reda på va den ska va till ??
Har kollat i listorna hittar inte ett jotta.
 
Enligt Google sitter T04E47 på en Iveco 5.9 liters diesel och GIK's listor säger att den även sitter i en 143 hästars SPR truck (vad det nu är).
 
Tack Anders.
Ganska ordentlig pjäs kan man kanske ha till nått roligt.
 

Bifogat

  • DSCN2650 (Large).JPG
    DSCN2650 (Large).JPG
    102.2 KB · Visningar: 178
andersbrink skrev:
1935784

Betyg, boken:2, sporthoj:5


Under förutsättning att du är en jävel på att söka...

Riktigt svårt att hitta sammanfattad info tycker jag.
Iom att många här är nybörjare vore det helt på sin plats med en utförlig sticky beskrivande hur man ex. går tillväga för att sätta turbo på pärlan där teori blandat med raka tips finns.
 
FreddaAbborre skrev:
2509139 Under förutsättning att du är en jävel på att söka...

Riktigt svårt att hitta sammanfattad info tycker jag.
Iom att många här är nybörjare vore det helt på sin plats med en utförlig sticky beskrivande hur man ex. går tillväga för att sätta turbo på pärlan där teori blandat med raka tips finns.
Då blir det väl lättast att sätta upp en turbobyggartråd som sticky. (Länk till min tråd finns nedan). Där man ser ett bygge från början till slut så man får någon ordning på det, istället för att t.ex. tips som behandlar samma detaljer i bygget ligger på helt olika sidor, kanske på 2:a och 37:e sidan, i tråden. Det brukar ju komma in några tips innan man hunnit klart med det man gör, då blir det kanske samlat i tråden också. Hmmm, hoppas någon förstår vad jag menar :D
 
"Turbo for dummies" vore guld värt, i och försäg förstår jag att det är ett mycket brett ämne och svårt att förklara för oss okunniga.

Skulle vilja se ett projekt som dokumenteras med bilder/text och en lista på allt som behövs göras/köpas inkluive priser för en turbo hoj ;)
 
Jocks skrev:
2509172 "Turbo for dummies" vore guld värt, i och försäg förstår jag att det är ett mycket brett ämne och svårt att förklara för oss okunniga.

Skulle vilja se ett projekt som dokumenteras med bilder/text och en lista på allt som behövs göras/köpas inkluive priser för en turbo hoj ;)


Jag har börjat med mitt T projekt. Kommer dokumenteras noga. Ska göra en egen tråd här på sporthoj om den sen. Kanske också på den ultimata sidan Gixxer.com
 
lahi skrev:
2509170 Då blir det väl lättast att sätta upp en turbobyggartråd som sticky. (Länk till min tråd finns nedan). Där man ser ett bygge från början till slut så man får någon ordning på det, istället för att t.ex. tips som behandlar samma detaljer i bygget ligger på helt olika sidor, kanske på 2:a och 37:e sidan, i tråden. Det brukar ju komma in några tips innan man hunnit klart med det man gör, då blir det kanske samlat i tråden också. Hmmm, hoppas någon förstår vad jag menar :D


Just i mitt fall är det gyllene att följa ditt bygge (har en 87a gixxer1100 som ev nån gång i vinter eller nästa ska tvångsmatas).


Hur är det med "styrning" av turbon? Laddtryck? Hur funkar det men lambda? Styrbox á la bil? etc. etc. etc.
 
FreddaAbborre skrev:
2509224 Just i mitt fall är det gyllene att följa ditt bygge (har en 87a gixxer1100 som ev nån gång i vinter eller nästa ska tvångsmatas).


Hur är det med "styrning" av turbon? Laddtryck? Hur funkar det men lambda? Styrbox á la bil? etc. etc. etc.
Ahaaaa, ja, den är ju precis likadan som min då.
Styrning av turbon (misstänker att du menar laddtrycksjustering) sköter wastegaten. Slang mellan kompressorhus och wastegate så gaten känner laddtrycket. Vid ett visst tryck öppnar den en lucka i avgashuset så en del av avgaserna leds förbi turbinen och laddtrycket sjunker. Öppningsstrycket justerar man med wastegatestången eller så kan man pysa upp det mha ett kontrollerat läckage på slangen mellan kompressorhus och wastegate.

Laddtryck kan du bestämma själv. Jag laddar strax över 1,4 bar.

Lambdasond känner av syret i avgaserna så man kan se om man har rätt bränsle/luftblandning, och en sådan kan man ha på hojen. Bredbandslambda då alltså. Med uppvärmd sond. Smalbandslambda är för oexakt för att justera efter, man kan kanske se om den går alldeles för fett eller alldeles för snålt, men finjustera med den kan man glömma. De flesta bromsbänkar är utrustade med bredbandslambda så upp med hojen i en sådan och byt munstycken och flytta nålar tills du är nöjd. Jag ligger på den feta sidan med min hoj pga lite extra kylning av extra soppa. Ca 11,5:1 vid fullt tryck har jag iallafall. Kan kanske få ut mer effekt genom att leana ut den, men effekten räcker till ändå och jag är rädd om min motor :hihi

Styrboxar behöver du inte. Förgasarna sköter soppan och det är bara till att ställa in dem rätt i en bromsbänk. Turbon sköter sitt själv, du bara justerar trycket tills den laddar så mycket som du vill.
 
andersbrink skrev:
2511741 Laddtrycket styrs av högerhanden. Det är bara wimps och veklingar som kör med laddtrycksstyrning! :tomten
Haha, fläjm! Ja, på strippen möjligtvis, men på gata känns det bra om jag kan hålla fullt utan att trycket skenar för mycket. Jag kör ju på 98 oktan och har inte så hållbara kolvar och stakar som du har :crash
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top