Turbo FAQ & länkguide

Kan även rekommendera att beställa en CD från GIK turbo teknik i hisingsbacka. Den är mkt nyttig och innehåller både allt ifrån fakta, beskrivningar, reservdelar till färdiga kit (dock till bilar). Lärde mig själv en del därifrån.
 
En stilla undran angående turbo:
Hur justeras bränsletrycket?

Som jag fattat det måste man fixa övertryck i bränslesystemet. Detta verkar logiskt eftersom soppan skulle tryckas ut bakvägen annars. Men använder man då en "ointelligent" pump som står och matar med samma tryck hela tiden?
Eller måste bränsletrycket vara konstant relativt laddtrycket och hur löser man det då?
 
Wunder skrev:
Hur justeras bränsletrycket?

Automagiskt! :tomten


Ett förspänt (med fjäder) diafragma fixar ett övertryck (justerbar) på ca 2 hg. Sen har man en anslutning av laddtrycket till diafragmat på regulatorn så när turbon börjar laddar får diafragmat ett övertryck på ena sidan som då "täpper till" returen och soppatrycket höjs. De regulatorerna man använder på förgasarmotorer har ett förhållande på 1:1 medans EFI dvs insprutade kan använda 1:2 eller vilka förhållanden som helst - för att motverka de negativa effekterna av allt för stora spridare (surar ned sig på låga varv) - trots mappning.
 
Någon som kommer ihåg länken till en Holländsk eller Belgisk sajt som hade en väldigt stor och bra lista över laddluftkylare från bilar?
 
Hur gör man med förgasarhojar för att allting inte ska blåsa rätt ut genom filtret? Skulle vara intressant å få reda på...
 
Speedsoda skrev:
Hur gör man med förgasarhojar för att allting inte ska blåsa rätt ut genom filtret? Skulle vara intressant å få reda på...

Sök t.ex. på sporthoj i tidigare trådar så du får lite mer kött på benen i ämnet, dvs det grundläggande i turbomatning, så kan du kanske precisera din fråga lite om vad det är du vill veta. Kika även på http://www.crom.se/veypor/links/index.html
 
Speedsoda skrev:
Hur gör man med förgasarhojar för att allting inte ska blåsa rätt ut genom filtret? Skulle vara intressant å få reda på...

Du bygger ett hus i metall istället för luftburk som kallas för plenum. Turbon ansluter till plenumet som i sin tur sitter mot förgasabryggan. Luftfilter har du i turbons insug. Ungefär så. Sen finns det säkerligen mängder med teorier om hur ett plenum bäst utformas och hur man minimerar rördragning (som ju innebär tryckfall ju längre röret är). Med reservation för eventuella felaktigheter.
 
Jag har turbokonverterat en B230E- 85 med mek insprut,använde dubbla topplockspackningar + en hemmabyggd aluminumpackning på 2mm, monterade bara dit turbon TD04-15G/IC och laddade mängdmätaren med trycksatt luft 0,8bar funkade kanon tills jag smälte ner toppen mellen två av cylindrarna efter en lång (ca1 mil) fullgasrepa.....

Har även haft en B21AT den sk r-sportsatsen ifrån Volvo= rätt trisst då man fick dåligt med effekt.

Ett annat bygge var en B23 underdel med 16v topp och Roto-Master T04 i en gammal 240.



Henkka skrev:
Skolprojekt då, men ändå... :va

Har försök få b23 motorn slängd i soporna och en gammal gsx rova eller liknande blir projekt motorn, men det är för många biltokar i leken tyvärr... :näsblod
 
Søger en speciel GSXR 750 Turbo side.. Hjælp Hjælp

Hjælp Hjælp

Jeg har desværre midstet en adresse på en vigtig hjemmeside :-(
Håber at nogen kender den.

Den handler om en killa som laver en Gsxr 750 turbo, fra starten.
Man ser hvordan han laver udstødnings grenrør osv.
siden er delt op med 4 billeder af gangen, siden er på engelsk.

siden er meget god og beskriver turbo byg A-Z med billeder :banana

Mvh
Dansk Fireblade
 
Dansk Fireblade skrev:
Hjælp Hjælp

Jeg har desværre midstet en adresse på en vigtig hjemmeside :-(
Håber at nogen kender den.

Den handler om en killa som laver en Gsxr 750 turbo, fra starten.
Man ser hvordan han laver udstødnings grenrør osv.
siden er delt op med 4 billeder af gangen, siden er på engelsk.

siden er meget god og beskriver turbo byg A-Z med billeder :banana

Mvh
Dansk Fireblade
Hej! Är det denna du menar? http://www.pbase.com/pocketlogger/turbobike Han fick inte så mycket effekt i bänken, men han kom på varför lite senare. 77 grader på avgaskammen funkar inte så bra :hihi
 
Super Super Super Super Super......

Super Super Super Super Super...... :fyllisar

Mange mange mange tak for hjælpen.
Det var lige den jeg søgte. :tummenupp

:-) Endnu tak :Bugar

DK fireblade

lahi skrev:
Hej! Är det denna du menar? http://www.pbase.com/pocketlogger/turbobike Han fick inte så mycket effekt i bänken, men han kom på varför lite senare. 77 grader på avgaskammen funkar inte så bra :hihi
 
DarkDog skrev:
Det gör den visst... :D När jag blir rik och/eller hypersportarna sjunkit till min prisnivå ska jag turboladda en 916 :hjälm

Jag kan rekommendera boken Motorcycle Turbocharging, Supercharging, & Nitrous Oxide: A Complete Guide to Forced Induction and its use on Modern Motorcycle Engines av Joe Haile. mycket info för hyfsade pengar.

Anders J

å vart köper man denna trevliga bok ? :va
 
pucken skrev:
å vart köper man denna trevliga bok ? :va

Jag har den boken liggandes till ingen nytta, men å andra sidan står det inget i boken som inte redan står här på Sporthoj.

Betyg, boken:2, sporthoj:5
Bäst av allt, sporthoj.com är nästan gratis!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top