turbo förgasare

Tisse

snart med i 100-klubben
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
TZR 125
tjena jag har alltid undrat hur man trycktätar en fögasare nån som har ett bra svar? :va

Trycktäta inte, trycksätt istället flottörhusen och mata bränsle via en tryckregulator som styrs av laddtrycket. Och du måste ha en eldriven bränslepump som klarar trycket, ex vis från en bil med bränsleinsprutning. Tanken måste ha en extra returanslutning också (kopplas till bränsletrycksregulatorn).

Tips: köp en bok om turbokonvertering, det finns massor av bra böcker och du kommer att ställas inför massor av intressanta problem. Att då ha läst in sig på grunderna underlättar. :tummenupp

Är det 125:an?
Frågan om turbomatning av 2-t kommer upp här ungefär 10 dagar per vecka eller nåt sånt. Ja, det går och ja, det är extra krångligt, dels eftersom turbon ska ha smörjning, dels eftersom en 2-t så att säga har korsdrag rätt igenom. Sådärja, då har du fått dom svaren också.:)

Robban_C skrev:
Trycktäta inte, trycksätt istället flottörhusen och mata bränsle via en tryckregulator som styrs av laddtrycket. Och du måste ha en eldriven bränslepump som klarar trycket, ex vis från en bil med bränsleinsprutning. Tanken måste ha en extra returanslutning också (kopplas till bränsletrycksregulatorn).

Är det inte femtielva ggr enklare att turbokonvertera med insprutning? Då kan man ju styra soppan på ett helt annat sätt, slipper en massa trycksättning av fuggar och kan styra effekt och blandning precis som man vill!

Hoztic skrev:
Är det inte femtielva ggr enklare att turbokonvertera med insprutning? Då kan man ju styra soppan på ett helt annat sätt, slipper en massa trycksättning av fuggar och kan styra effekt och blandning precis som man vill!
Det beror nog på vem man frågar.
Men eftersom jag anar att frågan är ställd till mig så svarar jag på vad just jag anser:
Både ja och nej:
Om det är en hoj försedd med bränsleinsprutning, då ska man självklart satsa på det.
Om det är en hoj med fuggar så blir det en del pyssel med att konvertera till sprut, mer eller mindre pyssel beroende på vad det är för hoj.
Vid konvertering tillkommer dessutom kostnaden för sprutet (mer eller mindre beroende på vad det är för sprut). Även de billigaste "gör-det-själv"-sprut är betydligt dyrare än fuggar (som ju dessutom många gånger redan finns på knarren).

Och ja, jag håller med om att ett sprut rimligen är smidigare att mappa än att bestycka fuggar. Men man kan ju underlätta bestyckningen på olika sätt. Ex vis är mina fuggar ombyggda så att vajrarna sitter längst ut på ena sidan ist f i mitten, lättare att komma åt vid demontering av fuggarna. Dessutom har jag svetsat i stosar för rörplugg i botten på flottörhusen så att jag kan komma åt huvudmunstyckena enkelt utan att behöva riva loss hela flottörhusen (dvs som på flatslides).

Apropå flattisar:
Det har sagts förr men tål att sägas igen:
Fuggar med mekaniska trottlar ska INTE användas till trycksatta anläggningar! Inte på några villkors vis!
Detta beror på att hög tryckskillnad före/efter trottlarna kan göra att fuggarna i värsta fall hänger sig på typ 3/4 gas eller nåt sånt. Och jag kan lova att puffran aldrig har gått så bra som då! :)
Vakuumfuggarna är billigare, säkrare (enligt ovan) och dessutom med stor säkerhet enklare att tryckmata eftersom konceptet är beprövat.
Använd alltså INTE mekaniska fuggar till trycksatta turboanläggningar! :fatta

Last edited:
Trycktäta förgasare gör man genom att trycksätta insuget med MAXIMALT 1 Bar samtidigt som man pluggar alla utlopp (för att testa trycktätheten). Där det läcker ska man täta med slangklammor eller epoxylim. Turbomata CV-förgasare är det enklaste man kan göra. Gör man rätt behöver man inte ända bestyckningen. Det står mycket skrivet här på SH om att trycktäta förgasare.

Hoztic skrev:

som sakt, sitter det inte insprutning på orginal så är det istället femtielva ggr bökigare med insprut. Allt jag gjorde med mina förgasare var att limma fyra slanganslutningar, klart :tummenupp och har man gjort riktigt så behöver man inte ens bestycka om förgasarna nån gång!

men ska man hålla på och bestycka är det ju givetvis smidigare att knappa på en dator än att behöva riva ner hojen varje gång

yammie skrev:
vad finns det för storlekar på cv fuggarna som lämpar sig föt trycksättning??

Nästan alla CV-förgasare lämpar sig för trycksättning (jag har inte sett någon än som inte kan trycksättas). Svaga punkten brukar vara trottellocken av plast, dvs de ger med sig av laddtrycket (om man laddar typ över 1 Bar). Bäst är att göra en "stödkrage" åt dem eller CNC'a nya lock i aluminium.

andersbrink skrev:
Nästan alla CV-förgasare lämpar sig för trycksättning (jag har inte sett någon än som inte kan trycksättas). Svaga punkten brukar vara trottellocken av plast, dvs de ger med sig av laddtrycket (om man laddar typ över 1 Bar). Bäst är att göra en "stödkrage" åt dem eller CNC'a nya lock i aluminium.

misstänkte det skulle komma svar från dig.. *ler*

skrev ju lite galet.. men vad för storlekar finns dom.. vart i storleksordningen börjar dom?

/Micke

yammie skrev:
misstänkte det skulle komma svar från dig.. *ler*

skrev ju lite galet.. men vad för storlekar finns dom.. vart i storleksordningen börjar dom?

/Micke

Gamla GSX750 hade 32 mm. Gamla GSXR750 har 34. Gamla GSXR1100 36. 91-92 gxr har 40 mm. Om 89-90 har 36, 38 eller 40 vet jag inte. Bandit 1200, 36 mm. Jag kör med gsxr750 34 mm på alla mina hojar, dvs CV-förgasarna med plåtlock över trottlarna. De supportar över 400 hästar med dryga 2 Bar.

andersbrink skrev:
Gamla GSX750 hade 32 mm. Gamla GSXR750 har 34. Gamla GSXR1100 36. 91-92 gxr har 40 mm. Om 89-90 har 36, 38 eller 40 vet jag inte. Bandit 1200, 36 mm. Jag kör med gsxr750 34 mm på alla mina hojar, dvs CV-förgasarna med plåtlock över trottlarna. De supportar över 400 hästar med dryga 2 Bar.

oki.. ska kolla runt lite vad det kan tänkas finnas för mera storlekar.. men dom du nämmner funkar ju bra eftersom du kör med det.. tänkte på lite andra användnings områden.. nåja.. tack iaf.. :-)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back